Aký je rozdiel medzi zrušenou a zamietnutou pôžičkou? Ako požiadať o pôžičku? Čo robiť, aby nebola zamietnutá? Na čo si dať pozor? Získajte praktické informácie vďaka tipom od produktového manažéra ZUNO banky Petra Janduru.
- SPOČÍTAJTE SI, KOĽKO BUDETE MÔCŤ SPLÁCAŤ
Mesačná splátka je pre vás kľúčovou informáciou z pohľadu finančnej zaťaženosti. Túto čiastku musíte každý mesiac, spolu s ostatnými výdavkami, zaplatiť. Uistite sa preto, že si neberiete prílišné bremeno, ktoré by vám alebo vašim blízkym mohlo obmedziť bežný život.
Poraďte sa s partnerom. Zmenou doby splácania môžete docieliť optimálnej splátky, využite dostupné webové kalkulačky.
- KOMUNIKUJTE S BANKOU
Zistite si najskôr základné informácie o pôžičke a procese jej vybavovania. Navštívte webové stránky, zavolajte na zákaznícku linku, informujte sa radšej skôr, ako neskôr. Základné podmienky bývajú najčastejšie minimálny vek, príjem či zamestnanie. Všetky banky ich majú vždy uvedené na webe a určite stojí za to, preštudovať si ich – bez dodržania týchto podmienok sa nedostanete nikam.
Napríklad podporu v nezamestnanosti alebo študentské štipendium nemusí banka považovať za štandardný príjem. Ak vám niečo nie je úplne jasné, zavolajte na zákaznícku linku. Vždy je lepšie sa dopredu riadne informovať, ako požiadať o pôžičku a sklamane čítať správu o jej zamietnutí.
- ZISTITE SI, AKÉ DOKUMENTY MÔŽE BANKA CHCIEŤ
Najčastejšie banky vyžadujú doklad totožnosti, potvrdenie o príjme či výpisy z účtu. Niektoré banky (napr. ZUNO) pri podaní žiadosti nevyžadujú nič. Ak by nejaký dokument bol predsa len potrebný, banka si ho vyžiada až počas schvaľovacieho procesu. Ak si ale dokumenty nachystáte dopredu, ušetríte tým čas potrebný na schválenie pôžičky.
- ODPOVEDAJTE RIADNE A PRAVDIVO
Správne vyplnená žiadosť urýchľuje spracovanie, odpovedajte teda pravdivo a úplne. Napríklad – chcete lepší úrok, a tak si napíšete vyšší príjem? To naozaj nie je dobrý nápad. Alebo sa rozhodnete niektorú kolónku preskočiť? Napríklad IČO, aj keď ho máte? Opäť – zlý nápad.
Dávajte si však pozor aj na chyby z nepozornosti, napríklad preklepy alebo poprehadzované riadky. Všetky tieto zdanlivé drobnosti môžu viesť k zdĺhavému schvaľovaniu alebo dokonca k zamietnutiu. Samozrejme, ak k zamietnutiu dôjde z takéhoto dôvodu, svet sa nezrúti. Môžete si podať opravenú žiadosť.
- VYUŽÍVAJTE ÚVEROVÉ PRODUKTY – ALE ZODPOVEDNE
Ak používate kreditku alebo kontokorentný úver (hovorí sa mu aj „povolené prečerpanie“, prípadne rezerva), ukazujete bankám, aký ste dlžník. Ak ich máte, nebojte sa. Správnym používaním týchto produktov ukazujete banke, že ste zodpovední a schopní plniť svoje záväzky.
Strážte si preto prečerpanie kreditky alebo pravidelné splátky. Pozor napríklad na pripísanie úrokov na kontokorente na konci mesiaca. Ak už máte prečerpanú celú sumu, pri pripísaní úrokov sa môže stať, že limit prekročíte a dôjde tak k nepovolenému prečerpaniu.
- AK UŽ NEJAKÝ ÚVER MÁTE, INFORMUJTE O MOŽNOSTI ZLÚČENIA ÚVEROV
Častokrát si ani nemusíte uvedomiť, že už nejaký spotrebiteľský úver už splácate. Môže ísť o kreditku, povolené prečerpanie/rezervu, alebo len splácanie mobilu kúpeného na splátky v obchodnom centre. V takomto prípade sa v banke najskôr informujte o možnosti zlúčenia úverov s navýšením potrebnej čiastky. Znížite tak riziko, že vám banka ďalší úver neponúkne, prípadne vám ponúkne nižšiu čiastku, ako ste požadovali.
Optimalizáciou úverového portfólia zároveň zjednodušíte splácanie i sebe.
- BUDUJTE SI DOBRÚ ÚVEROVÚ HISTÓRIU
Ak ste mali v minulosti problémy so splácaním pôžičky, môže to ovplyvniť vaše budúce úvery. Ak ste mali v minulosti pôžičku, ktorú ste splácali bezproblémovo, získavate pozitívne body. Je to rovnaké, ako v bežnom živote. Keď niekomu požičiate a on vám všetko vráti podľa dohody, radi mu požičiate znova.
- ROZUMEJTE ROZDIELU MEDZI ZRUŠENÍM A ZAMIETNUTÍM ŽIADOSTI
- Zrušenie žiadosti o pôžičku nijako neovplyvňuje váš obraz v očiach banky. Najčastejšie rušia žiadosti klienti, ktorí nie sú spokojní s podmienkami banky, alebo si to jednoducho rozmysleli. Bankou môže byť zrušená aj nesprávne vyplnená žiadosť. Inými slovami – zrušenie nemá na vašu úverovú históriu v podstate žiadny vplyv.
- Zamietnutá žiadosť však znamená, že ste o pôžičku žiadali a banka vás odmietla – to nie je úplne najlepšie znamenie a pri ďalšej žiadosti sa na to môže prihliadať. Samozrejme to ale neznamená, že kvôli jednej zamietnutej žiadosti už nikdy žiadny úver nedostanete. V praxi vám negatívny bod pripíšu, až keď uvidia sériu takýchto zamietnutých žiadostí.
- POZRITE SA DO REGISTROV
Ak vás banky odmietajú, skúste sa pozrieť do registrov Credit Bureau a Solus. Oba vám na požiadanie za určitý poplatok vystavia výpis. Tieto registre sledujú vašu platobnú históriu, svojich dlžníkov tam evidujú napríklad aj telekomunikační operátori. Možno tak zistíte, že ste kedysi zabudli uhradiť faktúru, a tento dlh sa s vami vezie až doteraz. Keď zistíte príčinu, môžete ju riešiť.
- MYSLITE NA PRÍLIŠNÉ ZADLŽENIE
Bežne si klienti podávajú žiadosť vo viacerých bankách naraz. To sa určite vyplatí, pretože si tak môžete porovnať ponuky a vybrať si tú najlepšiu. Pri tejto stratégii je však riziko – keď máte otvorených viac žiadostí, môže to pozdržať schválenie pôžičku u niektorej z bánk. Banky totiž vidia vaše žiadosti v registroch a pri schválení hrozí, že vám zároveň pôžičku odklepnú aj ostatné banky a vy sa tak nadmerne zadlžíte.
Vystaviť vás tomu riziku si samozrejme nepraje žiadna banka, rolu v tom hrá aj legislatíva. Vo výsledku sa tak môže stať, že aj keby vám banky pôžičku inak dali, v takejto situácii ju môžu pozdržať či výnimočne dokonca zamietnuť.
V prípade, že vaša žiadosť bola zamietnutá kvôli príliš vysokému zadlženiu a príčinou nie je viac podaných žiadostí, zrušte kreditky a povolené prečerpania účtu. Ak tieto produkty nevyužívate a máte ich len ako finančnú rezervu, nejaký čas to bez nich zvládnete a môžete si podať žiadosť znovu. Vďaka tomu, že znížite svoje zadlženie (áno, aj povolené prečerpanie a kreditka sú formy úveru), máte väčšiu šancu na úspešnú žiadosť.
EXTRA TIP
PREMYSLITE SI PREDČASNÉ SPLATENIE
Dodržať podmienky zmluvy, ku ktorým ste sa zaviazali, a bezproblémovo splácať znamená budovať dlhodobý vzťah s bankou. Takéto konanie môže banka oceniť napríklad lepšou sadzbou alebo špeciálnou ponukou produktov.