Kompaktné vonkajšie rozmery spolu s veľkorysým priestorom a veľkým ložným objemom poskytujú novému vozidlu Mercedes-Benz Citan rozmanité spektrum využitia, najmä pri doručovaní a poskytovaní služieb v meste.
Je dostupný ako skriňové vozidlo a ako Tourer. Široko otvárateľné posuvné dvere na ľavej a pravej strane vozidla, ako aj nízka nakladacia hrana umožňujú pohodlný prístup do interiéru a ľahké nakladanie vozidla. Vo vnútri si cestujúci vychutnajú pohodlné sedadlá vozidla Citan Tourer. Okrem vysokej funkčnosti a variability vozidlo ponúka aj komplexnú bezpečnostnú výbavu a vysoký komfort jazdy. Nový kompaktný transportér Citan možno objednať od polovice septembra 2021 s predpokladanou uvádzacou cenou nižšou ako 23 800 eur s DPH. Očakáva sa, že cenníková cena bez DPH základného modelu bude začínať na sume nižšej ako 20 000 eur.
„S modelmi Sprinter a Vito sme úspešne prítomní v segmentoch veľkých a stredne veľkých vanov. A nový Citan v segmente malých vanov doplní naše portfólio. Bol celkom nanovo vyvinutý profesionálmi pre profesionálov. Od nezameniteľného dizajnu po jazdné vlastnosti, nehovoriac o bezpečnostných systémoch a systémoch konektivity, Citan nesie DNA značky Mercedes-Benz,“ hovorí Marcus Breitschwerdt, vedúci divízie Mercedes-Benz Vans. „Citan je zároveň aj posledným novým projektom vozidla pre komerčných zákazníkov od Mercedes-Benz Vans, ktorý bude používať spaľovací motor. Všetky budúce nové vozidlá budú k dispozícii výlučne s elektrickým pohonom. Logickým krokom tejto dôslednej elektrifikácie je teda nový eCitan.“
Dizajn nového vozidla Mercedes-Benz Citan sa vyznačuje vyváženými proporciami a zmyselným povrchovým dizajnom. Svalnaté ramená a nápadné podbehy kolies – prvky neobvyklé pre malý van – zvýrazňujú silu a emocionálnu príťažlivosť vozidla. „Na prvý pohľad nový Citan očividne zapadá do rodiny Mercedes-Benz. Tie jasné tvary s redukovanými líniami a silnými povrchmi vyjadrujú našu filozofiu zmyselnej čistoty,“ vysvetľuje Gorden Wagener, šéfdizajnér koncernu Daimler.
Obzvlášť pútavým prvkom v interiéri je temperamentný, horizontálny tvar prístrojovej dosky. Dizajnéri značky Mercedes-Benz našli inšpiráciu pre plný, zmyselne zakrivený objem podpery prístrojovej dosky v profile krídla. Rozhodujúcim aspektom tu bolo neprerušené, horizontálne umiestnenie. Úzke krídlo sa tiahne celým interiérom a vytvára veľkorysý pocit priestoru. Samotná prístrojová doska je akýmsi výsekom z neho. Jej tvar pripomína erodovaný kameň. Výsledná štrbina medzi krídlom a kameňom poskytuje praktický úložný priečinok na rýchly prístup k dôležitým predmetom.
Veľa možností využitia a komfortné nakladanie
Citan kombinuje kompaktné vonkajšie rozmery (dĺžka: 4 498 mm) s veľkorysým priestorom. Vďaka množstvu rôznych verzií a praktickým detailom výbavy umožňuje veľa rôznych druhov využitia a komfortné nakladanie. Citan bude na trh uvedený ako skriňové vozidlo a ako Tourer. Neskôr prídu ďalšie varianty s dlhým rázvorom a takisto verzia Mixto. Ale aj vo variante s krátkym rázvorom (2 716 mm) ponúka Citan oveľa viac priestoru ako jeho predchodca – napríklad v prípade skriňového vozidla je dĺžka ložného priestoru 3,05 metra (s variabilnou deliacou stenou).
Posuvné dvere sú praktickým prvkom, a to najmä pri parkovaní v stiesnených podmienkach. Nový Citan je k dispozícii s až dvomi posuvnými dvermi. Na oboch stranách vozidla tak ponúkajú široký otvor s rozmerom až 615 milimetrov. Výška nakladacieho otvoru ložného priestoru je 1 059 milimetrov (obidve čísla sa týkajú svetlej výšky). Aj vzadu je ložný priestor ľahko prístupný: hrana ložného priestoru nového skriňového vozidla sa nachádza vo výške 59 cm. Navyše možno dve časti zadných dverí zaaretovať pod uhlom 90 stupňov a dokonca ich možno otvoriť až o 180 stupňov. Dvere sú asymetrické, pričom ľavé dvere sú širšie a musia sa otvárať ako prvé. Skriňové vozidlo možno objednať doplnkovo aj s vyhrievanými oknami na zadných dverách a stieračom. Na vyžiadanie sú k dispozícii aj zadné výklopné dvere takisto vybavené týmito dvomi prvkami výbavy.
Tourer je už sériovo dodávaný so zadnými výklopnými dverami so zadným oknom. Alternatívne je takisto dostupný so delenými zadnými dverami. Zadnú lavicu na sedenie možno sklopiť v pomere 1/3 k 2/3. Množstvo úložných priestorov a priečinkov uľahčuje každodenné používanie vozidla Citan.
Okrem pevnej deliacej steny (k dispozícii s oknom alebo bez okna) medzi kabínou vodiča a ložným priestorom je skriňové vozidlo Citan k dispozícii aj so sklopným variantom. Tento prvok výbavy sa osvedčil už pri predchádzajúcej generácii a odvtedy bol ďalej optimalizovaný. Ak treba prepraviť dlhé predmety, je možné túto mriežku na strane spolujazdca otočiť o 90 stupňov, potom ju zložiť smerom k sedadlu vodiča a zaistiť. Sedadlo spolujazdca možno sklopiť a tak vytvoriť rovný povrch. Mriežka na ochranu nákladu je vyrobená z ocele a slúži na ochranu vodiča a spolujazdca pred nákladom.
Cestovanie na stavenisko skoro ráno, jazdenie v premávke s častým zastavovaním a rozjazdom alebo poskytovanie kyvadlovej dopravy na letisku – ako vodič malého vanu viete, že váš pracovný deň môže byť náročný. Vývojári vozidla Mercedes-Benz Citan našťastie kládli veľký dôraz na dosiahnutie úrovne komfortu typickej pre značku, vrátane príkladných úrovní hluku a komfortu sedenia, nehovoriac o celom rade praktických prvkov výbavy. To nielenže prospieva pocitu komfortu vodiča, ale je aj mimoriadnym prínosom pre bezpečnosť: uvoľnení vodiči sa lepšie dokážu sústrediť na dopravnú situáciu. Na zabezpečenie toho je vozidlo takisto vybavené systémami komfortu a pohodlia známymi z osobných motorových vozidiel, vrátane systému THERMOTRONIC a funkcie štartovania KEYLESS-GO[1] a elektrickou parkovacou brzdou[1].
Skriňové vozidlo a Tourer budú k dispozícii v líniách výbavy BASE a PRO. S líniou BASE dostane zákazník funkčný základný variant so všetkou potrebnou základnou výbavou. Línia PRO kombinuje reprezentatívny dizajn s ďalšími funkciami.
Moderné a úsporné motory
Pri uvádzaní na trh budú ponuku motorov nového vozidla Citan predstavovať tri dieselové a dva benzínové modely. Spoločnými prednosťami všetkých týchto motorov sú skvelé jazdné vlastnosti aj v nízkych otáčkach a nízke hodnoty spotreby. Na ešte lepšie zrýchlenie, napríklad pri predchádzaní, je súčasťou 85-kilowattovej verzie dieselového motora, ktorá je k dispozícii pre skriňové vozidlo, funkcia zvýšenia výkonu/krútiaceho momentu. Krátkodobo možno využiť výkon až 89 kW a krútiaci moment 295 Nm.
Pohonné jednotky spĺňajú emisnú triedu Euro 6d. Všetky motory sú vybavené funkciou ECO štart – stop. Okrem šesťstupňovej prevodovky s manuálnym radením sú najvýkonnejšie dieselové a benzínové modely k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DCT)[1].
Ponuka modelov:
Prehľad skriňového vozidla Citan:
Skriňové vozidlo Citan | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Valce | Usporiadanie a počet | R4 | ||||
Objem | cm3 | 1 461 | 1 332 | |||
Výkon | kW/k | 55/75 | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
pri | otáčkach za minútu | 3 750 | 3 750 | 3 750 | 4 500 | 5 000 |
Max. krútiaci moment | Nm | 230 | 260 | 270 | 200 | 240 |
pri | otáčkach za minútu | 1 750 | 1 750 | 1 750 | 1 500 | 1 600 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 18,0 | 13,8 | 11,7 | 14,3 | 12,0 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Hodnoty spotreby podľa WLTP:
Skriňové vozidlo Citan | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Kombinovaná spotreba,WLTP[2] | l/100 km | 5,4 – 5,0 | 5,6 – 5,0 | 5,8 – 5,3 | 7,2 – 6,5 | 7,1 – 6,4 |
Kombinované emisie CO2, WLTP[2] | g/km | 143 – 131 | 146 – 131 | 153 – 138 | 162 – 147 | 161 – 146 |
Prehľad vozidla Citan Tourer:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Valce | Usporiadanie a počet | R4 | ||
Objem | cm3 | 1 461 | 1 332 | |
Výkon | kW/k | 70/95 | 75/102 | 96/131 |
pri | otáčkach za minútu | 3 750 | 4 500 | 5 000 |
Max. krútiaci moment | Nm | 260 | 200 | 240 |
pri | otáčkach za minútu | 1 750 | 1 500 | 1 600 |
Kombinovaná spotreba paliva, NEDC [3] | l/100 km | 4,9 – 4,8 | 6,4 – 6,3 | 6,4 – 6,3 |
Kombinované emisie CO2, NEDC[3] | g/km | 128 – 125 | 146 – 144 | 146 – 144 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 15,5 | 14,7 | 13,0 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 164 | 168 | 183 |
Hodnoty spotreby podľa WLTP:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Kombinovaná spotreba paliva,WLTP[2] | l/100 km | 5,6 – 5,2 | 7,1 – 6,6 | 7,1 – 6,6 |
Kombinované emisie CO2, WLTP[2] | g/km | 146 – 136 | 161 – 151 | 160 – 149 |
eCitan bude uvedený už v druhej polovici roka 2022. Tento plnoelektrický modelový variant vozidla Citan rozšíri portfólio elektricky poháňaných úžitkových vozidiel a pridá sa k modelom eVito a eSprinter. Očakáva sa, že jeho dojazd bude približne 285 kilometrov podľa skúšobného postupu WLTP[1]. Vďaka tomu zodpovedá potrebám komerčných používateľov, ktorí často používajú toto vozidlo na kuriérske a doručovacie služby v rámci centier miest. Na rýchlonabíjacích staniciach sa predpokladá nabitie batérie z 10 na 80 percent za 40 minút. Veľkou výhodou, pokiaľ ide o rozmery ložného priestoru, užitočné zaťaženie a dostupnosť vybavenia, je to, že zákazníci nemusia robiť v porovnaní s vozidlom vybaveným konvenčným motorom žiadne ústupky. Pre eCitan bude k dispozícii dokonca aj ťažné zariadenie.
Bezpečné a komfortné jazdné vlastnosti, či je vozidlo prázdne alebo naložené
Vývojový tím Mercedes-Benz kládol osobitný dôraz na dosiahnutie typických jazdných vlastností, definovaných ako vyvážená kombinácia jazdného komfortu, dynamiky a bezpečnosti jazdy. Predné kolesá sú zavesené na náprave McPherson so spodnými priečnymi ramenami. Vzadu je použitá priestorovo úsporná torzná náprava s vlečenými ramenami. Pozdĺžne ramená zabezpečujú dodatočné vedenie kolies, zatiaľ čo pružiny a tlmiče pracujú samostatne.
V rámci komplexného testovania vozidiel boli pružiny, tlmiče a stabilizátory vozidla Citan navzájom starostlivo nastavené. Tourer je vybavený pružinami s tuhosťou špecifickou pre Mercedes-Benz a tlmičmi s primerane nastavenou silou tlmenia na prednej a zadnej náprave. Vďaka tomu sa DNA značky Mercedes-Benz odráža dokonca aj v jazdných vlastnostiach vozidla Citan. Vystužené stabilizátory na prednej náprave vozidla Citan Tourer znižujú jeho priečne nakláňanie v zákrutách.
Či prázdny, alebo naložený, nový Citan ponúka precíznu, bezpečnú a komfortnú jazdu. Vozidlo nie je citlivé na vysoké zaťaženia. Skriňové vozidlo je optimalizované na vysoké zaťaženie. To znamená, že aj pri vysokej miere naloženia sa jazdenie vyznačuje skvelou stabilitou. Tourer je optimalizovaný na prepravu osôb s ľahkým nákladom a tým kladie väčší dôraz na komfort.
Všestranné bezpečnostné vybavenie
Bezpečnosť je kľúčovou hodnotou značky Mercedes‑Benz. Robustná konštrukcia karosérie s dráhami rozptylu pohlcujúcimi energiu prispieva k vysokej úrovni bezpečnosti, rovnako ako až sedem sériových airbagov a rozsiahly sortiment moderných asistenčných jazdných systémov. Tie všetky dokážu vodiča podporiť a odbremeniť v množstve situácií.
„Pri koordinácii jazdných asistenčných systémov sme chceli implementovať filozofiu divízie Mercedes-Benz Cars s ohľadom na komfortné a harmonické zásahy aj pre oblasť vanov,“ uvádza Dirk Hipp, strategický vedúci projektu a hlavný inžinier malých vanov značky Mercedes-Benz. Jemné zásahy, ktoré si spočiatku zákazník ani neuvedomí, sú súčasťou ESP, ale aj asistenta rozjazdu na stúpaní a asistenta jazdy pri bočnom vetre.
Jazdné asistenčné a parkovacie systémy, podporované radarovými a ultrazvukovými snímačmi, ako aj kamerami, sledujú premávku a okolie a v prípade potreby môžu spúšťať výstrahy alebo pomáhať vodičovi priamym zásahom. Tak ako v nových generáciách vozidiel Mercedes-Benz Trieda C a Trieda S, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu využíva namiesto brzdenia zásahy do riadenia, vďaka čomu je obzvlášť komfortný.
Okrem zo zákona povinných systémov ABS a ESP sú nové modely Citan sériovo vybavené taktiež asistentom rozjazdu na stúpaní, asistentom jazdy pri bočnom vetre, asistentom sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST a systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Asistenčné systémy v modeli Citan Tourer sú dokonca rozsiahlejšie: v tomto modeli je súčasťou sériovej výbavy aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia, všetky s cieľom poskytnúť vodičovi dodatočnú podporu.
Na želanie je k dispozícii mnoho ďalších asistenčných systémov vrátane aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC, ktorý dokáže automaticky prevziať kontrolu nad vozidlom v zápchach, ako aj aktívneho asistenta riadenia[4], ktorý pomáha vodičovi udržiavať Citan v strede jazdného pruhu.
Citan je taktiež priekopníkom v oblasti záchytných systémov: Citan Tourer je napríklad sériovo vybavený stredovým airbagom, ktorý sa v prípade silného bočného nárazu môže nafúknuť medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca. Cestujúcich vo vozidle chráni dohromady sedem airbagov. Skriňové vozidlo je sériovo vybavené šiestimi airbagmi.
Intuitívny koncept zobrazovania a ovládania s MBUX a digitálnymi službami od Mercedes me
Presne ako jeho veľký brat Sprinter a modely osobných motorových vozidiel od značky Mercedes-Benz, nový Citan možno vybaviť intuitívne ovládateľným systémom infotainmentu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) so schopnosťou učiť sa. Vďaka svojim výkonným čipom, softvéru schopnému učiť sa, obrazovkám s vysokým rozlíšením a prvotriednej grafike systém priniesol revolúciu v obsluhe vozidiel.
Na vyžiadanie sú pre Citan k dispozícii rôzne verzie MBUX. K jeho silným stránkam patrí intuitívne ovládanie pomocou sedempalcového dotykového displeja, tlačidlá dotykového ovládania na volante alebo hlasový asistent „Hey Mercedes“. Ďalšími výhodami sú integrácia chytrého telefónu cez Apple Car Play a Android Auto, systém pre hlasitý hovor cez Bluetooth a digitálne rádio (DAB a DAB+).
Navyše je Citan priamo zo závodu nastavený na podporovanie mnohých digitálnych služieb Mercedes me connect. Výsledkom je, že zákazníci sú s vozidlom vždy prepojení bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú[5]. Preto majú dôležité informácie vždy k dispozícii na palube vozidla ako aj mimo neho a dokážu využívať niekoľko užitočných funkcií.
S Mercedes me sa MBUX stáva ešte inteligentnejším a používateľsky prístupnejším. Napríklad „Hey Mercedes“ funguje s prirodzene hovorenou rečou, preto sa používatelia už nemusia učiť špecifické pokyny. Iné funkcie Mercedes me connect obsahujú služby poskytované na diaľku ako zistenie statusu vozidla na diaľku. Vďaka tomu si zákazníci môžu kedykoľvek pohodlne skontrolovať najdôležitejšie informácie o svojich vozidlách napríklad z domu alebo z kancelárie. Rovnako užitočné: vďaka navigácii s Aktuálnymi informáciami o premávke a Komunikáciou automobilu s okolím, sú zákazníci vždy na cestách s najnovšími dátami v reálnom čase. To znamená, že sa môžu efektívne vyhýbať dopravným zápcham a tým šetriť čas.
Ciele možno vkladať ako trojslovné adresy na základe systému what3word (w3w). Systém adries what3words je najľahším spôsobom ako zadať cieľ. V rámci tohto systému je svet rozdelený na štvorce s rozmermi 3 x 3 metre a nezameniteľnou trojslovnou adresou, čo môže byť veľkou pomocou pri hľadaní cieľa, najmä pri firemných jazdách.
Zaujímavé čísla, údaje a fakty
Ložný objem skriňového vozidla Citan je až 2,9 m3, meraný podľa normy VDA. Dve europalety sa do jeho ložného priestoru zmestia uložené krížom za sebou.
Jeho prípustná hmotnosť prívesu je 1,5 tony. Okrem bežného pevného ťažného zariadenia je k dispozícii aj verzia s nízko umiestnenou guľovou hlavicou. Toto umožňuje otvoriť zadné dvere bez akýchkoľvek problémov aj keď je príves pripojený.
V sériovej výbave je až sedem airbagov: skriňové vozidlo Citan je sériovo vybavené šiestimi airbagmi (predné airbagy pre vodiča a spolujazdca, okenné airbagy a hrudníkové bočné airbagy). Aktuálne je Citan Tourer sériovo vybavený aj stredovým airbagom.
Pre nové vozidlo Citan sú na želanie dostupné vysokovýkonné svetlomety s LED. S teplotou farby svetla 5 500 Kelvinov sa svetelné diódy veľmi približujú dennému svetlu (6 500 K). Štúdie preukázali, že umelé svetlo spôsobuje menšie namáhanie očí, ak sa jeho farba svetla blíži dennému svetlu. Svetelné diódy navyše spotrebúvajú o 75 percent menej elektrickej energie, než bežné žiarovky, v závislosti od spôsobu využívania.
Dieselový motor s výkonom 85 kW pre skriňové vozidlo je vybavený funkciou zvýšenia výkonu a krútiaceho momentu, ktorá dokáže krátkodobo poskytnúť výkon 89 kW a krútiaci moment 295 Nm. Toto ešte viac uľahčuje predchádzanie.
Asistent brzdenia (súčasť sériovej výbavy pre Citan Tourer; voliteľne na skriňovom vozidle Citan) dokáže v prípade núdze drasticky skrátiť brzdnú dráhu. Pri rýchlosti 120 km/h umožňuje rýchlejší reakčný čas skrátiť brzdnú dráhu o šesť metrov.
Nový Citan môže byť vybavený až dvomi posuvnými dverami, ktoré poskytujú otvor široký 615 milimetrov. Výška je 1 059 milimetrov (obidve čísla sa týkajú svetlej výšky).
Inteligentný hlasový asistent, ktorý sa aktivuje slovami „Hey Mercedes“ a je súčasťou systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz), dokáže porozumieť až 28 jazykom. Pohodlne sa ním dajú ovládať funkcie infotainmentu. Napríklad v kombinácii so službami Mercedes me connect možno ovládať navigáciu pomocou bežnej reči.
Po digitálnom výpočte a testovaní na skúšobnej stolici absolvovali prototypy a predsériové vozidlá nového vozidla Citan v Európe viac ako 500 individuálnych skúšok. V priebehu početných skúšobných jázd bol malý van nasadený počas dvoch zím a dvoch liet a teplotami od mínus 25 °C do plus 40 °C.
Na rýchlonabíjacích staniciach sa predpokladá nabitie batérie vozidla eCitan z 10 na 80 percent [6] za 40 minút. eCitan bude dostupný vo viacerých variantoch karosérie.
Pri uvádzaní na trh bude nový Citan k dispozícii v deviatich farbách vrátane piatich metalických lakov.
[1] Technické údaje vozidla eCitan v tejto publikácii sú predbežnými hodnotami a boli zistené interne v rámci spoločnosti v súlade so skúšobnými postupmi WLTP. V súčasnosti nie sú k dispozícii žiadne potvrdené hodnoty od TÜV, neexistuje ani typové schválenie alebo vyhlásenie o zhode s oficiálnymi hodnotami. Odchýlky medzi týmito údajmi a oficiálnymi hodnotami sú možné.