Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Portfólio štvrtej generácie modelu OCTAVIA sa rozrastá. Bestseller značky má emotívny vzhľad, vysokú mieru aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ponúka mnoho nových asistenčných systémov a moderný infotainment.

Najnovšia OCTAVIA s úspornými benzínovými a naftovými motormi a tromi alternatívnymi pohonmi je aj výrazne šetrnejšia k životnému prostrediu. V modeli ŠKODA OCTAVIA e-TEC je použitá mild-hybridná technológia. Modely ŠKODA OCTAVIA iV a športová verzia OCTAVIA RS iV využívajú moderný plug-in hybridný pohon. ŠKODA OCTAVIA G-TEC ponúka pohon na ekologický zemný plyn (CNG). Vďaka trom ekologickým variantom pohonu sú tak pri novom vozidle OCTAVIA výrazne znížené emisie CO2.

Základom ponuky štvrtej generácie modelu ŠKODA OCTAVIA je opäť verzia liftback a verzia kombi. Modelový rad OCTAVIA dopĺňa robustná verzia SCOUT a športovo ladená verzia RS. Vďaka ponuke pohonu predných kolies, pohonu všetkých kolies, manuálnej alebo automatickej prevodovke DSG si každý zákazník vyberie to správne vozidlo OCTAVIA.

Od roku 1996, kedy bola uvedená prvá moderná OCTAVIA, ide už o štvrtú generáciu, ktorá ďalej upevní pozíciu najpredávanejšieho modelového radu a srdca značky ŠKODA. Vďaka viac ako 7 miliónom vyrobených vozidiel je OCTAVIA historicky najpredávanejším modelom značky ŠKODA vôbec. V Českej republike aj v mnohých iných krajinách po celom svete je už veľa rokov zavedeným pojmom. OCTAVIA je najpredávanejším vozidlom na českom trhu a tiež v ďalších siedmich krajinách, napríklad v Poľsku, Rakúsku, vo Švajčiarsku alebo vo Fínsku. Na druhom najväčšom odbytovom trhu modelu OCTAVIA, v Nemecku, je už niekoľko rokov najobľúbenejším importovaným vozidlom. Na tomto úspechu má veľký podiel hlavne model OCTAVIA COMBI, ktorý je v rámci Európy vôbec najpredávanejším vozidlom kategórie kombi.

V súčasnosti je ročne vyrobených až 400 000 vozidiel ŠKODA OCTAVIA, ktorá je ako jediné vozidlo značky ŠKODA vyrábané v štyroch rôznych krajinách. Popri Českej republike a Číne sa OCTAVIA vyrába v Rusku a v Indii.

Dôvody úspechu modelu OCTAVIA sú jasné – srdce značky ŠKODA presviedča typickým veľkorysým priestorom, vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty a aj vysokou úrovňou bezpečnosti, ktorú dokladá päťhviezdičkové hodnotenie v teste Euro NCAP. Štvrtá generácia modelu OCTAVIA ponúka mnoho inovatívnych asistenčných systémov, medzi ktoré patrí napríklad asistovaná jazda 2.0 s panoramatickým kamerovým systémom, ktorý pomocou štyroch kamier a zobrazenia 360° pohľadu premieta okolie vozidla na obrazovku infotainmentu. Adaptívne vedenie v pruhu, ktoré po novom rozozná aj práce na vozovke alebo miestne dopravné informácie, automaticky upozorňujú vodiča na komplikácie v doprave v bezprostrednej blízkosti vozidla, napríklad na kolóny. Premiéru vo vozidle OCTAVIA má nový head-up displej, ktorý zobrazuje dôležité informácie o rýchlosti, údaje z navigácie, informácie o rozpoznaných dopravných značkách alebo aktivovaných asistenčných systémoch priamo na čelnom skle.

ŠKODA OCTAVIA ponúka tri infotainment systémy s displejmi vo veľkosti 8,25″ a 10″, ktoré sú postavené na poslednej generácii modulárnej stavebnice infotainmentu. OCTAVIA je vždy online vďaka zabudovnej eSIM, ktorá umožňuje prístup k novým službám ŠKODA Connect.

Tri alternatívne pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemný plyn

Širokú ponuku nových alternatívnych pohonov nového vozidla ŠKODA OCTAVIA symbolizujú skratky iV, e-TEC a G-TEC. Vozidlá OCTAVIA iV a OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom ponúkajú lokálne bezemisnú jazdu s dojazdom v čisto elektrickom móde až 60 km v režime WLTP.

OCTAVIA je zároveň prvé vozidlo ŠKODA s označením e-TEC, vybavené mild-hybridnou technológiou. Benzínové motory TSI tak spoločne so 48V remeňovým štartér-generátorom v kombinácii so 48V lítiovo-iontovou batériou vytvárajú elektrifikovaný pohon. Model OCTAVIA je ponúkaný aj vo variante G-TEC s ekologickým pohonom na zemný plyn, ktorý vďaka čistejšiemu spaľovaniu produkuje približne o 25 % nižšie emisie CO2 než prevedenie s benzínovým motorom.

OCTAVIA iV a OCTAVIA RS iV: s tlkotom dvoch sŕdc

Po vzore modelu SUPERB iV prichádza nová OCTAVIA ako druhý model značky ŠKODA s plug-in hybridným pohonom, a to v dvoch výkonových variantoch. Model OCTAVIA iV, ktorý je okrem modelu SCOUT dostupný od výbavového stupňa Ambition, ponúka točivý moment 350 Nm a celkový systémový výkon 150 kW (204k). Športový model OCTAVIA RS iV ponúka točivý moment 400 Nm a celkový systémový výkon 180 kW (245 k). V športovom režime, ktorý poskytuje maximálny systémový výkon, zrýchľuje OCTAVIA RS iV v oboch karosárskych variantoch z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Maximálna rýchlosť je 225 km/h. V pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h dokonca o 2,2 sekundy prekonáva svoj benzínový náprotivok vybavený automatickou prevodovkou DSG. Dynamické jazdné vlastnosti zaisťuje štandardne dodávané progresívne riadenie a špeciálne nastavenie športového podvozku. Obe vozidlá OCTAVIA iV štvrtej generácie sú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Volič automatickej prevodovky bol nahradený novým systémom shift-by-wire. Objem batožinového priestoru verzie liftback činí pri oboch vozidlách 450 l, objem batožinového priestoru verzie kombi je 490 l. Vozidlo OCTAVIA RS iV má navyše špeciálne nastavenie športového podvozku. Svetlá výška vozidiel OCTAVIA RS iV i OCTAVIA iV je zhodne143 mm.

Pohon oboch vozidiel OCTAVIA iV zaisťuje kombinácia benzínového motora 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotora s výkonom 85 kW. Rozdielny maximálny systémový výkon je daný inak nastaveným softvérovým riadením oboch modelov. Elektromotor pri verzii OCTAVIA iV má rovnaký maximálny výkon 85 kW ako elektromotor modelu SUPERB iV. V prípade vozidla OCTAVIA iV však ide o novú vývojovú verziu. Trojfázový elektromotor s permanentnými magnetmi je integrovaný do šesťstupňovej automatickej prevodovky DSG a od spaľovacieho motora je oddelený spojkou.

Dojazd v čisto elektrickom móde v režime WLTP až 60 km

Oba varianty modelu OCTAVIA iV majú trakčnú vysokonapäťovú lítiovo-iontovú batériu s kapacitou 37 Ah, respektíve 13 kWh, ktorá umožňuje lokálne bezemisnú jazdu s dojazdom v čisto elektrickom móde až 60 km v režime WLTP. Pri čisto elektrickej jazde do rýchlosti 50 km/h vytvára zvukový generátor E-noise zvuk, ktorý upozorňuje chodcov alebo cyklistov na blížiace sa vozidlo OCTAVIA iV. Toto zariadenie je umiestnené pod pravým predným blatníkom. Emisie CO2 sú približne 30 g/km. Modely tak už spĺňajú požiadavky budúcej normy Euro 6d. Batériu je možné pohodlne dobiť doma z bežnej domácej zásuvky alebo pomocou wallboxu. Pomocou 230 V zásuvky trvá dobitie z 0 % na 80 % kapacity batérie 3 hodiny 45 minút. Dobitie z 0 % na 100 % kapacity trvá 5 hodín. Na wallboxe s výkonom 3,6 kW trvá dobitie z 0 % na 80 % 2 h 33 min. Dobitie z 0 % na 100 % kapacity trvá 3 h 33 min. Konektor nabíjania batérie sa nachádza pod krytkou v prednom blatníku na strane vodiča. Okrem trakčnej batérie disponujú oba modely OCTAVIA iV aj 12 V batériou umiestnenou v batožinovom priestore. Táto batéria napája nízkonapäťové palubné systémy.

Elektricky alebo hybridne: výber voľby jazdného režimu

Pomocou známej voľby jazdného režimu môže vodič v modeloch OCTAVIA iV a OCTAVIA RS iV voliť režimy Eco, Normal, Sport a Individual. Vozidlá vybavené adaptívnym podvozkom DCC ponúkajú aj režim Comfort. Jednotlivé režimy umožňujú nastaviť si jednotlivé parametre, napríklad charakteristiku riadenia, motoru alebo prevodovky. V hornej časti obrazovky je v rámci voľby jazdného režimu Driving Mode Select na displeji infotainmentu možné voliť aj elektrický alebo hybridný mód.

Rýchlosť až 140 km/h v elektrickom režime

Čisto elektrický režim slúži v modeloch OCTAVIA iV a OCTAVIA RS iV pre jazdu výhradne na elektrický pohon. Tento režim je tak ideálny pre jazdu v meste. V tomto režime vozidlo vždy štartuje, pokiaľ je batéria dostatočne nabitá a pokiaľ je vonkajšia teplota vyššia ako – 10°C. Pri teplotách nižších než -10 °C nie je možné tento režim z technických dôvodov použiť. V čisto elektrickom režime je maximálna možná rýchlosť 140 km/h a maximálny výkon 85 kW.

Automatický hybridný režim s dvoma možnosťami dobíjania batérie

Pri zvolenom hybridnom režime riadiaca jednotka neustále vyhodnocuje jazdnú situáciu. Na základe týchto informácií je pri jazde automaticky spustená spolupráca oboch motorov. Buď pracujú oba motory súčasne a dopĺňajú sa alebo riadiaca jednotka spustí iba spaľovací motor alebo iba elektromotor. Hybridný režim ponúka aj dve možnosti dobíjania batérie spaľovacím motorom počas jazdy alebo rekuperáciou. V režime „Auto“ môže vodič sám navoliť požadovanú úroveň nabitia batérie na displeji infotainmentu. Pokiaľ je aktuálny stav nabitia batérie nižší než požadované nastavenie, je batéria dobíjaná spaľovacím motorom a rekuperáciou brzdnej energie až po dosiahnutie požadovanej hodnoty. Pokiaľ je aktuálny stav nabitia batérie vyšší než požadované nastavenie, dochádza k čerpaniu elektrickej energie až po dosiahnutí tejto hranice. Následne je stav nabitia udržiavaný na tejto hodnote.

V tomto režime prebieha nabíjanie úplne autonómne. O odoberaní alebo dodávaní energie z a do batérie rozhoduje riadiaca jednotka na základe aktuálnej jazdnej situácie. Pri jazde v hybridnom móde je k dispozícii výkon 110 kW (150k). Iba v móde Sport alebo pri úplnom zošliapnutí plynového pedálu („kickdown“) je k dispozícii maximálny výkon 150 kW (204 k) pre verziu OCTAVIA iV a maximálny výkon 180 kW (245 k) pre model RS iV.

Rekuperácia brzdnej energie funguje automaticky alebo ju môže vodič upravovať

Rekuperácia brzdnej energie výrazne prispieva k zvýšeniu dojazdu elektrifikovaného vozidla, pretože počas jazdy dochádza k dobíjaniu batérie rekuperáciou. Pri automatickej rekuperácii vozidlo automaticky prispôsobí mieru brzdnej sily podľa aktuálnej jazdnej situácie. V ideálnom prípade sa tak okrem rekuperácie energie redukuje používanie bŕzd, a tým aj ich opotrebenie, dochádza aj k úspore paliva, aj k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Vďaka smart rozpoznávaniu dopravných značiek a aktuálnych informácií, ktoré snímajú kamery aj radarové senzory, môžu vozidlá OCTAVIA iV neustále upravovať optimálnu mieru rekuperácie podľa aktuálnej situácie. V normálnom režime jazdy (D) je možné prostredníctvom obrazovky infotainmentu okrem automatickej rekuperácie manuálne zvoliť ďalšie dva stupne: veľmi slabú rekuperáciu, pri ktorej vozidlo spomaľuje do úplného zastavenia a ktorá umožňuje aj plachtenie vozidla s vypnutým spaľovacím motorom a silnú rekuperáciu 1,2 m/s², pri ktorej sa získava viac energie. Silnú rekuperáciu je možné vo vozidlách OCTAVIA iV nastaviť aj v režime Sport vo voľbe jazdného režimu alebo zvolením režimu S (Sport) na voliči shift-by-wire v stredovej konzole. K rekuperácii dochádza, pokiaľ nie je batéria nabitá na 100 %.

Asistent hospodárnej jazdy podporuje bezpečnú a úspornú jazdu

Inteligentný asistent hospodárnej jazdy pomáha vodičovi vozidla OCTAVIA iV a OCTAVIA RS iV jazdiť bezpečne a zároveň úsporne. Systém kombinuje eco tipy, ktoré je možné vypnúť a rekuperáciu brzdnej energie. Eco tipy sa zobrazujú vo virtuálnom kokpite už v štandardnej verzii nového vozidla ŠKODA OCTAVIA. Pri spolupráci týchto dvoch systémov vozidlo upozorní vodiča na blížiaci sa kruhový objazd alebo rýchlostný limit a automaticky prispôsobí mieru rekuperácie tak, aby čo najefektívnejšie spomalil. Vozidlo ŠKODA OCTAVIA RS iV je rovnako ako vozidlo OCTAVIA RS s benzínovým motorom 2,0 TSI/180 kW vybavené ventilovanými kotúčovými brzdami s rozmermi 340 x 30 mm na prednej náprave a ventilovanými kotúčovými brzdami s rozmermi 310 x 22 mm na zadnej náprave.

OCTAVIA RS iV: Športové, čierne dizajnové prvky karosérie a interiér v typickom štýle RS

Nová OCTAVIA RS iV ukazuje už na prvý pohľad jasne svoj športový charakter. Maska chladiča, rámčeky aerodynamických prieduchov, difúzor na špecifickom prednom nárazníku, bočný spoiler, difúzor na zadnom nárazníku a lišty okolo bočných okien sú v športovom, čierno lakovanom prevedení. Verzia liftback má čierno lakovaný zadný spoiler, verzia kombi ponúka strešný spoiler vo farbe vozidla. Súčasťou štandardnej výbavy sú Matrix-LED predné svetlomety a čierne lakované osemnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny. Na želanie sú ponúkané aj devätnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny. Pozornosť pútajú brzdové strmene, lakované v červenej farbe, typické pre vozidlo RS. Interiér vozidla OCTAVIA RS iV je v čiernom prevedení. Trojramenný multifunkčný športový volant s logom RS je vybavený páčkami riadenia pre prevodovku DSG. Predné športové sedadlá majú rovnako ako zadné sedadlá logo RS. Sedadlá, kožený volant, lakťové opierky dverí a prístrojová doska potiahnutá materiálom Alcantara® majú ozdobné červené alebo šedé prešitie. Športový vzhľad interiéru dopĺňajú dekoračné lišty so špecifickým dizajnom a športovými krytmi pedálov.

OCTAVIA e-TEC: Premiéru vo vozidle ŠKODA majú motory s mild-hybridnou technológiou

OCTAVIA je prvé vozidlo značky ŠKODA, ktoré ponúkne dva varianty motoru e-TEC s mild-hybridnou technológiou. Pri trojvalcovom motore 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) novej generácie EVO, ktorý je vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek a pracuje v hospodárnom Millerovom spaľovacom cykle a štvorvalcovom motore 1,5 TS s výkonom 110 kW (150 k), je v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG použitý 48 V remeňový štartér-generátor a 48 V lítiovo-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh. Akumulátor je umiestnený pod sedadlom spolujazdca a dobíja sa výhradne rekuperáciou brzdnej energie. Tieto vozidlá nie je potrebné nabíjať zo siete, ako to je pri variantoch iV. 48 V akumulátor umožňuje pomocou meniča jednosmerného prúdu dobíjať 12V batériu. Hlavnou úlohou mild-hybridnej technológie je podpora spaľovacieho motora v prípade potreby. Podpora môže dosahovať až 50 Nm točivého momentu navyše. Systém tiež umožňuje plachtenie s úplne vypnutým spaľovacím motorom. Mild-hybridná technológia tak znižuje spotrebu paliva až o 0,4 l/100 m a rovnako emisie

CO2. Štart spaľovacieho motora je tiež rýchlejší, tichší a sprevádza ho menej vibrácií. Charakteristickým znakom vozidla OCTAVIA s mild-hybridnou technológiou je plaketa e-TEC na piatych dverách.

Variant OCTAVIA G-TEC je poháňaný ekologickým zemným plynom

Rovnako ako predchádzajúca generácia ponúka nová ŠKODA OCTAVIA variant G-TEC s motorom 1,5 TSI s výkonom 96 kW (131 k) s pohonom na ekologický zemný plyn. Tento motor je vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Vďaka ekologickému spaľovaniu zemného plynu motor produkuje v prevádzke na zemný plyn približne o 25 % nižšie emisie CO2 než prevedenie s benzínovým motorom. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor pracuje veľmi úsporne, okrem iného vďaka premennému časovaniu sacích ventilov, ktoré umožňuje chod v takzvanom Millerovom spaľovacom cykle. Kombinovaná spotreba v režime WLTP činí v prevádzke na zemný plyn 3,6–4,5 kg/100 km. ŠKODA OCTAVIA G-TEC ponúka vďaka zásobníkom s kapacitou 17,33 kg zemného plynu dojazd až 500 km* v režime WLTP pri prevádzke na zemný plyn. V kombinácii s benzínovou nádržou s objemom 9 l sa dojazd zvyšuje o ďalších 190 km*. OCTAVIA G-TEC tak ponúka celkový dojazd na jedno natankovanie všetkých nádrží až 690 km*. Vozidlo spaľuje benzín iba v prípade, keď štartuje po doplnení zemného plynu, pokiaľ vonkajšia teplota klesne pod – 10 °C alebo ak sú zásoby zemného plynu vyčerpané tak, že tlak v nádrži klesne pod 11 barov. Prepínanie medzi benzínovým režimom a režimom na zemný plyn prebieha automaticky a bez zásahu vodiča. Charakteristickým znakom vozidla OCTAVIA G-TEC je špecifický vzhľad virtuálneho Kokpitu a plaketa G-TEC na zadnej časti. Objem batožinového priestoru je 455 l pri verzii liftback a 495 l pri verzii kombi.

Nové žalúzie chladiča zlepšujú aerodynamiku a zvyšujú účinnosť chladenia

Modernizované  žalúzie chladiča v kombinácii so systémom Compactor® zlepšujú aerodynamiku vozidla ŠKODA OCTAVIA, znižujú emisie CO2 a zvyšujú účinnosť chladenia motora a bŕzd. Ak systém vyhodnotí, že chladenie nie je nutné, lamely aktívnych žalúzií umiestnené v prívodoch vzduchu na prednom nárazníku sa privrú, čím sa zlepší aerodynamika a obmedzí sa prívod vzduchu, napríklad pri studenom motore. Žalúzie sa flexibilne otvárajú v závislosti od okolitých podmienok. V prípade plne otvorených žalúzií prúdi dovnútra maximálne množstvo vzduchu, čo umožňuje maximálne chladenie, ktoré je využité k regenerácii filtra pevných častíc benzínového alebo naftového motora počas krátkych zastávok. Vzduch je ďalej pomocou systému Compactor® podľa potreby rozdeľovaný. Pomocou ventilátoru sú vzduchom chladené aj brzdy.

Moderný infotainment a rozsiahle možnosti konektivity

ŠKODA OCTAVIA ponúka tri infotainment systémy, ktoré sú postavené na poslednej generácii modulárnej stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen. Vďaka zabudovanej eSIM je OCTAVIA vždy online a ponúka prístup k mobilným online službám ŠKODA Connect, medzi ktoré patrí napríklad proaktívny servis s funkciou pomoc na ceste. Vodič má k dispozícii aj Care Connect s rozsiahlymi službami vzdialeného prístupu pomocou aplikácie ŠKODA Connect alebo webového portálu. Služby infotainment online ponúkajú výpočet trasy s online podporou alebo aktuálne dopravné informácie. K dispozícii sú aj nové aplikácie infotainmentu počasie alebo správy. Základ tvorí infotainment Swing, ktorý ponúka 8,25″ dotykový displej s možnosťou personalizácie alebo digitálny príjem rozhlasu DAB. K dispozícii je aj pripojenie smartfónov pomocou bezdrôtovej technológie SmartLink. Dotykové obrazovky infotainment systému Bolero, pri ktorom môže byť dodatočne aktivovaná funkcia navigácie a infotainment systému Columbus, majú uhlopriečku vo veľkosti 10″. Oba infotainment systémy ponúkajú ovládanie gestami alebo hlasové ovládanie pomocou digitálnej asistentky Laury, ktorá komunikuje aj v českom či anglickom jazyku a rozumie aj celý vetám. Stále internetové pripojenie umožňuje využívať internetové rádio alebo streamovanie hudby. Mapy navigácie sú online aktualizované. Vrcholný infotainment systém Columbus má 10″ displej a vie zobraziť mapu navigácie v inom režime priblíženia než virtuálny kokpit. Túto novú funkciu je možné nastaviť pomocou inovatívnej dotykovej lišty pod displejom infotainment systému, ktorou je možné ovládať hlasitosť.

Premiéru slávi head-up displej a vylepšený virtuálny kokpit

Premiéru vo vozidle ŠKODA má nový head-up displej, ktorý je dodávaný na želanie. Súčasťou head-up displeja je premietacia jednotka, ktorá vytvára obraz na základe informácií o rýchlosti, údajov z navigácie, rozpoznaných dopravných značiek alebo aktivovaných asistenčných systémov. Tento obraz je následne prenášaný na čelné sklo do zorného poľa vodiča. Vodič tak má najdôležitejšiu informáciu priamo v zornom poli a nemusí odvracať pozornosť od diania pred vozidlom. Head-up displej dopĺňa digitálny, individuálne konfigurovateľný virtuálny kokpit, ktorý má teraz uhlopriečku 10,25″. Jeho ovládanie je užívateľsky prívetivejšie. Vodič môže voliť zo štyroch základných režimov zobrazenia a zobrazovaný obsah nastavovať ovládacími tlačidlami multifunkčného volantu. V režime zobrazenia asistenčných systémov sú na virtuálnom kokpite a displeji infotainment systému trojrozmerne zobrazované aktivované asistenčné systémy. Model OCTAVIA RS má špecifické športové zobrazenie.

Mnoho nových a vylepšených asistenčných systémov v modeli OCTAVIA

Mnoho asistenčných systémov sa v novom vozidle OCTAVIA objavuje po prvýkrát, rad ďalších prichádza vo vylepšenej verzii. Antikolízny asistent pomáha vodičovi v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom. Pokiaľ vodič naznačí volantom vyhýbajúci manéver, pomôže mu asistent cielenými zásahmi do riadenia prekážku obísť a predísť tak zrážke. Asistent pri odbáčaní zase na križovatke pri odbáčaní vľavo dokáže rozpoznať protiidúce vozidlá, upozorniť na ne vodiča a tiež automaticky zastaviť vozidlo v prípade bezprostredne hroziacej kolízie. Funkcia varovania pri vystupovaní z vozidla po otvorení dverí upozorní cestujúcich, pokiaľ sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Novinkou sú aj miestne dopravné informácie, ktoré automaticky upozorňujú vodiča na komplikácie v doprave v bezprostrednej blízkosti vozidla, napríklad na kolóny.

Pri parkovaní alebo manévrovaní vodičovi asistuje panoramatický kamerový systém, ktorý pomocou štyroch kamier a zobrazenia 360° pohľadu premieta na displej infotainment systému okolie vozidla. Asistent zmeny jazdného pruhu je aktívny až do vzdialenosti 70 m a varuje vodiča, pokiaľ sa blížia iné vozidlá alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov zase pri jazde v meste upozorní vodiča na možnú zrážku, najskôr opticky a akusticky, následne krátkym pribrzdením. Pokiaľ vodič nereaguje, vozidlo dokáže úplne zastaviť. Nová prediktívna funkcia adaptívneho tempomatu spracováva údaje z kamery v čelnom skle a dáta z navigačného systému a predvídavo upravuje rýchlosť podľa priebehu trasy.

Nový adaptívny tempomat spolu s vylepšenou verziou rozpoznávania dopravných značiek, adaptívnym vedením v jazdnom pruhu, ktoré po novom rozpoznáva aj práce na ceste, asistentom pri jazde v kolóne a núdzovým asistentom s automatickým parkovaním tvorí komplexný paket Asistovaná jazda 2.0. Asistovaná jazda 2.0 tiež pomocou detekcie držania volantu minimálne každých 15 sekúnd kontroluje, či má vodič neustále ruky na volante a v prípade zdravotnej indispozície dokáže zistiť, že už vozidlo nikto neovláda. Pokiaľ takáto situácia nastane, zasiahne núdzový asistent, ktorý zapne varovné svetlá a v rámci jazdného pruhu, ktorom vozidlo ide, začne brzdiť až do úplného zastavenia.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.