Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • História dnešných komplexných popredajných služieb značky ŠKODA siaha až do roku 1920
  • Spoločnosť ELKA: priekopník v oblasti originálnych náhradných dielov a autorizovaných servisov
  • Príbeh starostlivosti o zákazníka: starostlivosť o tisícky klientov ročne v rámci celej siete 74 autorizovaných servisov ŠKODA na Slovensku

Skutočnosť, že predajom nového automobilu sa vzťah so zákazníkom iba začína, si zakladatelia mladoboleslavskej automobilky Václav Klement a Václav Laurin uvedomili prakticky ihneď
pri založení spoločnej firmy pred 125 rokmi. Servis a opravy bicyklov, neskôr aj motocyklov a automobilov najprv prebiehali v Mladej Boleslavi, pričom vznikom samostatnej spoločnosti ELKA v roku 1920 bol položený plnohodnotný základ dnešnej časti automobilky, známej ako ŠKODA Originálne diely.

Pri pohľade na korene automobilky ŠKODA je fascinujúce vidieť prezieravosť oboch zakladateľov, ktorí si už vtedy uvedomovali dôležitosť a potenciál popredajných služieb,” hovorí Karel Starý, vedúci Servisných služieb ŠKODA AUTO Česká republika a dodáva: “Aj keď sa od tej doby táto oblasť, samozrejme, zmenila na nepoznanie, niektoré hodnoty zostali zachované – napríklad dôraz na používanie kvalitných originálnych dielov, špičková odbornosť autorizovaných servisov značky ŠKODA a neutíchajúca snaha o to, aby každý náš zákazník bol vždy spokojný.

ELKA ako samostatná firma spojená s mladoboleslavskou automobilkou

Názov firmy ELKA vznikol fonetizáciou značky L&K (“el-ká”) a ako registrovaná ochranná známka bola vedená už okolo roku 1909, pričom v roku 1913 bol názov ELKA už preukázateľne používaný. Ako samostatná spoločnosť bola založená v roku 1920, pod oficiálnym názvom “ELKA, výzbroj a opravy automobilov, s. s.r.o.”. V Júni toho roku automobilka oznámila, že pod hlavičkou ELKA v Prahe otvorí svoju prvú opravovňu automobilov. Do tej doby vozili zákazníci svoje vozidlá na servis do Mladej Boleslavi, alebo boli odkázaní na zručnosť lokálnych remeselníkov, aj to podľa povahy potrebnej opravy. Svoju pražskú firmu sa značka rozhodla zriadiť vo Valdštejnskej jazdiarni – pôsobila ako samostatná firma spojená s mladoboleslavskou automobilkou a okrem opráv vozidiel, ktorých plánovala ročne zhruba 5500, fungovala aj ako sklad pneumatík, ponúkala predaj náhradných dielov a dokonca tiež komisný predaj ojazdených automobilov.

V roku 1929 bola ELKA začlenená do Škodových závodov. V 30. rokoch Škodove závody Plzeň postúpili firmu ELKA ASAPu (Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel) za 1 000 000 korún. Ďalšia, už vynútená zmena majiteľa ELKY prebehla v roku 1945, keď prešla pod krídla firmy PAL České Budějovice a okolo roku 1950 nastala jej likvidácia. ELKA tak síce nikdy nedosiahla plánované rozšírenie, jej prínos však bol aj tak zásadný a symbolický – stála na počiatku dnes úplne komplexných popredajných služieb značky ŠKODA v Česku.

Pod krídlami AZNP

Povojnový vývoj popredajných servisných služieb sa odohrával pod taktovkou národného podniku AZNP a začiatkov centralizovaného hospodárstva. Nešlo však iba o automobily a ich výrobu, nemenej dôležitá bola aj oblasť náhradných dielov a ich zásobovanie. Koncom 40. rokov sa konkrétna fungujúca podoba tuzemskej servisnej siete hľadala často veľmi krkolomne. Najprv fungovala tzv. Evidencia rezervných dielov (ERD), tá bola ale zrušená a vznikla Autorenova, a aby toho nebolo málo, z tej sa pre zmenu zase neskôr stala Mototechna. Až koncom 50. rokov minulého storočia, teda v dobách, kedy z výrobných pásov schádzali ľudové vozidlá ŠKODA 440 SPARTAK, OCTAVIA a z nej odvodená FELICIA, vznikol systém servisnej starostlivosti o vozidlá. V roku 1958 tak bolo na základe uznesení vládnych orgánov vyčlenených z vtedajších krajských podnikov Československých automobilových opravovní deväť servisov, ktoré prešli pod krídla vtedajšieho AZNP.

Tak vzniklo prvých deväť autorizovaných opravovní vozidiel značky ŠKODA – nachádzali sa v Mladej Boleslavi,
Prahe-Hostivaři, Libouci u Děčína, Karlových Varoch, Mariánskych Lázních, Brne a na Slovensku v Bratislave, Nitre a v Ružomberku. Išlo o značkové opravovne určené výhradne pre vozidlá ŠKODA, na ktoré sa mohli obracať motoristi, prípadne aj ostatné autodielne. Okrem toho ešte existovala v priestoroch dnešného ŠKODA Múzea takzvaná servisná dielňa OTS, ktorá sa špecializovala na závažnejšie problémy, prípadne na servis vozidiel prominentných zákazníkov. Stav s deviatimi opravovňami naprieč Československom trval až do prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa sieť značkových servisov modernizovala a rozšírila. Vznikli úplne nové opravovne v Prahe na Spořilově, v Žďári nad Sázavou
a na východe Slovenska v Stropkove, zatiaľ čo servisy v Mariánskych Lázních, v Bratislave a Ružomberku prešli zásadnou modernizáciou. Od tej doby existovalo v Československu 12 značkových servisov, ktoré sa v niektorých prípadoch postupne rozširovali aj o ponuku predaja úplne nových vozidiel značky ŠKODA.

Z uvedených modernizovaných servisov stojí za pozornosť najmä ten v Mariánskych Lázních. Tento servis sa totiž stal prvým, v ktorom sa aplikovalo riadenie procesu opravy vozidla počítačom. Prijímací technik pracoval na vtedajšiu dobu veľmi pokrokovo s dierkovanými štítkami – vytvoril nielen zákazkový list, ale aj celá oprava bola sledovaná a vyhodnocovaná počítačom, takže na konci zákazník obdržal aj súpis dielov a prác. Počítač sa v značkovej opravovni v Mariánskych Lázních po prvý raz použil v roku 1973, pričom išlo vo svojej dobe o prvé miesto, kde bol nasadený americký kancelársky počítač veľkosti pracovného stolu spolu s dierkovačkou.

Princíp značkových opravovní a spôsob ich zásobovania náhradnými dielmi síce nebol úplne zlý, ale koncom 80. rokov minulého storočia bolo stále jasnejšie, že sa automobilka bez vlastného centrálneho skladu náhradných dielov nezaobíde. Doposiaľ existujúci sklad v Kosmonosoch už kapacitne nestačil, a tak začal v Zalužanoch vznikať nový sklad. Ten sa potom ďalej rozširoval až do podoby dnešného vysoko moderného ŠKODA Parts Centra.

Hneď začiatkom roku 1990, po zmene politického režimu, sa začali dramaticky a veľmi rýchlo upravovať tiež obchodné vzťahy. Začalo vyjednávanie so zahraničnými firmami o partnerstve pre automobilku ŠKODA, rovnako tak sa rýchlo premenila celá servisná a predajná sieť – niektoré firmy s dlhou históriou sa v rámci reštitúcií dostali späť do rodinného vlastníctva, ostatné automobilka postupne odpredávala. Voľný trh začal fungovať, a tak to boli prípadní záujemcovia o predaj a servis vozidiel ŠKODA, ktorí sa uchádzali o to, aby sa stali predajným a servisným partnerom automobilky. Ich sieť sa rýchlo rozrastala a kvalita služieb sa rapídne zvyšovala. Potom, čo v roku 1991 do mladoboleslavskej automobilky majetkovo vstúpil koncern Volkswagen, začala aj oblasť servisných a popredajných služieb využívať najmodernejšie know-how.

Na Slovensku až 74 autorizovaných servisných partnerov ŠKODA

Dnešná servisná sieť pozostáva zo 74 autorizovaných servisných partnerov ŠKODA na Slovensku, ktorí poskytujú ročne služby tisíckam klientov. Spolu s partnermi sa ŠKODA AUTO snaží zaistiť, aby mali zákazníci pohodlne dostupný nielen predaj nových vozidiel, ale aj komplexné popredajné služby. ŠKODA AUTO tak nadväzuje na odkaz, ktorý zdedila po priekopníkoch, medzi ktorých patrí aj firma ELKA. Nie je náhoda, že služby, ktoré poskytovala ELKA, poskytujú autorizované servisy ŠKODA dodnes, či už je to servis, náhradné diely, uskladnenie pneumatík, alebo pomoc priamo na ceste.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.