- Pretekárske vozidlo 300 SL bolo v roku 1952 prvé vozidlo s jedinečnou a neprerušenou tradíciou
- Najnovšia generácia ikony: nová SL od značky Mercedes-AMG (R 232)
- Model, ktorý kladie dôraz na výkonnosť a luxus, ponúka jazdný zážitok na najvyššej úrovni
- Predĺženie mimoriadnej výstavy: výstava s názvom Fascinácia SL – vysnívané vozidlo už 70 rokov v Múzeu Mercedes-Benz s desiatimi športovými vozidlami SL bude trvať do 9. októbra 2022
Písmená SL sú na celom svete známym symbolom a označením jedinečnej tradície športových vozidiel Mercedes-Benz: už 70 rokov je táto skratka symbolom „mimoriadne ľahkého“, a tým aj športového jazdenia – od pretekárskeho vozidla 300 SL (W 194) z roku 1952 až po najmladšiu SL konštrukčného radu 232 značky športových vozidiel zameraných na výkonnosť Mercedes-AMG. Praotec W 194 je naďalej vyhradený pre motoristický šport, čím však prenáša dôležitú hodnotu značky Mercedes-Benz: tá bola ako najstarší výrobca luxusných automobilov na svete v mnohých epochách aktívna v motoristickom športe – a dosahuje pritom najvyššie úspechy. Od sériového športového vozidla 300 SL kupé (W 198) sú športové vlastnosti, luxus a životný štýl prívlastkami každej SL.
Všetky generácie tohto žiarivého rodokmeňa pritom píšu svoju vlastnú kapitolu v nepretržitej úspešnej histórii. O tejto jedinečnej histórii rozpráva Múzeum Mercedes-Benz prostredníctvom mimoriadnej výstavy Fascinácia SL – vysnívané vozidlo už 70 rokov: https://www.mercedes-benz.com/de/classic/museum/sonderausstellung-sl/. Návštevníci si túto výstavu môžu prezrieť do 9. októbra 2022 v miestnosti zbierok 5. Obsahuje desať športových vozidiel SL zo siedmich desaťročí, od najstaršieho zachovaného športového vozidla 300 SL (W 194) až po novú SL konštrukčného radu 232 od značky Mercedes-AMG.
Športové vlastnosti v génoch
Výrobca automobilov Mercedes-Benz predstavil 12. marca 1952 model 300 SL (W 194), ktorý bol určený čisto pre motoristický šport. S ním táto značka zvíťazila v štyroch z piatich pretekov v sezóne: preteky športových vozidiel v Berne (trojnásobné víťazstvo), ako aj na okruhu Nürburgring (štvornásobné víťazstvo), 24-hodinové preteky Le Mans (dvojnásobné víťazstvo) a preteky III. Carrera Panamericana v Mexiku (dvojnásobné víťazstvo). V pretekoch Mille Miglia, teda pri vôbec prvom pretekárskom nasadení, obsadila druhé a štvrté miesto. Pre sezónu 1953 vznikol pretekársky prototyp W 194/11. Pre prípravy na vstup do Formuly 1 sa toto vozidlo už viac nepoužívalo, predstavovalo však dôležitý technický krok na ceste k pretekárskemu vozidlu (W 196 R) a vozidlu určenému na použitie v pretekárskom športe (W 196 S) v rokoch 1954 a 1955.
Volanie po sériovej verzii úspešného pretekárskeho vozidla bolo v krátkom čase čoraz hlasnejšie. Výrobca automobilov Mercedes-Benz na to zareagoval a už v roku 1954 predstavil sériové športové vozidlo 300 SL kupé (W 198), teda legendárne vozidlo s krídlovými dverami. Vyrobilo sa len 1 400 exemplárov tohto žiadaného športového vozidla s charakteristickými dverami, ktoré boli pre trubkový rám osadené na streche. Dnes cena týchto vozidiel výrazne presahuje jeden milión eur.
Súčasne s vozidlom s krídlovými dverami predstavila táto značka v roku 1954 model Mercedes-Benz 190 SL, ktorý bol navrhnutý ako elegantné športové vozidlo s otvorenou strechou. Popri superšportovom vozidle 300 SL aj tento roadster zvonka pôsobí veľmi športovým dojmom a je to vozidlo s rozsiahlym komfortom, a to dokonca aj na dlhých cestách pri vysokých cestovných rýchlostiach.
V roku 1957 po kupé typu Gullwing nasledoval model 300 SL roadster (W 198). Rovnako ako jeho predchodca, aj toto vozidlo vzniklo z iniciatívy severoamerického importéra Maximiliana E. Hoffmana. Tento roadster technicky do veľkej miery zodpovedá kupé. Úpravou bočných dielov trubkového rámu však bolo možné znížiť nástupnú výšku do takej miery, aby na vozidlo bolo možné namontovať normálne, vpredu osadené dvere.
V roku 1963 vystriedal model 230 SL (W 113) modely 300 SL roadster aj 190 SL. Presviedčal športovými vlastnosťami, komfortom a bezpečnosťou. Od tej doby udáva smer tradície SL. Voliteľná odnímateľná strecha s vysokými oknami a so strechou na úzkych stĺpikoch svojím tvarom klenutým dovnútra pripomína ázijské chrámy. Pre tento tvar dostal model W 113 prezývku „pagoda“.
Vozidlá SL konštrukčného radu R 107 mali svoju premiéru na jar v roku 1971. Prvýkrát v histórii Mercedes-Benz SL pracovali v typoch 350 SL a 450 SL osemvalcové motory. V roku 1974 nasledoval typ 280 SL so šesťvalcovým motorom, čím boli prvýkrát v ponuke tri motorizácie. Z tohto konštrukčného radu vyžaruje elegancia a solídnosť. Správanie tohto dvojmiestneho vozidla s otvorenou strechou pri náraze ďaleko predbehlo svoju dobu. Konštrukčný rad R 107 sa vyrábal 18 rokov – je to rekord.
Sedem desaťročí SL – rovnako bohatá história technológií
Na výstave automobilov v Ženeve v roku 1989 predstavila značka Mercedes-Benz ďalšiu generáciu – SL konštrukčného radu R 129. Automatický oblúk na ochranu pri prevrátení, ktorý sa aj pri zatvorenej odnímateľnej streche vysunul v priebehu len 0,3 sekundy, určoval štandard v tomto odvetví. Týmto vozidlom trafila značka do čierneho: vo veľmi krátkom čase boli výrobné kapacity vyťažené. Zákazníci v niektorých prípadoch počítali aj s niekoľkoročnými dodacími lehotami. Legendárne boli dvanásťvalcové vrcholové modely 600 SL/SL 600 (290 kW/394 k), ako aj SL 73 AMG so 7,3-litrovým motorom V12 s výkonom 386 kW (525 k).
V roku 2001 mala premiéru nasledujúca generácia SL s interným skráteným označením R 230. Jej najnápadnejšou novinkou bola skladacia strecha z ocele: prvýkrát v histórii SL od značky Mercedes-Benz bolo možné získať vozidlo s otvorenou strechou a kupé v jednom. Dizajn konštrukčného radu R 230 prostredníctvom výrazných detailov spája tradíciu a budúcnosť do jedného celku. Podiel AMG v tejto generácii SL výrazne narástol: takmer jedna tretina všetkých modelov R 230 bola vybavená motormi AMG. Vrcholom bola verzia SL 65 AMG Black Series s výkonom 493 kW (670 k).
V januári 2012 bol pri príležitosti 60. narodenín SL na severoamerickej medzinárodnej výstave automobilov North American International Auto Show (NAIAS) v Detroite predstavený konštrukčný rad R 231. Ťažisko novej konštrukcie spočívalo v znížení hmotnosti športového vozidla prostredníctvom mnohých opatrení. Na želanie sa dodávala funkcia MAGIC SKY CONTROL, teda sklenená strecha s nastaviteľným tónovaním a priehľadnosťou.
Nová SL od značky Mercedes-AMG (R 232) je najnovšia verzia ikony. Značka športových vozidiel zameraných na výkonnosť ju predstavila v roku 2021. S klasickou látkovou sklápacou strechou a športovým charakterom sa dokonale zaraďuje do oslnivej histórie. Súčasne je tento luxusný roadster ako vozidlo s konfiguráciou sedadiel 2+2 vhodný na každodenné jazdenie a svoju silu po prvýkrát prenáša na cestu aj s náhonom na všetky kolesá. Súčasťou rozsiahlej technologickej výbavy sú atraktívne prvky ako podvozok so systémom AMG ACTIVE RIDE CONTROL s aktívnou stabilizáciou nakláňania, riadenie zadnej nápravy, keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG, ktorá sa dodáva na želanie, alebo sériové svetlomety DIGITAL LIGHT s funkciou projekcie. Značka Mercedes-AMG úplne samostatne vyvinula SL v Affalterbachu ako športový luxusný model. V čase uvedenia na trh sú spočiatku k dispozícii dva modely s motorom AMG V8 biturbo.
Kompletnú históriu SL od roku 1952 až do roku 2022 a rozsiahly fotografický materiál nájdete tu: https://group-media.mercedes-benz.com/marsMediaSite/ko/de/50113405.
Pre priaznivcov značky a majiteľov veteránov s hviezdou: prospekty a technická literatúra o mnohých historických konštrukčných radoch sú k dispozícii v obchode Múzea Mercedes-Benz (www.mercedes-benz.com/de/classic/museum/museumsshop/).