Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Kompaktné a agilné vozidlo na distribučnú prepravu a prepravu osôb
  • Vodou chladený asynchrónny motor s trojfázovým striedavým prúdom a ZEBRA akumulátor
  • Vyrábaný v malej sérii vo výrobnom závode v Mannheime

Lokálne jazdenie bez emisií napríklad v centrách miest: akumulátorové elektrické vozidlá to umožňujú. Presne na tento účel vznikol na základe konštrukčného radu W 638 pred 25 rokmi model Mercedes-Benz Vito 108 E. Spoločnosť predstavuje elektrifikované vyhotovenie modelu Vito v júli roku 1996, iba zopár mesiacov po svetovej premiére vtedajšieho konštrukčného radu transportéra so spaľovacím motorom.

„Ako malé, kompaktné a agilné vozidlo, ktoré bez problémov možno garážovať v akejkoľvek garáži, je elektrické Vito vhodné predovšetkým na distribučnú prepravu a prepravu osôb v centrách miest,“ popisuje informačný list možné oblasti použitia. Vito 108 E pojme až osem osôb. Užitočné zaťaženie je 600 kilogramov. Jeho jazdné výkony: maximálna rýchlosť 120 km/h a dojazd na úrovni 170 kilometrov.

O pohon sa stará vodou chladený asynchrónny motor s trojfázovým striedavým prúdom s výkonom 40 kW (54 k). Od voľnobehu až po 2 000 ot./min dosahuje krútiaci moment 190 newtonmetrov. Prenos sily má na starosti prevodovka s ručným radením s piatimi prevodovými stupňami na jazdu dopredu a jedným pre spiatočku. Vzadu za lavicou sa ako zásobník energie nachádza ZEBRA akumulátor (Zero Emission Battery Research Activities).

Takýto druh akumulátora sa používal už pred troma rokmi v skúšobnom vozidle založenom na modele Mercedes-Benz Triedy C (konštrukčný rad 202). Zásobník energie na sodíkovo-niklovej báze dosahuje menovité napätie 280 voltov, pričom jeho kapacita je na úrovni 35,6 kWh. Zabudovaná nabíjačka umožňuje pri rýchlom nabíjaní nabitie na polovičnú úroveň za 30 minút. Počas jazdy hnací motor opätovne nabíja zásobník energie rekuperáciou napríklad pri brzdení. Váha akumulátora je 420 kilogramov.

Inovatívny transportér bol vyrábený v závode v Mannheime v tamojšom „kompetenčnom centre pre úžitkové vozidlá bez emisií“ (KEN). „Z dôvodu malosériovej výroby pri elektrifikácii vozidla a výrobe nového ZEBRA akumulátora sa v porovnaní s konvenčným modelom Vito so spaľovacím motorom musí počítať s približne trojnásobnou celkovou cenou,“ píše sa v tlačovej informácii k modelu Vito 108 E. Kompetenčné centrum KEN vybavuje nákladné vozidlá a transportéry s alternatívnymi pohonmi. Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, väčšina dopytov pochádza od spoločností, ktoré sú z obchodných dôvodov odkázané na nulové emisie. Do každodennej prevádzky je model Vito 108 E nasadený napríklad v nemeckej akciovej spoločnosti Post AG: od roku 1999 nasadzuje päť transportérov pre poštové služby v Brémach a na expozíciu Expo 2000. Aj ďalší konštrukčný rad modelu Vito (W 639) bol k dispozícii s elektrickým pohonom s akumulátormi.

A dnes? Vývoj značne pokročil. Divízia Mercedes-Benz Vans dnes ponúka štyri výkonné akumulátorové elektrické sériové vozidlá: model EQV (EQV 300: kombinovaná spotreba elektriny v kWh/100 km WLTP: 28,0−28,2; kombinované emisie CO2 v g/km: 0), eVito Tourer (kombinovaná spotreba elektriny v kWh/100 km WLTP: 28,0-28,2; kombinované emisie CO2 v g/km: 0), skriňovú dodávku eVito (kombinovaná spotreba elektriny v kWh/100 km WLTP: 26,8−26,3; kombinované emisie CO2 v g/km: 0) či eSprinter (kombinovaná spotreba elektriny v kWh/100 km WLTP: 35,0-34,2; kombinované emisie CO2 v g/km: 0). K dispozícii sú rôzne vyhotovenia, aby bolo možné nakonfigurovať to správne vozidlo na mnohé použitia. Vždy v cene: mobilita lokálne bez emisií.

Tieto modely majú dokonca potenciál stať sa veteránmi. V prípade hlasovania Motor Klassik Award zvolili čitatelia tohto odborného magazínu model Mercedes-Benz EQV za číslo 1 v kategórii „veterán budúcnosti“. Presvedčila ich kombinácia veľkorysého priestoru vozidla s ďalekosiahlou koncepciou elektrickej mobility.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.