Na konci roka 2020 sme navštívili operátora 4ka a hovorili sme s Patrikom Kollarocim, ktorý má v SWAN Mobile funkciu šéfa technológie (CTO). Témou nášho rozhovoru bola podpora eSIM u tohto operátora.
TI: Čo to je eSIM?
PK: Nuž, treba rozlišovať medzi eSIM ako embedded SIM a ako electronic SIM. Embedovaná SIM nie je nič iné, ako z plastu vybratý čip, ktorý je následne osadený na základnú dosku telefónu pri jeho výrobe. V tomto prípade sú na nej vopred nahraté všetky kľúče a teda aj príslušnosť k operátorovi. Zákazník si to kupuje už ako hotový telefón konkrétneho operátora, v ktorom je napevno vložená SIM, teda je nevyberateľná. To je prípad embedded SIM. S takýmto typom SIM kariet, sa napríklad môžeme stretnúť v exotických dovolenkových destináciách, pri kúpe telefónu na jedno použitie, ktorý je už osadený takouto embedded SIM.
Niečo iné potom je electronic SIM. A to je to, o čom všetci momentálne hovoríme. Ide o ten istý čip, akurát je úplne prázdny. Je samozrejme zabudovaný do základnej dosky telefónu a nejakým spôsobom sa musia údaje potrebné na jej prevádzku do nej dostať.
TI : Ako ich tam dostaneme?
PK: Najčastejšie sa to robí prostredníctvom QR kódu, ktorý sa nachádza na tzv. Voucheri. QR kód tak môže byť vytlačený na papieri alebo distribuovaný elektronickou cestou, napr. e-mailom. Pri aktivácii si ho potom naskenujete kamerou svojho telefónu. Pozor na to, že pri tomto procese musí byť tento telefón už pripojený na internet napr. prostredníctvom Wi-Fi. Pritom sa vytvára zabezpečené kryptované spojenie do cloudu. Tento cloud je uložený u výrobcu klasických SIM kariet a v spolupráci s operátorom poskytuje aj služby pre eSIMky. Cez dvakrát zabezpečené spojenie sa takto „napáli“ obsah tých kľúčov do eSIM karty v telefóne.
TI: Môžeme neskôr eSIMku na telefóne deaktivovať a aktivovať na inom telefóne?
PK: Áno, úplne bez problémov, z technického hľadiska je možné aktivovať/deaktivovať eSIMku. Z produktového hľadiska pre každú aktiváciu bude však potrebné použiť voucher s vygenerovaným QR kódom.
TI: Z toho teda vyplýva výhoda, že môžem meniť svoju „kartu“ v telefóne bez toho, aby som musel navštevovať operátora alebo nejakú fyzickú predajňu či čakať na kuriéra s klasickou SIM kartou. Môže to fungovať tak, že ja sa rozhodnem o mesiac zmeniť operátora a s eSIM kartou to bude pre mňa jednoduchšie?
PK: Áno, dokonca môžem byť súčasne u viacerých operátorov a meniť si aktuálny profil podľa toho, čo mi to aktuálne najviac vyhovuje. Naraz môžem mať v telefóne až 6 eSIM profilov. Je navyše úplne bežné, že moderné telefóny prichádzajú s jedným slotom pre mechanickú plastovú SIM kartu a tiež s možnosťou aktivácie eSIM. Teda môžeme mať naraz aktívne dve SIM „karty“, a teda ide o dvojSIMkový telefón. Následne sa môžeme rozhodnúť, z ktorej karty chceme volať do alebo zo zahraničia podľa toho, čo je pre nás práve výhodné. Podobne sa môžeme rozhodnúť, cez ktorú kartu budem využívať dáta. Je to vhodné napr. vtedy, keď človek váha, či sa mu oplatí prejsť k druhému operátorovi. Ak má tento operátor podporu pre eSIM, dajú sa jeho služby oveľa jednoduchšie vyskúšať, nemusíte na to nikam chodiť. QR kód si naskenujete napr. z mailu alebo v nejakej samoobslužne zóne. Vymieňane plastovej kartičky v tomto prípade patrí minulosti.
TI: Ktoré telefóny s eSIMkou ste skúšali v 4ke?
PK: Testujeme nové iPhony, ale aj Huawei P40, rovnako ako aj viacero Samsung telefónov vrátane hodiniek od firmy Samsung a aj telefóny Motorola.
TI: Vyzerá to tak, že z tých telefónov odchádza postupne všetko mechanické. Najprv to bol jack port na pripojenie slúchadiel, hovorí sa, že nasledovný iPhone už nebude mať aj nabíjací Lightning port a nabíjanie bude len bezdrôtové a tá posledná mechanická súčiastka je práve tá klasická karta. Stratí sa celkom aj táto?
PK: Aktuálne ja osobne viem o približne 15 až 20 telefónoch, ktoré podporujú eSIM kartu. Určite by som si však nedovolil tvrdiť, že ten slot pre mechanickú kartu je už prežitok. Na to je predsa len trochu skoro. Záleží od toho, na aký účel sa bude telefón používať. Je pravda, že ak nemáme šachtu na mechanickú kartu, je možné jednoduchšie zvýšiť odolnosť celého telefónu napr. proti vode. Nemyslím si však, že SIMka a eSIMka sa navzájom vytlačia. Skôr sa domnievam, že budú koexistovať dlhodobo.
Sú totiž situácie, kedy sa bez klasickej mechanickej plastovej SIMky naozaj nezaobídeme. Rovnako tak existujú situácie, kde ten mechanický slot vyslovene na zariadení zavadzia. Ide o prípad, kedy potrebujeme miniaturizovať telefón a vtedy je výhodné, ak je tam len eSIMka. V každom prípade mechanická plastová SIM a eSIM môžu existovať vo veľmi dobrej symbióze.
Veľmi dôležité pritom je, aby tá spomenutá cesta ako sa údaje dostanú do eSIM karty bola veľmi dobre zabezpečená. To chráni zákazníka, ale aj operátora napr. pred tým, aby nemohla vzniknúť duplicitná SIM karta.
TI: eSIM má podľa mňa význam hlavne v nositeľných zariadeniach ako sú napr. inteligentné hodinky.
PK: Ak je to eSIMka, ktorá je vložená do hodiniek napr. od firmy Samsung, potom sa z týchto hodiniek stáva samostatný telefón s vlastným číslom. Akurát ho nosíme na zápästí. Keďže súčasné smart hodinky nemávajú na sebe vlastnú kameru, potrebujeme v tomto prípade niečo, čím naskenujeme QR kód. Teda nejaké primárne zariadenie, ktorým si QR kód nasnímame a potom prenesieme do sekundárneho zariadenia, ktorým sú v tomto prípade hodinky. Funguje to tak, že si hodinky spárujeme cez Bluetooth s telefónom, na telefóne využijeme kameru, ktorou načítame QR kód. Následne sa zabezpečeným kryptografickým kanálom do telefónu stiahne profil, ale telefón si ho neuloží u seba ale cez Bluetooth sa presunie do hodiniek. Celý tento proces je pritom kompletne zabezpečený v každom kroku.
TI: Ako je to teda u operátora 4ka s podporou eSIM? Už všetko funguje?
PK: Celý proces podpory eSIM máme implementovaný, plne funkčný ale s predajom začneme v prvom kvartáli roku 2021. Je to podľa nášho názoru správne načasovanie. V tomto čase budeme totiž technicky kompletne pripravení v celej našej sieti a rovnako je to podľa nás čas, kedy sa v predajoch objaví dostatočný počet telefónov s podporou eSIM. My sme v skutočnosti čakali, pokým takýchto zariadení bude aspoň 10.
TI: Zaujíma ma ešte ako to bude v prípade, keď s telefónom s podporou eSIM pôjdem do zahraničia.
PK: Zákazník nesmie zbadať rozdiel medzi klasickou kartou a eSIMkou z pohľadu použiteľnosti. V zahraničí si teda aj s eSIMkou zapnem medzinárodný roaming, následne dátujem, telefonujem, SMSkujem rovnako ako keď som ako v zahraničí s klasickou platovou kartou.
Iná vec je, ak sme v nejakej exotickej krajine mimo Európskej únie, kde je napr. dátovanie v roamingu pomerne drahé a je potom výhodnejšie, ak máme lokálnu SIM kartu. Ako sme spomenuli, súčasné telefóny umožňujú mať až 6 profilov eSIMiek, pritom aktívna môže byť z nich len jedna. Ak je v tejto krajine podpora pre eSIMku, nahrám si zakúpený profil a budem si môcť prepínať medzi aktívnymi kartami podľa toho ako mi to bude vyhovovať. Na dátovanie si napr. aktivujem lokálny eSIM profil, ak chcem pôvodné číslo, aktivujem si domovský eSIM profil.
Odpadá tu teda minimálne jedna starosť a to je vybrať domovskú SIM kartu a uložiť si ju tak, aby sme ju nestratili. To sa totiž občas stáva a je to potom pri návrate domov nepríjemné.
TI: Má eSIMka aj nejaké nevýhody?
PK: Nuž, je tam isté ale. Ak sme v dovolenkovej destinácii a napr. pri zábave v mori sa nám telefón morskou vodou pokazí tak, že je úplne nefunkčný, je to pre eSIM problém. V prípade plastovej SIM karty sa obyčajne táto dá ešte použiť, aj keď telefón je už nefunkčný. S nejakým lacným núdzovým telefón sme teda stále dosiahnuteľní. Utopenie telefónu s eSIM kartou je nie čo iného. eSIM sa v tomto prípade nedá deaktivovať z tohto nefunkčného telefónu a musíme sa dohodnúť s domácim operátorom na spôsobe, akým ním doručí novú eSIM kartu. Pritom isto viete , že minimálne v súčasnosti nie je eSIM telefón najlacnejšia záležitosť a bude si ho treba kúpiť v zahraničí, ak chceme byť na eSIM čísle kontaktovateľní.
TI: Prečo ste sa vlastne rozhodli ísť do podpory eSIM? Zarobíte na tom niekde, keď vlastne takto dávate zákazníkovi do rúk nástroj, ako ľahšie prejsť ku konkurencii?
PK: Sú na to minimálne dva dôvody. Prvým je to, že chceme zvýšiť komfort našim zákazníkom. Ak majú radi moderné veci, chceme aby ich podporu u nás v sieti 4ka našli. Zároveň je to ale aj spôsob pre našich potenciálnych zákazníkov, ktorí sa ešte nerozhodli, kto bude ich hlavný operátor. Majú teda stále tú svoju plastovú SIM kartu, ale chcú si na skúšku vyskúšať službu u operátora 4ka. Napr. program SLOBODA sa im určite oplatí vyskúšať. Mojím osobným aspektom je potom to, že my, technickí ľudia máme radi novinky a prečo teda niečo takéto u nás nepoužiť?
Za TOUCHIT sa pýtal Ondrej Macko