V rámci našich návštev viacerých veľkých výstav a konferencií sme mali možnosť vyskúšať vývojárske verzie všetkých „veľkých“ VR okuliarov.

V prípade Oculusu Rift sme testovali prototyp, ktorý je základom spotrebiteľskej verzie. K dispozícii sme mali približne 10 minút, pričom sme si mohli vybrať jednu z ôsmich ukážok. Na základe odporúčania sme zvolili akčnú hru z pohľadu tretej osoby. Nasadili sme okuliare a slúchadlá a začali sme hrať.

Prvá vec, ktorú si uvedomíte, je, že vás nič neruší. Ste izolovaní od okolitého sveta. Celé zorné pole sleduje to, čo sa deje vo virtuálnom svete. Ako druhú vec si všimnete pixely. Bez ohľadu na dokonalosť nastavenia okuliarov, obraz nebude nikdy tak ostrý, ako ho vnímate pri pohľade na klasický monitor. Tým netvrdíme, že obraz je rozmazaný. Nie je – ak máte okuliare správne nastavené. Avšak pixelom sa jednoducho nevyhnete, obraz bude vždy trochu zrnitý. Displej máte v prípade virtuálnej reality výrazne bližšie pri očiach, nehovoriac o optike, ktorá ho zväčšuje tak, aby pokryl celé zorné pole. S pixelmi sa musíte zmieriť a čím skôr sa tak stane, tým si zážitok viac užijete. Nebojte sa však, že by boli pixely rušivým elementom. Nie sú.

Virtuálna realita takisto mení spôsob ovládania, ako ho poznáme. V prípade akčných hier z pohľadu tretej osoby ovládate ľavou páčkou hrdinu a pravou páčkou kameru. Po nasadení okuliarov sa kamerou stane vaša hlava. Je to trochu nezvyk, kameru sme aj naďalej chceli ovládať pravou páčkou, ale tá samozrejme nereagovala. Čakala na pohyb našej hlavy.

Edge of Nowhere je akčná adventúra pre Oculus Rift. Pri hraní vo VR si musíte zvyknúť na to, že niektoré mechanizmy fungujú inak. Kamerou je vaša hlava a nie pravý palec

Edge of Nowhere je akčná adventúra pre Oculus Rift. Pri hraní vo VR si musíte zvyknúť na to, že niektoré mechanizmy fungujú inak. Kamerou je vaša hlava a nie pravý palec

Možno si poviete, že je to len kozmetický detail, avšak na zážitku z hrania sa to prejavuje. Voľné rozhliadanie hlavou nás motivovalo k tomu, aby sme viac skúmali svoje okolie. Zároveň sa mení aj spôsob hrania. Bežne totiž kamerou sledujeme hlavného hrdinu a iba minimálne sa dívame mimo optimálneho zorného uhla. Pri hraní vo virtuálnej realite sme sa však pristihli, že sa často rozhliadame a pritom periférne kontrolujeme postavičku.

Mení sa aj dôraz, ktorý vývojári obvykle kladú iba na hrdinu. Vo VR sa však pozornosť delí medzi avatara a samotného hráča. Aj preto sú v dôležitých predelových scénach použité efekty, ako keby vás chcelo niečo zozadu pohltiť. Hráte a zrazu si všimnete chápadlá, ktoré vychádzajú spoza vás a snažia sa vás spútať. Čo spravíte? Prirodzene a bez rozmýšľania sa pozriete za seba. Je jasné, že takýto efekt by mimo virtuálnej reality pôsobil gýčovito. Keď ste však pohltený do hry, je to zážitok. Minimálne prvý a druhýkrát.

Prečítajte si tiež: Virtuálna realita v roku 2016

PlayStation VR, virtuálnu realitu pre konzolu PlayStation 4, sme mohli skúšať po dobu 30 minút. Ocenili sme viac času, ale aj širšie portfólio herných ukážok, ktoré boli k dispozícii. PSVR sme testovali vo virtuálnom vesmíre. EVE: Valkyrie je vesmírna strieľačka a takýto typ hier, spoločne s leteckými simulátormi, vám ponúkne jeden z najlepších zážitkov. Dôvodom je neobmedzená voľnosť pohybu, takže môžete robiť s vesmírnou raketou, resp. lietadlom premety od výmyslu sveta. Musíme priznať, že sa nám po piatich minútach hrania trochu točila aj hlava.

VR pre PS4 sme si vyskúšali aj v kombinácii s pohybovým ovládaním. Dostali sme ovládače PlayStation Move, vďaka ktorým pohyb našich rúk v hre zodpovedal reálnemu pohybu. Ponorenie do hry tak bolo ešte výraznejšie. Je samozrejme rozdiel, keď ovládate dianie vo virtuálnej realite bežným ovládačom a keď sa vaša interakcia obmedzuje iba na pohyb rúk, ktorý presne kopíruje to, čo robíte v realite. Na druhej strane, takýto koncept vyžaduje úplne odlišný prístup zo strany vývojárov. Hrateľnosť je zjednodušená iba na pohyb rúk a interakciu s okolím. Bežne by vás takáto hra nenadchla, avšak vo virtuálnej realite ide o úplne iný zážitok. Skúsenosť je to určite zaujímavá. V našom prípade sme sedeli v idúcom aute a museli sme strieľať po gangstroch, ktorí nás naháňali. A keď sme vystrieľali zásobník, museli sme manuálne zobrať nový a vymeniť ho. V praxi sme si výraznejší rozdiel v porovnaní s Oculus Rift nevšimli a zrovnateľný bol aj zážitok z používania.

Jedna z hier pre PlayStation VR, ktorú ovládate pomocou pohybových ovládačov. Hra je priamočiara a máte iba čiastočnú kontrolu nad dianím. Na prvé zahranie je The London Heist nevídaný zážitok

Jedna z hier pre PlayStation VR, ktorú ovládate pomocou pohybových ovládačov. Hra je priamočiara a máte iba čiastočnú kontrolu nad dianím. Na prvé zahranie je The London Heist nevídaný zážitok

HTC Vive je pre Ondreja Macka najlepšia virtuálna realita, akú v rámci vývojárskych verzií vyskúšal. Pre dokonalý zážitok treba samostatnú miestnosť, v ktorej sa budete pohybovať. Súčasťou sú okuliare, ktoré si nasadíte na oči, ďalej slúchadlá a centrálna jednotka. Ako snímače sú v okuliaroch napr. gyroskop a merač zrýchlenia. Okrem tohto dostanete do každej ruky niečo ako joystick, ktorý zaznamenáva pohyby vašich rúk.

Po spustení virtuálnej reality sa dostávate do úplne novej dimenzie, pričom sa pohybujete po miestnosti. Po čase zistíte, kde sú limity miestnosti a začnete sa v nej cítiť dobre. My sme sa počas našich skúšok dostali na potopenú loď a mohli sme otvárať truhlicu alebo pohybovať sa po palube. V ďalšej ukážke sme mohli pomocou joysticku maľovať obrázky alebo listovať vo virtuálnej knihe.

Hoci sme mali počas posledných mesiacov možnosť vyskúšať prakticky všetky virtuálne reality, aktuálne si netrúfame tvrdiť, ktorá z nich je najlepšia. Chýba nám totiž tá najdôležitejšia skúsenosť – otestovať všetky finálne verzie zoči-voči. Bez ohľadu na to, spomenuté dojmy a najmä to, čím je špecifické hranie vo virtuálnej realite je aktuálne stále.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom aprílovom vydaní TOUCHIT č. 3/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania. 

Prečítajte si aj:

Virtuálna realita v roku 2016