Do testovania novej aplikácie Ideme vlakom od ZSSK sa zapojila aj redakcia magazínu TOUCHIT. Tu sú naše poznatky.

Táto mobilná aplikácia je zatiaľ dostupná len pre operačný systém Android, čo je síce obmedzujúce, ale ZSSK sľubuje jej vydanie aj pre iOS. Aplikácia pre Android v testovacej prevádzke. Je však plne funkčná, vyhľadáte si s ňou spojenie a zakúpite platný cestovný lístok. Nie je však dostupná verejne. Len pre tých, ktorí využili možnosť prihlásiť sa do testovania tejto aplikácie.

Hneď po spustení sa dá vyhľadať spojenie do cieľa vašej cesty – zadávate Odkiaľ a Kam, ďalej si vyberáte určenie času odchodu alebo príchodu. Na to, samozrejme, potrebujete pripojenie na internet. Voľbou Rozšírené hľadanie si môžete určiť vyhľadanie len priamych spojov bez prestupu či maximálny počet prestupov a vami požadovaný čas na prestup (minimálny a maximálny). Rovnako určujete, či požadujete detský vozeň, miesto bicykel alebo pre vozíčkara alebo si chcete kúpiť lôžko/ležadlo. A tiež môžete obmedziť svoju cestu napr. len rýchlikom alebo len osobným vlakom.

Pri zadávaní položky Odkiaľ a Kam systém napovedá, čo by to mohla byť za stanica a zadávať môžete názov stanice aj bez diakritiky. Následne sa zobrazia vyhľadané spoje s tým, že vidíte odchody v relatívnej podobe (odchod o 19 minút) a tiež presný čas odchodu a príchodu vlaku vrátane zobrazenia celkovej doby trasy.

Rozkliknutím vybraného spoja zistíte o ňom viac informácií – či má prvú triedu, zásuvky na elektrickú energiu, prípadne si necháte zobraziť rozpis cesty. Ak ste si aplikáciu nezaregistrovať na seba, musíte v profile určiť typ cestujúceho – či máte nejakú zľavu (študent, dôchodca, KLASIK RAILPLUS a pod). V našom prípade máme aj registračné číslo zákazníka, keďže sme si profil vytvorili na stránke ZSSK, a informácie o cestujúcom sme tak zadali do profilu používateľa aplikácie. To je najrýchlejšia cesta, ak chcete lístky cez túto aplikáciu aj nakupovať.

Pri nákupe si vyberáte prepravnú triedu a určujte, či si prajete kúpiť len lístok alebo lístok a miestenku. Zakúpiť sa dá aj miestenka priamo do detského kupé. ak vybraný spoj má takýto vozeň. Ak si vyberiete miestenku v rýchlikoch ZSSK, môže si určiť aj to, kde presne táto miestenka bude. Pri pozícii miesta vyberáte, čo to má byť v chodbičke alebo pri okne, ale nie už či je to v smere jazdy alebo chrbtom k smeru jazdy. To a dá realizovať vtedy, ak si vyberiete tzv. Grafickú rezerváciu a vtedy sú pre vás k dispozícii aj filtre – smer jazdy, miesto so zásuvkou a pod.

Následne prikročíte k tretiemu kroku nákupu lístka, kde vidíte cenu a sumár cesty aj údaje o cestujúcom. Ak ste spokojní, môžete zaplatiť. Pri platbe musíte súhlasiť s obchodnými podmienkami ZSSK, pričom súhlas môžete nechať zapamätať pre ďalšie nákupy. Následne budete presmerovaní na platobnú bránu 3D Secure.

Zaplatiť môžete platobnou kartou Mastercard alebo VISA, pričom zadávate číslo karty, platnosť a overovací kód z druhej strany platobnej karty. Ako alternatívne formy existuje expresná platba cez Masterpass. V podstate si musíte doinštalovať ďalšiu aplikáciu a vykonáte platbu cez kartu Mastercard. Následne jednoducho a bezpečne platíte.

App Store

Lístok na konkrétny vlak môžete zakúpiť len do času minútu pred jeho plánovaným odchodom, nie napr. už v čase odchodu (pokus o nákup skončí vtedy chybou). Znamená to napr. to, že na rýchlik, ktorý má meškanie a vy ste na stanici si takto lístok nekúpite. Samozrejme, môžete si kúpiť lístok na ďalší spoj. Podľa našich skúseností rýchliky ZSSK bežne meškajú tak od 5 do 15 minút a túto možnosť nákupu lístka napr. aj s miestenkou na konkrétny rýchlik by sme privítali.

Celkovo aplikácia Ideme vlakom nepracuje vôbec s meškaním vlakov. Na to musíte použiť inú aplikáciu, napr. Meškanie vlaku alebo stránku ŽSR, kde sa nachádza aj Mapa pohybu vlaku. V obidvoch prípadoch potrebujete poznať číslo daného spoja, ktoré v aplikácii Ideme vlakom zistíte až v detaile spoja (napr. R 609 Spišan).

App Store

Priali by sme si, aby aplikácia Ideme vlakom obsahovala aj meškania vlakov a túto informáciu využívala nielen pri vyhľadaní aktuálneho spoja, ale aj nákupe lístkov ako aj pri notifikácií cestujúceho. Teda mu oznamovala, že sa priblížil jeho čas vystúpenia z vlaku, napr. 5 minút pred príchodom do stanice. Nič takéto zatiaľ aplikácia Ideme vlakom neobsahuje, zatiaľ čo aplikácia Můj vlak od ČD už áno.

Rovnako by sme si priali, aby aplikácia Ideme vlakom obsahovala aj možnosť platby za lístok priamo z Kreditného konta ZSSK. Túto možnosť však mobilná aplikácia neobsahuje, kreditné konto využijete len pri nákupe z webovej stránky ZSSK a to po pripojení z počítača.

V aplikácii si môžete potom pozrieť aj svoj nakúpený cestovný lístok a ním sa preukázať pri kontrole, rovnako to platí aj s miestenkou. Aplikácia tiež obsahuje históriu zakúpených lístkov. Tá je však uložená len na konkrétnom zariadení a nie v cloude. Preto ju pri prechode na iný telefón stratíte.

ZSSK zatiaľ nezaviedli bodový systém, ktorý by zvýhodňoval pravidelných cestujúcich napr. voľnou cestou alebo upgradom vo vyššej triedy zadarmo. V tomto určite vidíme budúcnosť, rovnako ako to majú zavedené napr. letecké spoločnosti a to aj s medzinárodnou alianciou.

Aplikáciu Ideme vlakom hodnotíme pozitívne, voči minulosti je to zlepšenie. Najviac nám na nej chýbala integrácia reálneho meškania vlakov a možnosť platby z Kreditného konta zákazníka. Kvalitu vlakového spojenia ani meškanie vlakov samozrejme mobilná aplikácie nevyrieši, ale prinesie modernú formu výberu spoja a nákup lístkov. Celkovo chválime!

Viac o mobilnej aplikácie Ideme vlakom

ZSSK spúšťa pilot mobilnej aplikácie. Hľadá 500 dobrovoľníkov!

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.