V novej Triede E sa zákazníci môžu tešiť na nanajvýš pôsobivý, pohlcujúci zážitok zo zábavy. Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno vo vozidle vnímať takmer všetkými zmyslami.
Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri. Vďaka tomu bude perspektívne možná individuálnejšia aktualizácia interiérových systémov.
Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jedinej výpočtovej jednotky. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a dátové toky sa môžu prenášať rýchlejšie.
Pre novú Triedu E bude k dispozícii balík zábavy (systém zábavnej techniky MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect[1] . V závislosti od trhu sa používa komunikačný modul s prenosovou technológiou 5G[2]. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS[3].
Uvedenie Triedy E na trh začína sedanom. Prvé modely konštrukčného radu 214 sa k európskym obchodným partnerom predaja dostanú v lete 2023. Uvedenie na trh v USA bude nasledovať na jeseň 2023.
Hudba sa stáva viditeľnou: vizualizácia zvuku
Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E vnímať hudbu tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky filmov alebo aplikácií môžu počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj „vidieť“. Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie taktov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.
Pre spolujazdca je zážitok zo zábavy veľmi pôsobivý. Na voliteľnej dodávanej obrazovke možno sledovať dynamický obsah, napríklad kontinuálny prenos televízneho signálu , a to aj v prípade, ak sa týmto smerom pozerá osoba za volantom. Pretože displej možno vypínať. Pokročilá, na kamere založená funkcia ochrany pred nahliadaním zníži jas displeja, čím zníži aj riziko odpútania pozornosti vodiča.
Program zábavy v Triede E je interaktívnejší ako kedykoľvek predtým. Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán[4]. Pri uvedení Triedy E na trh budú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie[5]: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi. O niečo neskôr navyše na centrálnom displeji a na displeji spolujazdca (na želanie) ponúkne zábavný portál ZYNC[6] streamovanie videa, obsah na želanie, interaktívne zážitky, lokálne videoprogramy, šport, spravodajstvo, hry a veľa ďalšieho obsahu prostredníctvom jedného používateľského rozhrania.
Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky[7]. Keď vozidlo stojí, vodič[8] sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.
So systémom MBUX je k dispozícii aj vyšší komfort ovládania. Inteligentné ovládanie hlasom možno teraz vďaka funkcii „Just Talk“ aktivovať aj bez kľúčového slova „Hey Mercedes“. Keď je funkcia aktivovaná, na displeji sa zobrazí červený symbol mikrofónu. Vozidlo je potom pripravené a čaká na príkazy.
Väčší komfort pri každodennom jazdení: rutiny
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz pracuje na využití umelej inteligencie, ktorá pomáha vozidlu naučiť sa, ktoré komfortné systémy vodič využíva opakovane. Úlohou umelej inteligencie je, aby neskôr za rovnakých rámcových podmienok zautomatizovala využívanie takýchto funkcií[9]. Výsledkom je personalizovaná automatizácia. Pre túto inováciu, ktorej vývoj už značne pokročil, používa Mercedes-Benz pojem „rutina“.
Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Zákazníci majú okrem toho možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“.
Viac pohody: program KOMFORT ENERGIZING a systém THERMOTRONIC s digitálnym ovládaním ventilácie (oboje na želanie)
Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – značka Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING. V Triede E majú premiéru dve inovácie: program KOMFORT ENERGIZING na pomoc pri kinetóze[10] pomáha dotknutým cestujúcim zmierniť príznaky nevoľnosti. Funkciu KOUČ ENERGIZING plánujeme v strednodobom horizonte rozšíriť o funkciu biologickej spätnej väzby10. Tá dokáže obmedziť pocit stresu pomocou dýchacích cvičení.
Komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) zvyšuje digitálne ovládanie ventilácie. Takéto ovládanie umožňuje automatické nastavovanie predných výduchov vzduchu v závislosti od želaného scenára ventilácie. Prostredníctvom profilu používateľa sa ovládanie môže vzťahovať napríklad na konkrétne miesto na sedenie. Dýzy možno však nastaviť aj zvyčajným spôsobom, čiže ručne.
Superobrazovka MBUX s veľkou sklenenou plochou a novonavrhnutými ikonami: dizajn interiéru
Športový, hodnotný, digitálny – dizajn interiéru vystihujú tieto tri atribúty. Prístrojová doska dotvára digitálny zážitok v interiéri. Ak je Trieda E vybavená voliteľne dodávanou obrazovkou pre spolujazdca, veľká sklenená plocha siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej združeného prístroja s vysokým rozlíšením.
Hlavné symboly (hlavné ikony) na centrálnom displeji a na voliteľne dodávanom displeji spolujazdca sú teraz jednoduchšie a sú aj farebne odlíšené tak, aby zodpovedali dlaždiciam chytrých telefónov. Vodič ich tak rozpozná ešte intuitívnejšie.
„Srdcom značky“ už viac ako 75 rokov: história
Trieda E a jej predchodcovia s viac ako 17 miliónmi vyexpedovaných vozidiel sú od roku 1946 najpredávanejším modelovým radom v histórii značky Mercedes-Benz. Mnohí ju považujú za „srdce značky“. Tradícia Triedy E siaha až k počiatkom histórie značky. Lebo predchodcovia dnešnej spoločnosti Mercedes-Benz AG formovali tento segment už na začiatku 20. storočia: vozidlá, ktoré boli zaradené pod luxusnú triedu, avšak nad triedu malých vozidiel, boli pevnou súčasťou modelového portfólia značky Mercedes-Benz a pôvodných značiek. Od 30.-tych rokov 20. storočia niesli modely označenia, ktoré znejú povedome aj dnes: napríklad typy 200 (1933) a 230 (1936), ako aj dieselový variant 260 D (W 138, 1936) – prvé osobné vozidlo na svete s dieselovým pohonom.
[1] Na využívanie služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr.
[2] Na využívanie štandardu 5G je potrebný voliteľný balík zábavy vrátane komfortného objemu dát od iného poskytovateľa (trvanie 12 mesiacov) alebo vlastný objem dát zákazníka.
[3] Rýchlosť a dostupnosť dátového pripojenia sa líši okrem iného aj v závislosti od pokrytia signálom na mieste, na ktorom sa aktuálne nachádza vozidlo.
[4] Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr. Na využívanie balíka zábavy je okrem toho potrebný aj vlastný objem dát zákazníka. Na využívanie niektorých aplikácií prostredníctvom služby Mercedes me connect môže byť potrebná samostatná zmluva zákazníka s poskytovateľom aplikácie.
[5] Plánovaná ponuka aplikácií v čase uvedenia na trh. Ponuka aplikácií sa časom môže meniť. Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr.
[6] Na využívanie platformy ZYNC je potrebný aktívny účet Mercedes-Benz me s balíkom zábavy MBUX plus. V súčasnosti je platforma dostupná na jeden rok po rezervácii zadarmo, jej platnosť možno potom prostredníctvom portálu Mercedes me za poplatok predĺžiť (možné odchýlky v závislosti od krajiny).
[7] Nové technológie musia vždy spĺňať aktuálne platné zákonné rámcové podmienky krajiny, v ktorej bolo vozidlo predané, a preto sa týmto podmienkam musia prispôsobiť.
[8] Funkcie kamery bude neskôr môcť využívať aj spolujazdec.
[9] Opísané funkcie predstavujú vízie budúcnosti a v čase uvedenia Triedy E na trh niektoré z nich ešte nebudú k dispozícii, pričom ich ďalšia dostupnosť bude závisieť od konkrétneho modelu vozidla, od individuálnej konfigurácie aj od príslušného trhu.
[10] Podmienkou využívania programu je vybavenie systémom KOMFORT ENERGIZING a nastavovanie sedadla s pamäťovou funkciou. Program Pomoc pri kinetóze nemožno využívať v kombinácii s detskými sedačkami a nie je dostupný v USA ani v Kanade.