- Maximálny komfort pre cestujúcich, špičková bezpečnosť a vynikajúce hodnoty jazdného výkonu
- Exkluzívne reprezentatívne vozidlo dostupné aj ako Pullman-sedan a Landaulet
- Sofistikovaná hydraulika pre množstvo prvkov komfortnej výbavy
- V jubilejnom roku 2023 zažite „Veľký Mercedes“ z roku 1963
„Veľký Mercedes 600 – exkluzívne vozidlo veľkej reprezentácie.“ Vďaka tlačovej správe s týmto titulkom, ktorá v roku 1963 informovala o premiére modelu Mercedes-Benz 600, sa vozidlo s interným označením konštrukčnej rady W 100 umiestnilo priamo na čele celosvetovej špičky v tomto odvetví. V dokumente spred 60 rokov sa ďalej píše: „Mercedes-Benz nadväzuje na firemnú tradíciu z predvojnového obdobia, v rámci ktorej má byť tento luxusne vybavený a maximálne bezpečný automobil zastúpený v malej skupine impozantných reprezentatívnych vozidiel sveta.“
V múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte sa návštevníci môžu stretnúť s celkom špeciálnym modelom: k stálej expozícii patrí aj pancierovaný štátny Mercedes-Benz 600 Pullman z roku 1965, ktorý je súčasťou vozového parku spoločnosti. Návštevníci ho nájdu v miestnosti „Zbierka 4 – Galéria mien“. Okrem iného model 600 príde dokonca aj do domácností predplatiteľov časopisu Mercedes-Benz Classic – reprezentatívny sedan zdobí nielen obálku časopisu. Ďalšie číslo, ktoré vyjde 12. mája 2023, sa bude podrobne venovať jubilujúcemu vozidlu.
Výnimočný automobil pre výnimočné osobnosti
Pozíciu medzinárodného etalónu najvyššej automobilovej triedy si „šesťstovka“ udržiavala takmer dve desaťročia, čiže až do konca 17-ročného obdobia výroby v roku 1981. O túto pozíciu sa postarala kombinácia vynikajúcej techniky, vyberaného komfortu, vynikajúcej ovládateľnosti a viac ako pôsobivého vzhľadu. Kupujúci reprezentatívneho sedanu pochádzali z celého sveta. Medzi nimi boli členovia kráľovských rodín, hlavy štátov, ako aj osobnosti z biznisu a šoubiznisu. Vozidlá konštrukčného radu W 100 sa vyrábali v závode v Sindelfingene. Ak sa tým nezmenil základný charakter vozidla, alebo ak to nebolo na úkor bezpečnosti, výrobca vozidiel Mercedes-Benz realizoval aj individuálne a neobvyklé želania zákazníkov. To znamená, že každé z 2 677 vyrobených vozidiel Mercedes-Benz 600, z ktorých 487 bolo vyhotovených ako Pullman sedan , získalo charakter jedinečného exemplára. Mnohé z nich sa po skončení svojej životnosti stali zberateľskými predmetmi.
Vysokoreprezentatívne automobily majú hlboké korene v pôvode značky. Prvým príkladom je model Mercedes-Simplex 60 k, ktorý bol predstavený v roku 1903. Vtedajší špičkový model je v zbierke Mercedes-Benz Classic zastúpený veľmi špeciálnym exponátom: ako elegantný a luxusný cestovný automobil z majetku Emila Jellineka, ktorý formoval a rozhodujúcim spôsobom ovplyvnil začiatky značky Mercedes. V nasledujúcich rokoch predajný program značiek Mercedes a Benz vždy zahŕňal viacero modelov z najvyššej sféry automobilizmu. Spoločnosť Daimler-Benz AG, ktorá bola založená v roku 1926 z jej predchodcov, bez problémov pokračovala v tejto tradícii, napríklad s modelom 770 „Veľký Mercedes“ (W 07 a W 150). Od roku 1951 na túto tradíciu nadviazal model 300 (W 186 a W 189) a neskorší model Mercedes-Benz 600 sa stal novým štandardom automobilovej dokonalosti. Po skončení výroby v roku 1981 spoločnosť Daimler-Benz AG ponúkala náročnej klientele verzie Pullman sedan Triedy S, ako aj model Maybach (konštrukčný rad 240), ktorý sa v rokoch 2002 až 2012 vyrábal v závode v Sindelfingene. Od roku 2014 je názov Mercedes-Maybach symbolom najexkluzívnejších a najreprezentatívnejších vozidiel skupiny Mercedes-Benz.
K dispozícii sú štyri varianty karosérie
Mercedes-Benz 600 sa vyrábal od septembra 1964. Od začiatku bol v ponuke sedan s normálnym rázvorom 3 200 mm a Pullman sedan s rázvorom 3 900 mm. Od roku 1965 bolo dostupné pancierové vyhotovenie obidvoch modelov. Neskôr pribudli varianty karosérií Pullman-Landaulet a Pullman-sedan so šiestimi dverami. Najviac vozidiel Mercedes-Benz 600 bolo dodaných do USA, a to 743 vozidiel. Nasledovalo Nemecko s 589, Francúzsko so 151 a Veľká Británia so 126 vozidlami. Dve špeciálne vyhotovenia sú Landaulet s dlhým rázvorom pre pápeža Pavla VI. a Landaulet s krátkym rázvorom pre grófa Berckheima. Jedinečným exemplárom zostáva dvojdverové kupé, ktoré bolo vyrobené v Sindelfingene v roku 1965. Slúžilo na testovanie potenciálu veľkého kupé, ktoré bolo nástupcom modelu 300 Sc (W 188 II).
Cenník z roku 1964 uvádza 56 500 DM za sedan a 63 500 DM za Pullman-sedan. Na porovnanie: noblesný sedan vyššej triedy Mercedes-Benz 300 SE, dlhá verzia (W 112) s automatickou prevodovkou stál 27 800 DM. Model Mercedes-Benz 600 sa v cenníku objavil naposledy v roku 1979. Sedan stojí teraz 144 368 DM, Pullman-sedan 165 760 DM a šesťdverový Pullman-sedan 175 728 DM. Na porovnanie: cena vysokovýkonného sedanu Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (konštrukčný rad 116) v roku 1979 bola 78 999,20 DM.
Kľúčové údaje pre vynikajúci automobil
Koncepcia šesťstovky sa formovala osem rokov pred jej svetovou premiérou. Hlavný inžinier Fritz Nallinger v polovici roku 1955 určil kľúčové údaje konštrukčnej skupiny C, pre „budúcu skupinu veľkých cestovných a reprezentatívnych vozidiel“. Tento budúci reprezentatívny automobil opísal Nallinger takto: „Bude mať sériovo montovanú automatickú prevodovku, posilňovač riadenia a posilňovač bŕzd. Štandardne bude mať 6 sedadiel. Zostava podlahového rámu je riešená tak, aby sa v prípade potreby dalo predĺžením rázvoru vytvoriť aj vozidlo s 3 radmi sedadiel.“
Pre pohon bol vybraný motor V8, čo bolo prvýkrát v osobnom automobile značky Mercedes-Benz. Prvý exemplár sa na skúšobnú stolicu dostal koncom roka 1959. Sériovo vyrábaný motor s označením M 100 dostal napokon zdvihový objem 6,3 litra a mal výkon 183 kW (250 k). S nezmeneným výkonom sa používal aj v modeli Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109).
Ikonický dizajn a bezkonkurenčný komfort
Dizajn modelu Mercedes-Benz 600 vznikol pod vedením Friedricha Geigera. Veľký podiel na konečnom výsledku mal Paul Bracq. Na dizajne nového špičkového produktu značky Mercedes-Benz sa počas vývoja intenzívne podieľal aj technický riaditeľ Prof. Dr. Fritz Nallinger. Dizajn jasne naznačuje, že vozidlo je zamerané na zákazníkov predstavujúcich výnimočné osobnosti: exteriér odráža moderné vyjadrenie reprezentácie. V interiéri môžu cestujúci zažiť atmosféru kultivovaného luxusu a výnimočnej kultúry, ktorá využíva každú príležitosť na zvýšenie komfortu.
Veľká karoséria alebo dobré hodnoty jazdného výkonu neboli koncom 50. rokov minulého storočia jedinými znakmi výhradného postavenia „Veľkého Mercedesu“. Od značky Mercedes-Benz sa očakávalo viac. Značka prijala výzvu a podujala sa urobiť nemožné možným. Werner Breitschwerdt, ktorý sa neskôr stal predsedom predstavenstva, sa koncom 80. rokov v rámci spomienky na typ 600 vyjadril takto: „V tom čase sme chceli skonštruovať auto, ktoré by dokázalo všetko, čo je možné, a súčasne by malo dokázať viac ako všetky ostatné autá, a to pre vodiča aj pre spolujazdca.“
Komfort obsluhy bol príkladný. Komfortný hydraulický systém sa využíval pri týchto funkciách: zatváranie dverí (komfortné zatváranie); pohon posuvnej strechy; ovládanie okien; ovládanie deliacej steny; ovládanie veka batožinového priestoru; otváranie a zatváranie klapiek kúrenia a ventilácie; nastavenie predných a zadných sedadiel; nastavenie tlmičov pruženia; odbrzdenie parkovacej brzdy. S cieľom dosiahnuť optimálny stav inžinieri porovnávali elektrický systém, ktorý vyvinul Werner Breitschwerdt, s hydraulickým systémom, ktorý skonštruoval Ernst Fiala. Zvíťazil hydraulický systém. Breitschwerdt vysvetľoval: „Množstvo funkcií, ktorými sme chceli vybaviť vozidlo, by sa vtedy nedalo realizovať s elektrickým pohonom. Bol tam problém s miestom a hmotnosťou, lebo okrem iného by sme potrebovali aj druhý akumulátor. Vysokotlaková hydraulika, ktorú sme vyvinuli, mala tú výhodu, že si vystačila s malými konštrukčnými prvkami. Hydraulika bola jednoducho menšia, tichšia a ľahšia ako vtedajšie elektrické systémy.“
Vedúci vývoja osobných vozidiel Rudolf Uhlenhaut určil pre toto moderné, reprezentatívne vozidlo extratriedy tri hlavné body: maximálny komfort pre cestujúcich, najvyššiu bezpečnosť a vynikajúce hodnoty jazdného výkonu. Spojenie vzduchového pruženia s prednými trojuholníkovými ramenami a jednokĺbovou kyvnou nápravou s dodatočne zníženými tlačnými ramenami s podporou brzdného momentu, ako aj s dvoma priečnymi výstuhami a dvojitým zavesením v kombinácii s nastaviteľnými tlmičmi pruženia viedlo k jazdným vlastnostiam, ktoré si v tom čase vyslúžili euforické hodnotenie. Inžinieri venovali osobitnú pozornosť brzdovej sústave. Typ 600 mal vpredu aj vzadu dvojokruhové kotúčové brzdy. Na každý z predných 291 milimetrových kotúčov pôsobili dva brzdové strmene. Diagonálne pneumatiky Fulda a Continental s rozmerom 9,00 x 15 boli špeciálne skonštruované pre reprezentatívny sedan.
Koeficient odporu vzduchu cW bol 0,458, čo je v prípade dosť hranatej šesťstovky prekvapivo dobrá hodnota. Na porovnanie: Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda“ (W 113) s odnímateľnou strechou mala koeficient odporu vzduchu cw = 0,515, typ 190 SL (W 121) s odnímateľnou strechou mal cw = 0,461. Výkon bol na vysokej úrovni: zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol reprezentatívny sedan za 9,7 sekundy. Maximálna rýchlosť bola 205 km/h.