V auguste 2019 sa tržby národného dopravcu vyšplhali na 9,1 milióna eur, je to najviac od roku 2014.
- ZSSK za obdobie január – august 2019 prepravila dosiaľ najviac cestujúcich a svojimi vlakmi najazdila .najväčší počet vlakokilometrov
- Ceny cestovných dokladov sa nemenili od roku 2011
- Internetový predaj cestovných dokladov medziročne narástol viac ako dvojnásobne
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaznamenala v auguste 2019 nový rekord. Národný dopravca dosiahol v tomto mesiaci najvyššie tržby od zavedenia bezplatnej prepravy (17. 11. 2014). Tie sa vyšplhali až na 9,1 mil. eur. Aj v porovnaní s druhým najsilnejším mesiacom (júl 2019) predstavuje toto číslo takmer 7 % (+6,67 %), oproti najslabšiemu mesiacu (február 2019) je to až takmer 49 % nárast (+48,96 %). Štatisticky ide o najlepšie výsledky po zavedení bezplatnej prepravy.
Hitparáda TOP 5 mesiacov v predaji ZSSK od roku 2014
Poradie | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
* | * | ** | * | ** | |
Mesiac | 8/2019 | 7/2019 | 8/2014 | 7/2018 | 7/2014 |
Tržby (v mil. eur) | 9,100 | 8,531 | 8,491 | 8,401 | 8,360 |
*po zavedení bezplatnej prepravy
**pred zavedením bezplatnej prepravy
V hodnotení mesiacov január – august dosiahol národný dopravca v tomto roku doteraz najlepšie výsledky v počte prepravených cestujúcich (51,005 mil. prepravených cestujúcich) a zároveň vlaky ZSSK najazdili za toto obdobie aj najviac vlakokilometrov (22,952 mil. vlkm). Čo sa týka samotných tržieb, tento rok predstavuje dôležitý míľnik, pretože za mesiace január – august 2019 zaznamenala ZSSK najvyššie čísla od zavedenia bezplatnej prepravy (60,566 mil. eur).
1 – 8/2014 | 1 – 8/2015 | 1 – 8/2016 | 1 – 8/2017 | 1 – 8/2018 | 1 – 8/2019 | |
Tržby (v mil. eur) | 61,535 | 47,734 | 45,655 | 54,417 | 56,857 | 60,566 |
Národný dopravca sa môže pochváliť takýmito vysokými číslami vďaka kontinuálnemu rastu v počte prepravených pasažierov, ktorý sa dostáva do kulminačného bodu z pohľadu možností infraštruktúry na najvyťaženejších tratiach a kapacity a počtu mobilných prostriedkov.
Najväčším lákadlom pre cestujúcich, a tým pádom aj najviac zárobkové sú už dlhodobo trate diaľkovej dopravy, konkrétne Bratislava – Žilina – Košice, Košice – Žilina – Praha a Štúrovo – Bratislava – Praha.
„Kontinuálny nárast tržieb v našej spoločnosti zaznamenávame už od roku 2016. Spolu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a so Železnicami Slovenskej republiky sa snažíme nájsť tie najatraktívnejšie trasy a časové polohy pre prilákanie cestujúcich – platiacich i tých, ktorí využívajú zľavy. Som veľmi rád, že sa nám to darí,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
„Som presvedčený, že rekonštrukcia a modernizácia kľúčovej železničnej infraštruktúry v okolí veľkých miest a zrýchlenie oboch tratí z Bratislavy do Košíc by bolo veľmi výhodné nielen pre životné prostredie a priepustnosť ciest, ale aj pre naše hospodárenie,“ dodáva Filip Hlubocký.
Medzi cestujúcimi ZSSK sa ujal aj nákup cestovných lístkov cez elektronické médiá (internet, mobilná aplikácia Ideme vlakom na Androide a iOS). Pre porovnanie, kým v auguste 2018 sa cez online kanály predalo 12,04 % všetkých dokladov, v auguste 2019 tento predaj stúpol o viac ako 100 % na 27,76 %.
ZSSK naposledy zvyšovala ceny cestovných lístkov (okrem komerčných IC vlakov) v roku 2011. Pre porovnanie, priemerná mzda na Slovensku v roku 2011 bola 786 €, v roku 2019 je to 1 063 €.
Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2020 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský samosprávny kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (3 ks DMJ sú už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický samosprávny kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à vlastné zdroje
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
- nasadzovanie: regionálna doprava (Vysoké Tatry)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: cena za 1 ks cca 1,89 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (17 ks nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
50 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz à vlastné zdroje
- celkový objem: cena za 1 ks = 748 500 eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (19 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
34 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (14 ks) a série Bpeer (20 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady za 1 ks = 100-tisíc eur)
- dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Ako pracuje ZSSK
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Hospodársky výsledok (tis. €) | -6 379 | -5 889 | -5 152 | -4 045 | 6 |
Tržby z prepravy (tis. €) | 89 615 | 70 218 | 69 299 | 80 733 | 84 330 |
Tržby z prepravy/vlakokilometre | 2,91 | 2,20 | 2,20 | 2,47 | 2,51 |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 47 287 894 | 57 274 910 | 65 605 732 | 72 473 077 | 73 807 854 |
Platiaci cestujúci | 44 573 553 | 32 657 833 | 38 923 731 | 45 720 762 | 46 514 947 |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 2 714 341 | 24 617 077 | 26 682 001 | 26 752 315 | 27 292 907 |
Cestujúci vlakmi InterCity | 647 294 | 314 634 | 24 709 | 705 684 | 791 695 |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu | 1 147 | 1 808 | 2 036 | 2 472 | 2 702 |
Bicykle | 83 048 | 105 667 | 132 993 | 149 726 | 164 320 |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 16 386 | 15 684 | 17 290 | 19 693 | 20 422 |
Kuriérske zásielky | 1 343 | 1 330 | 1 253 | 1 294 | 1 356 |
Psy | 47 704 | 50 462 | 51 935 | 53 994 | 56 699 |
Celkový počet vypravených vlakov | 516 279 | 524 343 | 529 550 | 526 944 | 544 364 |
Vlakokilometre | 30 791 181 | 31 855 984 | 31 477 066 | 32 640 950 | 33 649 149 |
Osobokilometre | 2 503 987 902 | 3 081 246 834 | 3 193 721 688 | 3 759 923 848 | 3 815 146 560 |
Zamestnanci | 5 841 | 5 949 | 5 924 | 5 952 | 5 877 |
Priemerná mzda | 912,58 | 956,25 | 990,50 | 1 038,22 | 1 117,64 |
Medziročný nárast mzdy | 2,92 % | 4,79 % | 3,58 % | 4,82 % | 7,65 % |
Inflácia | -0,1 % | -0,3 % | -0,5 % | 1,4 % | 2,5 % |