V januári predstavila spoločnosť DJI nový kompaktný dron, ktorý vyplnil dieru medzi malým DJI Spark a stredne veľkým DJI Mavic Pro.

Keďže sme malého, ale aj väčšieho brata testovali, tak sme nevynechali ani najnovší model – DJI Mavic Air (ďalej – Air). To, že je malý sme vedeli a očakávali, ale on je v skutočnosti ešte menší. V zloženom stave je plochou rovnako veľký ako iPhone 8 Plus, takže môže byť s vami skutočne všade.

Konštrukcia

S konštrukciou sa v DJI vyhrali do sýtosti, jeho tvary sú prispôsobené čo najefektívnejšej aerodynamike a všetky ramená sú ľahko sklápateľné. Predné majú na konci otváracie nožičky, v ktorých sú zakomponované antény. Tým je dosiahnutý lepší dosah, resp. účinnosť signálu. Jednotlivé vrtule sú odnímateľné a pevné. Mavic PRO a Spark majú vrtule rozdelené na dve časti – v strede sú kĺby.

Mavic AIR má vrtule bez kĺbov, obe strany tvoria jeden celok. Inovovaný tvar vrtúľ má spolu s novými motormi lepšiu účinnosť počas letu a tým aj pozitívny vplyv na výdrž batérie.

Asistenčné systémy

Okrem inovácií z pohľadu dizajnu a konštrukcie, ktorá je zložená z odolných a ľahkých materiálov, sa nezabúda ani na bezpečnosť počas prevádzky. V prednej časti, nad hlavnou kamerou, sú dve pomocné kamery, ktoré snímajú okolie. Totožná dvojica kamier je aj v zadnej, a tiež v spodnej časti. Šesticu kamier dopĺňajú infračervené senzory v spodnej časti. Všetky senzory a kamery medzi sebou neustále komunikujú a udržujú dron v bezpečnej vzdialenosti od prekážok (Flight Autonomy 2.0). Air môže vďaka sústave bezpečnostných prvkov letieť po nastavenej trase relatívne sám, pričom sa dokáže vyhýbať prekážkam, čo je v tejto triede ojedinelé.

Konštrukcia a rozloženie bezpečnostných prvkov

Teória verzus prax

Skutočnosť je prekvapivo blízko teórii. Aj pre začiatočníka bude lietanie s Airom hračka. Od prvého vzletu, až po pristátie funguje všetko na 100 %. Ak sa bojíte, že ho rozbijete, tak sú vaše obavy zbytočné. Samozrejme, ak sa budete snažiť ísť na limit možností, tak problém nastať môže. Nezničiteľný nie je, ale môžeme potvrdiť, že vydrží dosť. Jeden silný pád sme mu náhodou, resp. nepozornosťou uštedrili aj my. Dronom sme vleteli bokom do stromu (tam senzory nie sú), kde sa pobil s konármi a následne nepríjemne padol. Odniesli si to iba vrtule a pár škrabancov. Výsledok – Air je kompaktný, ale odolný. V bežnej prevádzke vám senzory nedovolia naraziť a dron vždy zastavia. Nezabúdajte – za každých okolností treba dbať na bezpečnosť a určite nelietať v blízkosti ľudí!

Diaľkový ovládač + aplikácia DJI GO 4

Air sa dodáva s inovovaným ovládačom, ktorý má nový modul joysticku a odnímateľné páčky kvôli lepšej skladnosti. Absenciu má kontrolný displej, čo je škoda a spoliehať sa tak treba výhradne na pripojený smartfón, resp. aplikáciu DJI GO 4. Ovládač obsahuje niekoľko základných prvkov s predurčenou funkcionalitou, ale aj konfigurovateľné tlačidlá. Aplikácia DJI GO 4 je dostupná zdarma (iOS/Android) a ponúka výborný prehľad o všetkých funkciách, vrátane podrobného nastavenia zariadenia. Ak necháte ovládač doma, môžete dron ovládať aj cez aplikáciu. Je to však zložitejšie. Smartfón je s ovládačom prepojený káblom.

Aplikácia je prehľadná a všetky dôležité informácie/nastavenia vidíte na základnej ploche s náhľadom obrazu z kamery. Automatickému režimu fotografie a videa nemáme čo vytýkať, ale ak to bude potrebné, tak je k dispozícii aj plne manuálny režim. Médiá je možné ukladať na microSD kartu, ktorej slot sa nachádza v zadnej časti, hneď vedľa USB-C konektora, ktorý slúži na komunikáciu s PC a prenášanie dát. Výhodou a novinkou je integrovaná 8GB pamäť, ktorá je vyhradená pre médiá. Ak kartu nemáte, nahrávate do zariadenia. Výborné riešenie!

Air disponuje viacerými letovými režimami. V ponuke je inovovaný Active Track, ktorý dokáže sledovať objekt z viacerých uhlov, ale aj úplné nové režimy QuickShots (Dronie, Rocket, Helix, Circle, Boomerang, Asteroid). Každý z nich dokáže zhotoviť video zo zaujímavých perspektív. Ostatné režimy sú bežným základom (Tripod, Cinematic, TapFly). Zo Sparka si Air prepožičal ovládanie gestami (Smart Capture), ktoré v tomto prípade naozaj fungujú a dá sa na ne spoľahnúť.

Prostredie aplikácie DJI GO4

Komunikácia medzi dronom a ovládačom je cez Wi-Fi sieť (2,4/5 GHz). Reálny dosah so streamom obrazu je približne 1 až 1,5 km. Výrobca udáva 2 až 4 km, ale tento dosah nie je v EU kvôli obmedzeniam reálny. Pochváliť treba presný GPS modul, vďaka ktorému sa dokáže dron vrátiť presne na miesto vzletu, či už po príkaze alebo v prípade straty signálu. Ak stratíte signál, tak sa počas návratu dokáže dron s ovládačom opätovne spojiť a môžete pokračovať v lietaní. Medzi nevýhody patrí kalibrácia, ktorú sme počas testu vykonávali veľmi veľakrát. Raz za čas je nutná, ale ak to robíte neustále, tak to je otravné.

Stabilizovaná 4K kamera

Mavic Air disponuje kvalitnou 4K kamerou (12 Mpx | 1/2,3“ CMOS snímač |85°FOV | svetelnosť f/2.8), ktorá je zavesená na 3-osovom stabilizátore. Svojho väčšieho súrodenca prekonáva v dátovom toku videa, ktorý je až 100 Mbps. Výsledkom sú detailné videá, ktoré sú použiteľné na rôzne účely. Novinkou sú panoramatické fotografie, ktoré dokáže Air robiť plne autonómne a vyzerajú výborne. Panoráma môže mať rôzne nastavenia šírky, resp. stupňov. Video má max. rozlíšenie 4K/30 fps s možnosťou zníženia po HD kvalitu (formát MOV/MP4). Spomalené zábery so 120 fps je možné vytvárať vo Full HD rozlíšení. Fotografie majú max. rozlíšenie 12 Mpx (JPEG/DNG). Ocenili sme podporu HDR a tiež celkovú kvalitu výsledných fotografií. Na taký malý dron sú tieto výsledky ohromujúce, čo je jeho najväčšou devízou. Páčila sa nám aj stabilizácia, ktorá fungovala bezproblémovo. Odporúčanie – ak chcete vytvárať unikátne zábery, siahnite po filtroch PolarPro.

Najväčšia panoramatická fotografia

Batéria

Air dostal batériu s kapacitou 2375 mAh, ktorá by mala vydržať 21 minút aktívneho letu. Realita je však odlišná, pričom veľa záleží od poveternostných podmienok. V priemere je výdrž batérie okolo 16 až 18 minút. Za tento čas sa dá niečo vytvoriť, ale ak sa nechcete obmedzovať, odporúčame rozšírené balenie s 3 batériami. V aplikácii vidíte aktuálnu kapacitu batérie. Ak výrazne klesne, budete na to akusticky upozornení, ak nezareagujete, začne sa automatický návrat na miesto vzletu. V aplikácii tiež vidíte používanie a stav batérie + nalietané hodiny. Zaujímavosťou na záver je, že Air dokáže v režime SPORT letieť rýchlosťou až 68 km/h.

Obsah balenia

Dron, batéria, 4 náhradné vrtule, plastové chrániče vrtúľ, sieťový adaptér, kabeláž, puzdro pre dron

Cena: od 849 EUR

Zapožičal: www.dronerepublic.sk

Prečítajte si aj:

DJI upravuje ceny pre Mavic 2 Pro a rôzne príslušenstvo. Ceny stúpajú!

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE