Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Bolt na základe svojich štatistík za rok 2023 spracovala súhrn najvýraznejších trendov v oblasti digitálnej taxislužby. Tieto odrážajú najčastejšie návyky používateľov superaplikácie, vrátane toho, na základe čoho si vyberajú služby, aké majú požiadavky na ich kvalitu a tiež aké sú nároky na samotných partnerských vodičov.

Až o polovicu viac zákazníkov si v roku 2023 privolalo taxík so zeleným logom Boltu ako v roku predtým. Najviac objednávanými vozidlami sú tie v štandardnej kategórii, no z medziročného porovnania vyplýva, že napríklad v Bratislave vzrástlo využívanie kategórie Premium až o 89 %. Aktuálne sú v aplikácii dostupné rôzne kategórie odvozu taxíkom, pri ktorých si cestujúci môže zvoliť napríklad stupeň „prémiovosti“ alebo dať najavo svoju preferenciu ekologických vozidiel, či odviezť aj svojho domáceho miláčika. V závislosti od mesta, kde Bolt pôsobí, si zákazník môže vybrať okrem štandardnej kategórie aj z viacerých variant vozidiel ako napríklad Comfort pre vyššiu triedu vozidiel, Premium s najvyššou triedou vozidiel typu limuzína, XL so šesťmiestnymi autami, Green, čiže zelenú alternatívu, alebo labkou označenú kategóriu Pets pre zvieratá.

Keďže väčšina vodičov sú živnostníci, hlavným nástrojom na udržanie vysokej latky kvality je poskytovanie spätnej väzby. Bolt používateľov aplikácie pravidelne vyzýva napríklad na udeľovanie hodnotení. „Hodnotenie vo forme hviezdičiek má skutočne zmysel. Týka sa nielen kvality služieb, ale aj zachovania štandardu, celkovej atmosféry vo vozidle či bezpečnosti.  Kritériá máme nastavené jasne. Ak dlhodobé hodnotenie partnerského vodiča klesne pod 4,5, je dočasne zablokovaný. A ak nenastane zlepšenie, musí našu platformu opustiť,“ hovorí Soňa Stloukalová, Country Manager platformy Bolt pre Českú a Slovenskú republiku.  Z údajov za rok 2023 však vyplýva, že priemerné hodnotenie všetkých partnerských vodičov na platforme Bolt v Slovenskej republike je 4,9 hviezdičiek, je to dokonca dlhodobým trendom. Hodnotenie pritom nie je jednostranné, aj vodiči môžu dať hviezdičky cestujúcim a tiež sa môže stať, že bude cestujúci s nevhodným správaním z aplikácie „vykázaný“. Zároveň platí, že ak niektorá zo strán udelí tej druhej iba jednu hviezdičku, systém ich už v budúcnosti neprepojí.

V prípade, že by vodič mal popracovať na svojom hodnotení, ponúka sa mu široké spektrum možností. Systém zameraný na zlepšovanie kvality služieb je naozaj komplexný.  Týka sa aj komunikácie a správania sa partnerských vodičov, ale takisto je zameraný aj na komunikáciu zákazníckeho servisu. „V aplikácii máme dostupné rôzne školenia, kde vodiči môžu získať informácie a návody na poskytovanie čo najlepších služieb. Pravidelne tiež posielame informačné bulletiny, z ktorých niektoré sú zamerané na kvalitu služieb. Venujeme sa aj školeniam pre náš zákaznícky servis. Kolegovia sa učia, ako riešiť rôzne prípady citlivo a efektívne. Naposledy absolvovali tréning s pomocou známej organizácie IPčko,“ dopĺňa Soňa Stloukalová.

Dlhodobou a stabilnou prioritou spoločnosti Bolt je aj bezpečnosť. Prípadov, kedy sa cestujúci alebo vodiči cítili v taxíku ohrození, je našťastie stále menej, rádovo sú ich len jednotky a ani v medziročnom porovnaní tieto čísla nestúpajú. V aplikácii pravidelne pribúdajú nové bezpečnostné funkcie. Tie slúžia na to,  aby ich cestujúci aj vodiči mohli použiť, ak sa počas jazdy necítia bezpečne. Ekosystém pozostáva z viacerých prvkov. „Úplným základom a začiatkom nadviazania spolupráce s partnerskými vodičmi je ich preverenie. Podnikanie v taxislužbe je na území Slovenskej republiky upravené zákonom o cestnej doprave. Ten jasne stanovuje, že každý vodič musí disponovať preukazom vodiča vozidla taxislužby, na získanie ktorého je nutné absolvovať aj psychologické a lekárske vyšetrenia. My všetky doklady ako vodičský a občiansky preukaz, koncesiu na taxislužbu aj doklady k vozidlu zodpovedne preverujeme,“ vysvetľuje S. Stloukalová. Aby sa nestalo, že vodič požičia na jazdu svoje auto niekomu neoverenému, pozvali si minulý rok na pomoc aj umelú inteligenciu. Vodiči sú náhodne a pravidelne vyzývaní na nahratie svojej selfie do aplikácie. Umelá inteligencia porovná fotografiu s dokumentmi, ktoré partnerský vodič predložil pri registrácii do aplikácie. V prípade, že táto automatická autorizácia zlyhá, overujú identitu vodiča manuálne zamestnanci Boltu. Ak sa partnerský vodič nedá týmto spôsobom jednoznačne identifikovať, jeho účet sa zablokuje. Samozrejmosťou v aplikácii je aj maskovanie kontaktných údajov, možnosť zdieľania cesty v reálnom čase, tlačidlo núdzovej asistencie, či služby zákazníckej podpory.

Značky: