Nakupovanie elektrospotrebičov cez internet preferujú najmä obyvatelia Bratislavského kraja.
Čísla však ukazujú, že Slováci už nemajú strach ani z objednávania veľkých domácich spotrebičov. Zatiaľ čo sa v minulosti zdráhali nakupovať sušičky, práčky či chladničky cez internet, dnes je to pre nich bežná záležitosť. Stále však platí, že cena a rýchlosť dodania tovaru rozhodujú.
Zvyšujúcu sa obľubu Slovákov v nakupovaní cez internet potvrdzujú štatistiky internetového obchodu Hej.sk, podľa ktorých najviac nákupov cez e-shop realizujú obyvatelia Bratislavského kraja. Tieto objednávky tvoria takmer polovicu, teda 42 percent z celkového počtu nákupov. V rebríčku po Bratislavskom kraji nasledujú tiež Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj.
Strach z veľkých spotrebičov opadol
,,Veľké domáce spotrebiče ako napríklad sušičky, práčky a chladničky v minulosti ľudia radšej vyberali osobne,“ spomína si Vladimír Sušil, riaditeľ Hej.sk. Priamu kúpu v predajniach uprednostňovali najmä z dôvodu, že si spotrebič mohli reálne pozrieť, ohmatať, vyskúšať a od predajcu dostali bližšie informácie o vybranom produkte. Obavy mali aj z prípadnej reklamácie tovaru. Dnes sa situácia zmenila a Slováci podľa neho nemajú strach objednať online aj väčšie spotrebiče. Jednými z hlavných dôvodov sú možnosť pohodlného objednania tovaru a rýchle doručenie až domov.
Najväčší nápor zažívajú internetové obchody v predvianočnom období, kedy evidujú množstvo objednávok. Na tieto mesiace sa podľa slov Sušila pripravujú už dnes. Aktuálne evidujú zvýšený dopyt po sušičkách, práčkach či pomocníkoch do kuchyne.
Sezónnosť podľa obchodníkov badať aj na predaji v e-shope. Zatiaľ čo si v zimných mesiacoch zákazníci objednávajú počítače, televízory, mobily či malé a veľké domáce spotrebiče, v lete zo skladov ubúdajú najmä chladničky, klimatizácie, bazény, televízory, notebooky, mobily či grily. Naopak na jar sa na Hej.sk predávajú najmä vstavané spotrebiče, vysávače či produkty zo sekcie „záhrada“.
Predaj ovplyvňuje rýchlosť dodania tovaru
,,Pre spotrebiteľa je pri objednávaní cez internet hlavnou prioritou cena, rýchlosť dodania a spoľahlivosť,“ prezrádza riaditeľ Hej.sk. Tieto tri kritériá sa veľmi výrazne podpisujú pod celkový predaj e-shopov. Preto sa obchodníci musia snažiť, aby čo najviac vyhoveli požiadavkám zákazníkov. Hej.sk minulý rok v októbri otvoril centrálny sklad v Senci, kde je naskladnených viac ako 10 tisíc obľúbených položiek. Ak si teda zákazník objedná jednu z týchto položiek do 16-tej hodiny daného dňa, nákup mu bude doručený hneď na druhý deň.
Faktom však stále zostáva, že na Slovensku rastie počet nákupov cez internet omnoho pomalšie ako napríklad v Českej republike. Zatiaľ čo na Slovensku nakupuje cez internet 45 percent Slovákov, v Čechách je toto číslo o 15 percent vyššie. Obchodníci tak podľa Sušila stoja pred otázkou, ako presvedčiť zvyšných 40 percent obyvateľstva, aby sa nákupu cez internet nebránili.