Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Záujem o sociálne siete na Slovensku ako aj v ostatných krajinách Európskej únie z roka na rok rastie. Kým pred ôsmimi rokmi ich nebola ani polovica, v roku 2018 využívalo sociálne siete až 60 percent Slovákov. Vo vekovej kategórii 16 až 24 rokov je to až 93 percent.

„Na Slovensku má pripojenie na internet 80 percent domácností. Najviac internetových pripojení majú na západnom Slovensku, najmenej na strednom. Ešte pred desiatimi rokmi malo internet doma 58 percent domácností. Ruka v ruke s tým u nás postupne narastá aj digitálna gramotnosť,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat v rámci 28 krajín Európskej únie využívalo za rok 2018 sociálne siete až 56 percent ľudí vo veku 16 až 74 rokov. Aj v tomto prípade ide o nárast, nakoľko ešte v roku 2011 bolo pripojených na sociálnych sieťach len 38 percent Európanov.

„Využívanie sociálnych sietí v tomto prípade zahŕňa vytvorenie si profilu na Facebooku či Whatsappe, posielanie si správ či zdieľanie príspevkov. Najväčšiu aktivitu na sociálnych sieťach majú Dáni (79 %), Belgičania (73 %), Švédi a Veľká Británia (obe 70 %). Na opačnom konci rebríčka, s využitím sociálnych sietí pod 50 percent, je vo Francúzsku (42 %), Taliansku (46 %) a Slovinsku (49 %),“ spresnila Buchláková.

Sociálne siete najviac využívajú mladí ľudia vo veku 16 až 24 rokov, a to až každý deviaty z 10 mladých má účet na nejakej sociálnej sieti. Čo sa týka staršej generácie vo veku 65 až 74 rokov, aj tam je viditeľný nárast používateľov za posledných osem rokov. Aktuálne sa takýmto spôsobom socializuje v únii v priemere 19 % dôchodcov. Na Slovensku to bolo za rok 2018 približne 12 percent seniorov.

Využívanie sociálnych sietí však nie je najrozšírenejšou aktivitou na internete. Vlani Európania najviac posielali a prijímali emaily (73 %) či hľadali si informácie o službách a tovaroch (70 %). Veľká časť európskej populácie využíva internet na pozeranie rôznych vzdelávacích, zábavných či komerčných videí (57 %). Sociálne siete si vyslúžili až štvrtú pozíciu (56 %). Viac ako polovica Európanov prostredníctvom internetu bankuje (54 %) alebo si hľadá informácie o chorobách či liekoch (52 %).

Sociálne siete začali vo veľkom využívať aj podnikatelia vo svojom biznise. „Až 40 percent podnikateľov v EÚ chce prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, budovať imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013,“ dodala Buchláková.

Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok, najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných 5 rokov. Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.