Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Je tak ohrozené trestanie manipulácie s najazdenými kilometrami, za čo hrozilo až 5 rokov väzenia.

V Poľsku nastala chaotická situácia v legislatíve zavádzajúcej tresty za stáčanie odometrov vo výške až päť rokov väzenia. Úprava, na ktorú sa tešili všetci poctiví predajcovia jazdeniek, bola na poslednú chvíľu omylom zrušená pri hlasovaní o vyšších trestoch za sexuálne zneužívanie detí, čo je dôsledkom pedofilnej aféry katolíckej cirkvi, ktorá otriasla poľskou politickou scénou pred európskymi voľbami. Poľskí poslanci vniesli chaos do očíslovania jednotlivých ustanovení trestného zákonníka. Preto nechcene zrušili trestnosť stáčania odometrov. Tá mala začať platiť od tohto piatku.

Nový zákon o trestnosti stáčania odometrov pritom poľský prezident podpísal len pred dvoma týždňami a platiť mal od 25. mája. „Pevne veríme, že sa jedná len o omyl, zavinený príliš rýchlym prejedávaním inej právnej úpravy. Inak by to bol nepríjemný krok späť. Vďaka novej legislatíve, ktorá trestala stáčanie odometrov v Poľsku až piatimi rokmi väzenia, boli postihy u našich susedov najtvrdšie v rámci krajín V4. Verím, že poľskí zákonodarcovia zvládnu túto chybu rýchlo opraviť, inak by to bolo veľké sklamanie,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO. Zatiaľ čo vlani tuzemský najväčší predajca ojazdených áut predal v Poľsku 9 300 jazdeniek, tento rok plánuje až 16 000.

„Spolu s českým poslancom Európskeho parlamentu Tomášom Zdechovským som sa v októbri 2017 zúčastnila konferencie na túto tému vo Varšave, kde sme sa s prítomnými  poľskými zákonodarcami zhodli na nutnosti jej riešenia. Päťročný trest odňatia slobody je podľa nás za tento trestný čin, ktorý každoročne v Európe stojí spotrebiteľov miliardy eur, primeraný. Je škoda, že podobne prísny zákon ako v Poľsku nemáme aj na Slovensku, kde za tento trestný čin hrozí iba pokuta od 3 000 do 100 000 eur,“ pokračuje Karolína Topolová.

Stáčanie odometrov je v Poľsku podobným problémom ako na Slovensku a v Českej republike. „Odhadujeme, že v Poľsku je odometer stočený až u 80 % dovozových áut, ktorých sa na tomto trhu ročne objaví viac ako milión. Počet zmanipulovaných vozidiel je teda v Poľsku obrovský a od nového zákona si všetci predajcovia sľubovali zásadnú zmenu, hlavne v prevencii. V Poľsku je totiž celkom bežné, že firmy ponúkajú stáčanie nielen na internete, ale dokonca aj na billboardoch pri hraniciach s Nemeckom, odkiaľ sa autá dovážajú. To by podľa nového zákona nemalo byť možné a už sa objavili aj rôzne iniciatívy predajcov, ktorí chcú nový zákon využiť na likvidáciu podvodných praktík,“ dodala na záver Topolová. K úplnému vyriešeniu problémov so stáčaním bude podľa nej nutné zaviesť zdieľanie dát v rámci všetkých krajín. Pokiaľ je do Poľska alebo na Slovensko možné doviesť stočený automobil a miestne STK to nedokážu odhaliť, budú podvodné praktiky pravdepodobne aj naďalej pokračovať.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.