Určite ste už počuli o parkovacej politike v Bratislave. Zatiaľ sa týka troch mestských častí, ale niekedy od mája tohto roka ich pribudne oveľa viac. Ako za parkovanie zaplatíte, ak v Bratislave nemáte trvalý pobyt?
Som návštevník
Z pozície, že do Bratislavy prichádzate ako návštevník ste nerezident. Platia pre vás pravidlá návštevníka a za parkovanie si musíte zaplatiť. Suma je od 0,50 do 2 eur za hodinu parkovania a vymedzené sú parkovacie hodiny podľa konkrétnej zóny.
Obyčajne sú spoplatnené tie hodiny, kedy aj vy potrebujete zaparkovať. Cieľom parkovacej politiky je, aby ste reálne mohli zaparkovať a mali na to miesto, bez zdĺhavého obchádzania ulíc. Vedenie mesta Bratislava investovalo prostriedky na rozšírenie parkovacích miest a z vyzbieraných prostriedkov ich plánuje ďalej rozširovať.
Náš test sme realizovali v mestskej časti Krasňany, v ktorej sa nachádza aj na naša redakcia.
Základné pravidlá a prvá pomoc
Zaparkovať v spoplatnených zónach môžete len na miestach, ktoré sú na to vyhradené. Nemôžete parkovať na nespevnených plochách, na trávniku a ani na chodníku – to je už minulosť. Parkovacie miesta sú označené tabuľkou, kde je uvedený QR kód, ďalej sú označené spoplatnené hodiny a číslo parkovacej zóny. Tieto informácie sú pre vás dôležité.
Za parkovanie platíte buď pomocou mobilného telefónu a príslušnej mobilnej aplikácie alebo v parkomate. Oba spôsoby sú bezhotovostné, musíte mať platobnú kartu, pri platbe cez telefón musíte mať samozrejme internet, nainštalovanú mobilnú aplikáciu a tiež platobnú kartu. Platba cez SMS už nie je podporovaná a ani sa s ňou nepočíta.
Zaplatiť sa dá aj v parkomate
Už teraz vám prezradíme, že ak ste občasný návštevník Bratislavy, je rýchlejšie nájsť si parkomat a zaplatiť platobnou kartou priamo v ňom. Parkomat samozrejme musíte nájsť a to pomerne rýchlo po zaparkovaní (približne do 5 minút). Po zaplatení sa nemusíte vracať do auta a ani umiestniť parkovací lístok do auta.
Informácia o tom, že ste zaplatili za auto s danou ŠPZ je zapísaná priamo v systéme. Z toho zároveň vyplýva, že musíte presne zadať ŠPZ vozidla, inak nie ste v systéme a môžete dostať pokutu. Počas dňa prejde kontrola minimálne trikrát okolo každého parkovacieho miesta a kontrolujú sa iba ŠPZ zaparkovaných vozidiel.
Parkomat vám vydá lístok, zároveň ide o daňovo uznateľné potvrdenie o zaplatení poplatku za parkovanie. Alternatívne by ste za parkovanie mohli zaplatiť aj v hotovosti u tzv. asistentov. Je to iný názov pre zamestnancov mestskej polície a pracovníkov mesta, ktorí zároveň realizujú kontrolu parkovania.
Odporúčame vám preto dobre sa rozhliadnuť, keď idete od auta hľadať parkomat či tam takíto pracovníci nie sú. Ak áno, je lepšie zaplatiť u nich, inak by sa mohlo stať, že sa vaše auto bude kontrolovať v dobe, keď ste ešte len na ceste k parkomatu a budete to musieť riešiť.
Zaplatiť v parkomate znamená zadať ŠPZ a vybrať si čas, dokedy chcete parkovať. Funguje to inteligentne, ak ste zastali mimo spoplatneného času a zadávate čas, ktorý je už v spoplatnenom časovom pásme, zaplatíte len rozdiel, ktorý odpovedá skutočne spoplatnenému času. Nemali sme žiadne ťažkosti pri zaplatení.
Už len ten parkomat nájsť… Mapa parkomatov je na webe a mali by byť umiestnené do 7 minút od každého miesta na parkovanie. Našli sme aj fyzické smerové tabule, ktoré ukazujú cestu k parkomatu.
Mimochodom parkomat je poháňaný aj slnečnou energiou, veríme, že to bude systematicky funkčné.
Aplikácia s problémami
Jedným dychom dodávame, že nie neprekonateľnými, len sa s tým zabavíte. V januárovej zime chcete poplatok hneď zaplatiť a ďalej sa nestarať. Takto to nefunguje. Predovšetkým si treba uvedomiť, že neexistuje žiadna mobilná aplikácia, ktorá by bola vyvinutá špeciálne pre mesto Bratislava a máte na výber z troch už používaných aplikácií.
Toto rozhodnutie má svoje opodstatnenie – na čo vyvíjať niečo, čo už vyvinuté je. Na druhej strane to môže ľudí zneistiť – mám si vybrať, ale neviem na základe čoho? Navyše, zážitok používateľa je daný konkrétnou funkcionalitou vami vybratej aplikácie. Mesto Bratislava určite má do ich funkcionality čo povedať, ale takpovediac nedrží opraty nad ich činnosťou úplne v rukách.
Vyberať sa dá medzi slovenskou aplikáciou Hopin, potom je tu chorvátska aplikácia bMove a česká MPLA. Odkazy na stiahnutie aplikácií nájdete tu. Intuitívne sme sa rozhodli pre Hopin. Ak je zo Slovenska, mala by byť súčinnosť s mestom Bratislava najlepšia. Inak všetky aplikácie sa vám zobrazia na mobilnom telefóne, ak si načítate QR kód, ktorý je uvedený na tabuli oznamujúcej spoplatnené parkovanie.
Vyskúšali sme HOPIN
V najnovšej verzii aplikácie HOPIN s číslom 6.15, je naozaj dobudovaný modul na parkovanie v rámci mesta Bratislava. Samozrejme, ak ste aplikáciu HOPIN doteraz napríklad na objednanie taxíku nepoužívali, musíte si vytvoriť konto s overením e-mailovej adresy a tiež pridať platobnú kartu. Jedným slovom (oprávnene), chce od vás také veci, ktoré v zime na chodníku a s mobilným internetom, až tak robiť nechcete. Ideálne si preto aplikáciu nastavte doma v pokoji a myslite na to pred návštevou Bratislavy.
Problém aplikácie Hopin je v tom, že napriek tomu, že stojíte rovno pod parkovacou tabuľou, oznámi vám, že ste mimo parkovacej zóny. Skúšali sme to opakovane, ale výsledok bol vždy rovnaký – ste mimo zóny. Aplikácia potom vyzýva aj na zadanie čísla zóny a správne navrhuje číslo, ktoré aj treba zadať. Akurát, že aj keď ho manuálne vyberiete, stále hlási, že ste mimo spoplatnenej zóny. Zvláštne.
Tu pomáha jediné. Pohybujete svojou pozíciou na mape tak, aby ste sa dostali do zóny, ktorá je podľa nej spoplatnená. Prípadne choďte na trochu iné miesto. Podarí sa to do pár minút, rezervujte si na to čas.
Iné problémy s aplikáciou Hopin sme nezaznamenali. Dokázala správne rozlíšiť, že o parkovanie sme žiadali ešte pred dvanástou hodinou (mimo spoplatneného časového pásma), a platiť sme nemuseli. Mohli sme si však zvoliť čas ukončenia, ktorý už bol v dobe spoplatneného parkovania a príslušnú sumu sme aj zaplatili zo spárovanej platobnej karty.
Aplikácia nás upozornila, keď sa blížila doba konca zaplateného parkovania, či náhodou nechceme parkovanie predĺžiť. Z toho pohľadu funguje aplikácia dobre. Pri platbe cez parkomat nemáte možnosť dobu parkovania na diaľku predĺžiť. Parkovacie miesto môžete počas zaplatenej doby zmeniť, musíte však byť v rámci tej istej zóny. Parkovanie v inej zóne si musíte opakovane zaplatiť. Pri testovaní sme zaplatili za rovnaké vozidlo v tej istej zóne poplatok dvakrát – najprv cez aplikáciu a potom v parkomate. Systém na to žiaľ neprišiel a neinformoval nás, že už druhýkrát platiť nemusíme.
Klientske miesto Paas
Navštívili sme aj klientske miesto, ktoré je zriadené aj v Krasňanoch. Vnútri bol rad ľudí, čakajúcich na vybavenie rezidenčnej a bonusovej karty. Tejto oblasti vybavenia parkovania sa budeme venovať v samostatnom článku na portáli TOUCHIT.
Čakajúci obyvatelia veľa o parkovacej politike nevedeli, iba že za parkovanie budú musieť platiť. Mesto Bratislava preferuje, aby si ľudia všetko vybavili primárne on-line, ale existuje aj spôsob fyzického vybavovania. Na klientskom mieste mali otváracie hodiny tento raz výnimočne aj počas soboty. Poplatok je tu možné zaplatiť osobne, stačí vám len ŠPZ vozidla a peniaze.
Ako asistent tu bol brigádnik, ktorý nám radil aj pri výbere vhodnej aplikácie. Podľa jeho slov majú ľudia najlepšie skúsenosti s chorvátskou aplikáciou bMove. Dá sa využiť aj Hopin, ale problémy, ktoré sme mali aj my, hlásili tiež ostatní. Česká aplikácia MPLA podľa jeho slov nefunguje vôbec. Zatiaľ sme ju nevyskúšali, ale je na trhu dosť dlho na to, aby fungovala.
Chceli sme vyskúšať odporúčanú aplikáciu bMove, ale nepodarilo sa nám prejsť procesom registrácie. Je možné, že išlo náhodný problém. Vyskúšame to nabudúce.
Máme informácie, že k týmto trom aplikáciám pribudnú ešte ďalšie dve. Systém je naozaj otvorený a mesto Bratislava víta širšiu možnosť výberu. Za aktualizácie týchto aplikácií naozaj neplatí, poplatok je časť z vybratých prostriedkov.
Tretia možnosť – idete k niekomu na návštevu
V prípade, že idete na návštevu k niekomu, kto má v Bratislave trvalý pobyt a návštevnícku kartu, má k tomu aj istý čas na parkovanie pre svoje návštevy – 100 hodín za rok k rezidentskej karte a až 150 hodín bez karty. Je to zhruba 4 až 5 celých dní. Môžete ho teda požiadať, aby vo svojej aplikácii pre vašu ŠPZ vyhradil zo svojho kreditu na návštevníckej karte potrebnú časť a môžete parkovať úplne zadarmo. Je to ideálna možnosť a ak idete na návštevu, určite o to požiadajte.
Pri parkovaní pomocou návštevníckej karty zadávate vy ako vodič, ktorý parkuje vozidlo iný spôsob platby a to Uplatniť návštevnícku kartu. Ide o veľmi dlhý reťazec malých písmen a číslic, ktorý by vám mal majiteľ návštevníckej karty poslať. Vybrať sa dá doba parkovania od 5 do 120 minút.
Návštevníka karta je zadarmo, ak ste rezident Bratislavy, určite si ju vybavte.
Celkové zhodnotenie
Systém parkovania v Bratislave je vymyslený dobre. To, že sú tu detské choroby je normálne a vyriešia sa. Z nášho hľadiska je otázne, či je naozaj správne rozhodnutie vedenia hlavného mesta o tom, že nebude mať vlastnú aplikáciu, ale budú sa používať už zavedené aplikácie.
Šetria sa tým prostriedky, netreba investovať do budúceho vývoja, ale zážitok z ich používania sa prenáša do toho, ako funguje celý parkovací systém. Ľudia ho vnímajú ako celok a majú na to plné právo. Je správne, že stále existuje aj možnosť zaplatenia za parkovanie len pomocou platobnej karty či dokonca v hotovosti (to sme však nemali možnosť vyskúšať).
O tom, že kontroly parkovania prebiehajú nás presvedčili aj žlté lístky, ktoré sme našli nalepené na vozidlách. Od polovice januára však už žlté lístky nahradia postupne oranžové – ktoré predstavujú platobný príkaz na zaplatenie pokuty. Tá sa dá zaplatiť tiež iba digitálne. Ak zaplatíte dostatočne skoro, je to 58 eur. Výšku pokuty nemáte s kým osobne vyriešiť, môžete sa voči nej odvolať.
Situáciu s parkovaním v Bratislave, sľubované budovanie záchytných parkovísk, ako aj rozširovanie miest na parkovanie v spoplatnených zónach budeme ďalej pozorne sledovať.
Zdroje: vlastné, PAAS