Ľudia tento rok plánujú minúť za vianočné darčeky viac ako 400 €. Vyplýva to z októbrového prieskumu spoločnosti Alza. Tá sa v rámci vlastného dotazníkového prieskumu pýtala tisícok zákazníkov aj na to, kedy a kde vianočné darčeky najčastejšie nakupujú a z čoho majú pri nákupoch najväčšie obavy.
Predvianočné nákupy chcú zákazníci zvládnuť v predstihu. Z dotazníka vyplynulo, že väčšina, respektíve 48 %[1] z nich, nakupuje v priebehu novembra, 34 % v prvej polovici decembra a na posledný týždeň pred Vianocami sa spolieha iba 10 % respondentov. Stále najčastejšie kupujú zákazníci ako vianočný darček elektroniku[2]. „Každým rokom vidíme stúpajúcu tendenciu aj pri ďalšom sortimente. Tento rok je na druhom mieste drogéria a kozmetika (tú si plánuje zaobstarať viac ako 14 % opýtaných), len tesne za nimi sú knihy (cez 13 %) a oblečenie (viac ako 12 %). Ďalej volia zákazníci ako darček hračky, domáce potreby, zážitky, doplnky stravy, šperky alebo jedlo a alkohol. Na Alza.sk však zoženú aj ďalšie druhy produktov, akými sú športové, chovateľské potreby alebo napríklad príslušenstvo k automobilom a motocyklom,“ hovorí PR manažérka spoločnosti Alza Eliška Čeřovská.
63 % opýtaných respondentov[3] v októbrovom prieskume uviedlo, že na nákup darčekov volí najčastejšie kombináciu e-shopov a kamenných obchodov. Iba online nakupuje 34 % a naopak len kamenné obchody vyhľadáva minimum, konkrétne 3 % opýtaných.
Alza.sk ponúka pohodlný nákup online s doručením do AlzaBoxov, na odberné miesta, domov a do predajní, no rovnako je tu aj možnosť priameho predaja. Pri vyzdvihnutí objednávky tak môžu zákazníci na mieste dokúpiť ďalší tovar.
Ľudia sa najčastejšie rozhodujú podľa ceny, minúť plánujú cez 400 €
Čo sa týka celkových výdavkov na vianočné darčeky, najviac zákazníkov, presnejšie 30 %[4], zvolilo, že ich budú stáť nad 400 €. Naopak do 40 € má v pláne minúť 20 % respondentov, pričom najviac opýtaných[5] kupuje tie najdrahšie darčeky pre deti, následne partnerovi alebo partnerke a napokon rodičom.
Pri výbere darčekov je pre zákazníkov zásadná predovšetkým výhodná cena produktu. Tú v dotazníku ako najdôležitejší faktor zvolilo 57 % zákazníkov[6]. 21 % označilo za významné kritérium možnosť nakúpiť všetok potrebný tovar na jednom mieste a 11 % považuje za kľúčovú hlavne garanciu včasného doručenia. Alza disponuje všetkými uvedenými benefitmi. „Naši zákazníci môžu ušetriť za tovar aj doručenie. Ak si zaobstarajú členstvo AlzaPlus+ za 11,99 € na rok, majú už od prvej objednávky doručenie zadarmo do AlzaBoxov, predajní aj na odberné miesta, a navyše môžu nakupovať s exkluzívnymi AlzaPlus+ zľavami v mobilnej aplikácii Alza. Počas novembra u nás navyše prebieha najväčší Black Friday, v ktorom si zákazníci môžu vyberať z tisícok produktov s poctivou zľavou,“ upozorňuje Eliška Čeřovská.
[1] Na otázku odpovedalo celkom 1 363 respondentov.
[2] Na otázku odpovedalo celkom 1 005 respondentov.
[3] Na otázku odpovedalo celkom 1 412 respondentov.
[4] Na otázku odpovedalo celkom 2 620 respondentov.
[5] Na otázku odpovedalo celkom 2 071 respondentov.
[6]Na otázku odpovedalo celkom 1 793 respondentov.