Legendárne víťazstvá v Rely Monte Carlo alebo Rely Dakar – imidž automobilky MINI definujú odvážne výkony v motoristickom športe a priekopnícke projekty. Teraz Racing MIMI, prvé elektrické pretekárske vozidlo MINI v histórii, prispieva k tejto tradícii z Rumunska a to po troch rokoch práce a dobrodružstva.
Vozidlo Racing MIMI pripravil tím Engage Engineering z Rumunska a dosiahlo veľmi významný historický míľnik: ide o prvý elektromobil, ktorý vyhral národný titul v priamej konkurencii s automobilmi so spaľovacími motormi. Víťazstvo dosiahlo v triede 2A (vozidlá s pohonom predných kolies) v šampionáte National Super Rally Championship.
Najkrajšie víťazstvá sú tie, ktoré sa podarí dosiahnuť v impozantnej konkurencii. Závodné MINI pilotoval Horia Platona a pretekal priamo proti skúseným jazdcom s vysoko výkonnými vozidlami so spaľovacím motormi, prípadne s továrenskými modelmi špecifikácií R2, Rally 4, alebo TCR. To znamenalo, že hlavní konkurenti mali oveľa výkonnejšie vozidlá (dokonca dvojnásobný výkon oproti MINI Cooper SE) a výrazne lepší pomer výkonu a hmotnosti. Na druhej strane, Racing MIMI ťažil z príkladnej prípravy od Engage Engineering, vrátane unikátneho vývoja, čo sa prejavilo na samosvornom diferenciáli, výraznom znížení hmotnosti a na prídavných chladiacich systémoch. Za zmienku stojí, že Racing MIMI zachoval model MINI Cooper SE s elektrickým pohonom, batériou a motorom v štandardnej verzii s maximálnym výkonom 135 kW (184 k).
Ostrý súboj zabezpečil veľkolepú šou. O majstrovi triedy sa rozhodlo v poslednom meranom kole súťaže. Na prvom mieste v poradí skončili Horia a Racing MIMI s celkovým počtom 89 bodov, len o 1 bod pred druhým miestom.
Národný šampionát Super Rally tvorilo celkovo šesť pretekov na pouličných okruhoch v mestách po celom Rumunsku. Po piatich pretekoch s dvoma tretími miestami bol tím Racing MIMI stabilne v prvej trojke v hodnotení triedy 2A. Pred záverečnou etapou sa tím nachádzal na treťom mieste, šesť bodov za lídrom. V ostrej konkurencii mali teoretickú šancu na titul aspoň štyria jazdci. V záverečnej konfrontácii sezóny v podobe pretekov UniCredit Leasing Trophy v Bukurešti, potreboval Horia na víťazstvo výnimočný výkon.
Preteky v Bukurešti poznačili veľmi náročné poveternostné podmienky s niekoľko hodín trvajúcim dažďom. Tým sa zmiernili rozdiely vo výkone a výrazne stúpli šance vozidlám s veľmi dobrou ovládateľnosťou, čo poskytlo príležitosť tímu Racing MIMI. Tréningy, predčasne prerušené pre opakované nehody a náročné podmienky, sa skončili mimoriadnym výkonom, ktorý predviedol Horia — tretím miestom v celkovom poradí. Za zmienku stojí, že Horia ako jeden z mála jazdcov absolvoval dve tréningové kolá. Na trati pokrytej vodou došlo k niekoľkým nehodám a odstúpeniam, pričom najviac sa to týkalo modelov s otvorenou strechou. Do úvahy prichádzal akýkoľvek výsledok.
Súťažné kolá sa jazdili počas postupného slabnutia dažďa, aj keď podmienky boli naďalej veľmi náročné. Zlepšujúce sa počasie viedlo k zvyšovaniu tempa súťaže. To zvýšilo tlak na jazdcov a rozprúdilo vzrušenie fanúšikov.
Horia Platona zvolil v prvom kole mierne opatrné tempo, v druhom viac pritlačil, pričom dosiahol veľmi hodnotný výkon. Jeho čas 2:29,204 mu zabezpečil druhé miesto v triede a deviate miesto celkovo, čím prekonal mnohých významných konkurentov s veľmi silnými modelmi — od dvojmiestnych, ktoré sa najviac trápili na mokre, až po Mitsubishi Lancer Evo, Audi R8, či Ferrari 458.
Pre Racing MIMI to bol najlepší výsledok v histórii šampionátu, ktorý priniesol prvé body v hodnotení Open a druhé miesto v triede. Výsledok stačil na majstrovský titul s náskokom jediného bodu.
Umenie pre motoršport
Na posledných pretekoch sezóny predstavil tím Racing MIMI ďalšie prvenstvo – nový umelecký projekt na streche vytvorený v spolupráci s Galateca Gallery. Počas histórie projektu vzniklo niekoľko umeleckých diel, ktoré sa následne prezentovali v rámci súťaží motoristického športu na strechách vozidiel, vďaka čomu získali označenie Najrýchlejšia umelecká galéria na svete. Tentoraz MIMI poslúžilo ako plátno pre umelca menom Mihai Zgondoiu. Mihai použil na projekt sprej a fixky v štýle pripomínajúcom street art. Farebnú schému inšpiroval automobil. Prednej časti dominovala modrá so žltými ozdobnými prvkami a oranžovými nálepkami s menom jazdca a štartovným číslom. Umelecké dielo obsahovalo aj koncepty a nápady z Mihaiovho umeleckého repertoáru, vrátane plameňov evokujúcich energiu v súťažiach a štylizovaných mimozemských bytostí s veľkými, predĺženými vertikálnymi očami, čo naráža na jedinečnú a nezvyčajnú prítomnosť vozidla v pretekoch.
Partneri tímu Racing MIMI
Najnovším partnerom, ktorý spolupracuje s tímom Racing MIMI, sa stal Textar. Spoločnosť Textar je od roku 1913 jedným z najdôležitejších dodávateľov brzdových produktov pre širokú škálu automobilov. Teraz spoločnosť podporuje tím MIMI na jednom z mála komponentov, ktoré sa opotrebúvajú a vyžadujú si pravidelný servis.
Tím Racing MIMI podporovalo v roku 2023 viacero významných partnerov. Hlavným partnerom projektu je UniCredit Leasing, finančný partner spoločností BMW Financial Services a MINI Financial Services s výraznou účasťou v rumunskom motoršporte. Michelin podporuje projekt a vybavuje MIMI na rôzne predstavenia a pouličné súťaže pneumatikami Michelin Pilot Sport a Michelin Pilot Sport Cup. Renovatio spolu s e-charge, najväčšou sieťou nabíjacích staníc v Rumunsku, poskytujú riešenia pre nabíjanie.
Počnúc týmto rokom sa dôležitým partnerom stal aj Samsung, pričom podporuje komunikáciu tímu MIMI. Technologické vybavenie značky pomáha dokumentovať projekt veľkolepými fotografickými a video materiálmi pomocou vysokovýkonných fotoaparátov mobilného telefónu Samsung S23.
Enviro, partner spoločností HBK a Brüel & Kjær, je rumunská spoločnosť, ktorá ponúka profesionálne služby v oblasti merania zvuku. Cieľom tohto partnerstva je preskúmať tému elektrického motoristického športu a jeho vplyvu, najmä v kontexte mestských súťaží.
Tím Racing MIMI
Prvé elektrické MINI v histórii motoršportu vstúpilo do svojej tretej súťažnej sezóny. Model MIMI stojí na sériovom vozidle so štandardným motorom a batériou. Získal viacero vylepšení výkonu od tímu Engage Engineering v Brašove. Vylepšenia dostali názov Racing MIMI EVO. Patria medzi ne podstatné zníženie hmotnosti o približne 230 kg (vrátane sklolaminátových dverí a bezrámového plexiskla), dodatočný systém chladenia suchým ľadom z oxidu uhličitého a samosvorný predný diferenciál vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Drexler.