Trend softvérovo definovanej mobility ide ruka v ruke s centralizovanou automobilovou a elektrickou/elektronickou (E/E) architektúrou.
Zatiaľ čo v dnešných automobiloch riadi rôzne funkcie zvyčajne viacero elektronických riadiacich jednotiek, v budúcnosti bude systémové funkcie z predtým oddelených oblastí spájať len niekoľko centrálnych počítačov vozidla. Na to sú potrebné nové počítače s výkonným procesorom, tzv. systém na čipe (SoC). Spoločnosť Bosch ako líder v oblasti inovácií a technológií stojí na čele a na veľtrhu CES 2024 v Las Vegas bude prvým dodávateľom automobilov na svete, ktorý predvedie spojenie funkcií infotainmentu a asistenta vodiča v softvérovo náročnom centrálnom počítači na jednom systéme na čipe. „Chceme znížiť zložitosť elektronických systémov v automobiloch a zároveň ich čo najviac zabezpečiť. Predvedením našej novej počítačovej platformy pre vozidlá na veľtrhu CES robíme dôležitý krok presne týmto smerom. Naším cieľom v strednodobom horizonte je priniesť na cesty ešte viac automatizovaných jazdných funkcií, a to aj do segmentu kompaktných a stredne veľkých vozidiel,“ hovorí Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda predstavenstva Bosch Mobility.
S počítačmi do vozidiel sa spoločnosti Bosch celkovo darí už teraz a v roku 2026 očakáva obraz vo výške troch miliárd eur len za vozidlové počítače pre infotainment a asistenčné systémy vodiča.
Modulárny princíp systému pre maximálnu škálovateľnosť
Spoločnosť Bosch využíva vo svojich centrálnych počítačoch vozidla princíp modulárneho systému. Spolu so samostatnými softvérovými riešeniami, ako je napríklad video riešenie na rozpoznávanie okolia vozidla, môžu výrobcovia vozidiel modulárne a škálovateľne zostavovať svoje individuálne riešenia v kombinácii s hardvérovými komponentmi. Rozhodujúcu úlohu tu zohrávajú softvérovo náročné centrálne počítače, ktoré výrobcom umožňujú implementovať jazdné a asistenčné funkcie. Softvérová integrácia je veľmi žiadaná. Spoločnosť Bosch prináša integračné odborné znalosti a umožňuje kombinovať softvérové komponenty z rôznych zdrojov.
Znalosti spoločnosti Bosch vo všetkých oblastiach vozidiel ako konkurenčná výhoda
Takmer všetci výrobcovia vozidiel na svete v súčasnosti masívne investujú do softvérovo definovaných vozidiel. Spoločnosť Bosch predpovedá, že trh so softvérom pre automobilový priemysel dosiahne do roku 2030 objem približne 200 miliárd eur. V oblasti automobilových počítačov pre infotainment a asistenčné systémy vodiča očakáva spoločnosť v roku 2030 hodnotu trhu vo výške 32 miliárd eur. Výhodou spoločnosti Bosch sú jej rozsiahle znalosti vo všetkých oblastiach vozidiel. To znamená, že spoločnosť je expertom nielen na softvér, ale aj na hardvér a pod jednou strechou vyvíja a vyrába kľúčové komponenty moderných vozidiel, napríklad pre pohony, brzdy, riadenie, infotainment a automatizované riadenie.
Prístup spoločnosti Bosch umožňuje maximálnu flexibilitu
Spoločnosť Bosch uplatňuje takzvaný multi-SoC prístup. Nové počítače spoločnosti sú navrhnuté tak, aby požadované SoC mohli pochádzať od rôznych výrobcov. Preto môže Bosch v závislosti od priania zákazníka použiť presne taký SoC, aký je požadovaný. „Náš softvér beží na čipoch od rôznych výrobcov. Vďaka tomu je softvér od hardvéru oddelený,“ hovorí Heyn. Bosch je jednou z mála spoločností, ktorá dokáže vyvinúť centralizovanú elektronickú architektúru od začiatku až do konca a ovláda súhru automobilovej elektroniky, softvéru a cloudu. Nové funkcie, napríklad pre asistenčné systémy vodiča, sa jednoducho a ľahko posielajú do vozidla prostredníctvom aktualizácií over-the-air. Vodiči tak majú k dispozícii personalizovaný digitálny zážitok z jazdy, a to aj dlho po kúpe vozidla.