Pandémiu sme aspoň cez leto nechali za sebou a ľudia sa rozcestovali naplno. Ako to dopadne na jeseň, to len uvidíme, ale osobne si myslím, že do predchádzajúceho stavu s kompletným uzavretím krajín sa už nedostaneme.

Stalo sa, čo som si prial a IT firmy sa rozbehli s predstavovačkami naživo naozaj naplno. V podstate sme doháňali všetky zameškané akcie za posledné dva roky. Prázdniny ako keby ani neexistovali, na uhorkovú sezónu sme mohli zabudnúť.

Lietať počas tohto leta však bola nová skúsenosť a ako obyčajne, užil som si svoje. Začalo to cestou niekedy v júni do Ženevy, keď som organizátora požiadal o skorší let späť, lebo som mal veľa práce v redakcii. Letel som tak posledným letom neskoro večer do Viedne a ukázalo sa, že som mal výnimočne šťastie. Ďalšia skupina totiž už ráno zo Ženevy neodletela, lebo v ten deň boli kvoli akémusi technickému problému zrušené všetky lety zo Švajčiarska kamkoľvek bez výnimky. Tým sa ale moje šťastie na lety vyčerpalo.

O týždeň na to som letel do Frankfurtu a let z Viedne mi zrušili 4 hodiny pred odletom. Alternatívou bol odlet o 6. hodine ráno na druhý deň, čo v skutočnosti znamenalo, že som z Bratislavy do Viedne vyrážal o 3. ráno. Veľa som toho nenaspal a hneď po prílete nasledovala celodenná akcia. Trvala bez prestávky až večera a let späť som kompletne prespal. Vlastne ma z lietadla musela vyhodiť letuška.

Mimochodom Austrian i Lufthansa sú dnes na úrovni low cost leteckých spoločností typu Ryanair či Wizz Air. Počas letu dnes rozdiel medzi leteckými spoločnosťami nezistíte – nikto vám nič nedá ako súčasť letenky a letušky skôr nevidíte. Možno dostanete pohár vody, a to tiež len niekedy. Na časy, keď sa na palube podával džús, káva a dokonca vínko už treba žiaľ zabudnúť, resp. cestovať za nimi do Ázie.

Rozdiel medzi leteckými spoločnosťami zistíte až pri zrušených letoch, pričom prvé dve menované spoločnosti aspoň nehrajú mŕtveho chrobáka a niečo s vami nakoniec spravia. Druhé dve sa však pri zrušených letoch tvária, že už neexistujú alebo že neexistujete vy. Čo urobíte, je len a len na vás.

Ak máte letenky zapísané v aplikácii Tripit, ako to robím ja a váš let je zrušený, automaticky vás oslovia spoločnosti ako je AirHelp s tým, že za tieto lety vám patrí kompenzácia a oni vás budú na súde (samozrejme za poplatok) zastupovať. Funguje to našťastie tak, že keď nevyhráte, nič neplatíte. Ale aj keď sa k nejakým peniazom dostanete, ubehne tak minimálne polrok a vy prežívate svoju situáciu teraz a musíte ju riešiť hneď. Tak si radšej zoberte so sebou viac peňazí. Reálne ale môžete dostať tak 300 eur, čo sa hodí.

Ďalšiu cestu som mal do Drážďan, a to s prestupom cez Mníchov. Samozrejme mi to zrušili, pričom tentoraz mi Lufthansa ponúkla alternatívny let tak, že som mal doletieť do hlavného mesta Saska neskôr, ako som mal z neho odletieť. To mi akosi nedávalo zmysel, a tak som letel (prvýkrát v živote) z Viedne do Prahy. Vlaky totiž v júli meškali kvôli výluke na maďarskej strane pokojne aj 5 hodín. Odtiaľ som sa dostal pozemnou dopravou spolu s inými účastníkmi tejto akcie tam aj spať. Prežil som to, ale cestoval som dlhšie ako do Ameriky.

Tretí let bol do Mníchova, a to som si myslel, že sa už nemôže nič stať. Veď z Viedne sa sem lieta takmer každú hodinu. Nuž trafil som s touto cestou deň, keď Lufthansa štrajkovala celosvetovo a letisko v Mníchove kompletne zatvorili. Nezostávalo mi nič iné, len tu zostať do ďalšieho dňa. Keďže sa problém týkal mnohých ľudí, na ďalší deň som dostal alternatívny let cez Graz na juhu Rakúska. Aj sem by asi bolo vhodnejšie cestovať autom, ale zase prečo nespoznať nové letiská.

Zaujímavé je, že dnes v týchto prípadoch nič nevybavujete so živým človekom. Všetko sa deje v mobilnej aplikácii. Robot vám ponúkne alternatívny let a vy ho akceptujete alebo sami hľadáte alternatívy. V podstate je to celkom zaujímavé, objavíte nové mestá a letiská, akurát musíte mať dosť veľa času alebo viete, resp. môžete robiť svoju robotu odkiaľkoľvek. Určite sú povolania, keď sa to nedá, v mojom prípade to však ide.

Najlepšia akcia počas júla bola rozhodne návšteva výrobného podniku BMW v Mníchove. Len si to predstavte – mať fabriku priamo v tomto bavorskom megameste. Nie kdesi na okraji na zelenej lúke, ale doslova na sídlisku. Teda dakedy to bolo naozaj na okraji mesta a žiadne sídlisko tu nebolo, ale dnes sa už Mníchov výrazne rozrástol .

Ak chcú v tejto fabrike rásť, môžu tak urobiť jedine do výšky. A aj to tak robia – niektoré časti výrobného závodu majú 6 poschodí. Fabrika je vysoko automatizovaná, čo sa dá robia roboty a sledovať ich napr. pri zváraní karosérie je zážitok. Napriek všetkej automatizácii je výsledná kontrola vždy vykonávaná človekom. Každé auto sa detailne prezrie a neskôr aj vyskúša na testovacom okruhu. Až po tejto skúške smeruje na predaj k zákazníkovi. Vyrábajú tu celkovo 6 typov vozidiel a výroba  beží 24 hodín denne. Súčiastky a diely prekvapivo majú, lebo sa rozumne predzásobili a majú aj priame kontakty na výrobcov v Číne.

Boli sme aj v recyklačnom centre tejto automobilky, kde sa autá rozoberú a zistia, čo všetko je možné recyklovať. Začína sa pritom tak, že sa v aute „vystrelia“ všetky airbagy, a to je fakt paráda. Ďalej sa nasadí špeciálny stroj, ktorý dokáže z auta za 10 sekúnd odstrihnúť strechu, následne doslova vytrhnúť sedadlá a vytiahnuť káblové zväzky.

Neskôr sa z auta vypustí olej, vytrhne motor i prevodovka a celá karoséria sa zlisuje do malej kocky. Výsledkom skúmania v tomto centre je poznanie, ako zmeniť proces výroby vozidiel tak, aby sa dalo čo najviac surovín recyklovať. Naozaj to tak robia a zo starých áut z veľkej časti vznikajú nové. Téma recyklácie je pre túto automobilku extra dôležitá a nielen tak naoko.

Toľko moje prázdninové cestovania. Verím, že to najhoršie je už za nami a smerujeme k lepším časom. Snáď bude už len lepšie.

Pozn. redakcie: Tento úvodník vyšiel aj v tlačenom vydaní časopisu TOUCHIT 7-8/2022.

Prečítajte si aj:

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.