V množstve e-shopov, ktoré rastú ako huby po daždi a zaplavujú internet podobným tovarom, je veľmi dôležité sa odlíšiť.

Vďaka jedinečnosti môže váš e-shop zaujať potencionálneho zákazníka a bude predávať viac. Nielenže bude váš online obchod viac zapamätateľný, ale viete tak ušetriť mediálny rozpočet na reklamu. Ale ako to spraviť? Čím sa môžete odlíšiť?

1.   Dajte si záležať na názve

Ako vytvoriť pútavý a jedinečný názov značky? To je veľmi náročná úloha. Názov musí spĺňať mnoho univerzálnych kritérií. Vyvarujte sa názvu, ktorý je len definíciou ponúkanej kategórie – napr. lacneponozky.sk, dobry-nabytok a pod. Toto sa totiž môže časom zmeniť a môže to byť pre vás obmedzujúce. Pri e-commerce projekte je dobré mať názov, ktorý nemá dĺžne a mäkčene.

Hlavné kritériá sú:

  • Krátky (ideálne jednoslovný)
  • Zrozumiteľný a vysloviteľný (vyvarovať sa názvov so spodobovaním)
  • Zapamätateľný
  • Nezameniteľný (nemal by sa podobať na inú značku)
  • Medzinárodne použiteľný (pre potencionálnu expanziu)
  • Neregistrovaný a s voľnou doménou (ideálne .com a aj národnými)

Opatrne s číslovkami a špeciálnymi znakmi v názve. To sa hlavne pri výbere domény môže totiž vypomstiť. Pri dvojslovnom názve si určite kúpte doménu aj s pomlčkou a aj bez a vzájomne si ich presmerujte.

Pokiaľ už vaša značka a e-shop názov má, tak sa na ňu pozrite z horizontu rozvoja na ďalšie roky (rast, rozširovanie portfólia produktov, expanzia do zahraničia), a to vám zodpovie, či netreba uvažovať nad jej rebrandingom.

2.  Tvorte hodnoty

Je veľmi dôležité, aby váš biznis mal zmysel. Aby vaša firma mala definovanú svoju misiu – prečo robí to, čo robí – aby mala definované hodnoty (na čom si zakladá) a ambicióznu víziu, teda ako chce zmeniť svet k lepšiemu. To sú tie základné piliere, z ktorých by značka mala vychádzať. Ľahko z toho viete vybrať vašu silnú tému a obsadiť si ju v komunikácii. Buďte vytrvalí a konzistentní. Potom budete oproti konkurencii jasne odlíšiteľní a budete mať pridanú hodnotu, ktorá dokáže osloviť vašich zákazníkov.

Nepromujte len „chutnú kávu“, ale radšej si obsaďte tému neľútostnej armády kávových zŕn, zocelenej pražením, ktorá dobíja slovenské šálky a dáva nás do pozoru každé ráno. Značka Lego nepredáva len plastové kocky, ale jej poslaním je „inšpirovať a rozvíjať staviteľov budúcnosti“. A takéto poslanie potom značke dáva veľkú silu púšťať sa do nových výziev.

3.  Píšte svojou rečou

Texty na e-shope a vo vašej komunikácii by nemali byť strojové a postavené len na analýze kľúčových slov. To je málo, to majú totiž všetci. Majte jedinečný rukopis vašich textov. Píšte ich svojsky, píšte ich jazykom vašej značky, vašich zákazníkov. Buďte vtipný aj vážny, odborný či nad vecou, alebo aj servilní či malomeštiacki. Majte svoj štýl a hlavne sa staňte odlíšiteľní.

Držte danú tonalitu naprieč celou komunikáciou:

  • v banneroch na e-shope
  • v textoch v kategóriách a produktoch
  • v emailoch, ktoré chodia zákazníkom po objednaní
  • v postoch a storkách na sociálnych sieťach

Textami dokážete silne zaujať, tak sa nebojte využívať ich silu.

4.  Grafika musí zaujať

Na zaujatie máte len pár sekúnd, pokiaľ váš potencionálny zákazník nepotiahne prst na feede ďalej alebo nezaskroluje na ďalší odkaz. Preto výrazná a jedinečná grafika je veľmi dôležitá na vzbudenie pozornosti. Grafika nie je len o obrázkoch. Dajte si záležať hlavne na tomto:

  • Logo musí byť vizuálne atraktívne a s jasnou definíciou, ako ho používať
  • Fotky majte svoje jedinečné, nie z fotobanky
  • Používajte textový font, ktorý bude s vašou grafikou ladiť
  • Vyberte si jednu sadu ikoniek
  • Majte jasne zadefinované primárne a sekundárne farby
  • Majte svoj rukopis v banneroch a príspevkoch, aby ste boli postupne rozpoznateľní

5.  Komunikácia ako príbeh

Dajte vašej značke v komunikácii príbeh. Zaujala by vás značka s doplnkami na mobily, ktorá komunikuje škriatka, ktorého máme doma a v práci všetci? Skrýva nám nabíjačky, trhá kábliky a môže za rozbíjanie displejov a kazenie mobilov. Poznáme to všetci. Hravou komunikáciou by nás značka dokázala zaujať. A e-shop má tak tému a maskota na komunikáciu a je k tomu aj jedinečná.

Nepredávajte ploty, ale pocit bezpečia a súkromia. Nekomunikujte lacný nábytok, ale zvýšenie pohodlia pre každého. Pridajte do vašej komunikácie emóciu a bude lepšie fungovať.

Posolstvo na záver

Súčasťou komunikácie by mali byť aj vaše firemné hodnoty. Buď cez celospoločenské aktivity, ekologický prístup firmy alebo podporu prospešného projektu. Sami si tvoríme budúcnosť.

Autor: Milan Markovič / Google Certified Trainer / COO Effectix

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.