S rozvojom elektromobility sa energetikom otvára ďalšia možnosť, ako vykrývať výkyvy siete spôsobené väčším dopytom v špičkách, aj nerovnomernými dodávkami z obnoviteľných zdrojov.

Vďaka funkcii obojsmerného dobíjania budú elektromobily môcť posielať elektrickú energiu späť do siete. Systém V2G (Vehicle-to-Grid) už niektoré automobilky do svojich modelov zaviedli, iné ho testujú. Používanie tejto technológie v nasledujúcich rokoch umožní modernizácia distribučných sústav na štandardy Smart Grids.

Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) je spôsob prenosu elektrickej energie v oblasti elektromobility. Voľne sa do slovenčiny prekladá ako „z vozidla do siete“ a ide o protipól štandardného Grid-to-Vehicle (G2V), a to nie je v podstate nič iné, ako konvenčné dobíjanie elektromobilu z dobíjacej stanice. „Ak auto a zároveň dobíjacie stanice disponujú technológiou V2G, okrem klasického dobíjania auta je aj možnosť  posielať elektrickú energiu z batérie elektromobilu späť do elektrickej siete. Takýto typ elektromobilu možno považovať za batériové úložisko elektrickej energie,“ vysvetľuje Miroslav Kopt, vedúci útvaru Strategických projektov EG.D.

Elektromobily by vďaka tomu mohli v nasledujúcich rokoch pomôcť pokrývať napríklad zvýšený dopyt v špičkách, ale aj v čase nižšieho výkonu obnoviteľných zdrojov energie (OZE). Tých bude v nadväznosti na postupnú dekarbonizáciu a plánovanú uhlíkovú neutralitu neustále pribúdať. Na rozdiel od konvenčných zdrojov elektrickej energie u OZE – predovšetkým veterných a fotovoltických elektrární – platí, že vzhľadom na ich závislosť na prírodných podmienkach možno objem vyrobenej energie ťažšie predikovať.

Zapojenie elektromobilov do distribučných sústav je výhodné nielen pre prevádzkovateľov týchto sústav, ale aj pre majiteľov áut. Čím viac elektromobilov a dobíjacích staníc bude umožňovať obojsmerný tok elektriny, tým väčšie budú aj možnosti v oblasti vyrovnávania zaťaženia, regulácie alebo výkonovej zálohy. Majiteľom áut sa v budúcnosti otvára možnosť finančného príjmu, ktorý zníži celkové náklady na prevádzku. Napríklad batériu bude možné nabiť v noci v rámci nižších sadzieb a cez deň počas špičkového zaťaženia časť energie dodať do siete.

Zdroj: ACON

Technológiu V2G využijú inteligentné distribučné sústavy

Zavádzanie technológie V2G do praxe úzko súvisí s modernizáciou distribučných sústav. Bez budovania takzvaných Smart Grids je totiž jej využitie veľmi ťažké. „Posielanie elektriny späť do siete je komplikovanejší proces než bežné dobíjanie. Hlavným prvkom inteligentných distribučných sústav je komunikácia medzi všetkými prvkami siete v reálnom čase. Vďaka tomu, že bude distribučná sústava vybavená senzormi a meracími zariadeniami, ktoré poskytnú presné údaje o vyťažení a dokážu tiež predvídať energetické toky, bude ju možné efektívne riadiť a do celého systému zapojiť aj zariadenia vybavené technológiou V2G,“ spresňuje Stanislava Sádovská, projektová manažérka Západoslovenskej distribučnej (ZSD) pre implementáciu projektu ACON. Ten vzniká v cezhraničnej spolupráci EG.D a ZSD a má za cieľ modernizovať distribučné sústavy na štandardy Smart Grids na distribučných územiach oboch spoločností.

Niektorí výrobcovia už obojsmerné dobíjanie umožňujú, iní ich testujú

Zapojeniu elektromobility do distribučných sústav v rámci vykrývania výkyvov siete sa nebránia ani sami výrobcovia áut. V posledných rokoch pribúda automobiliek, ktoré už technológiu do svojich vozidiel dávajú, alebo ju v nich aspoň začínajú testovať. Za lídra na tomto poli sa často považuje automobilka Nissan. Od tohto roku by mali technológiu V2G využívať aj všetky elektromobily platformy MEB koncernu Volkswagen. Týkať by sa to malo napríklad novej Škody ENYAQ iV, ale tiež vozidiel Seat, Audi a Porsche, ktoré na platforme fungujú. V2G technológiou disponujú aj Mitsubishi Outlander PHEV a Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Testovanie technológie zavádzajú automobilky Renault, Honda, BMW či Kia. „Funkciu obojsmerného dobíjania sme v roku 2021 prvýkrát uviedli pri modeli EV6, prvom batériovom elektromobile značky Kia s 800 V dobíjacou architektúrou a pre elektromobily vyhradenou modulárnou platformou E-GMP. Vďaka funkcii V2L (Vehicle-to-Load) a V2V (Vehicle-to-Vehicle) môže vysokonapäťový akumulátor fungovať ako powerbanka a napájať externé elektrické zariadenia, ako sú elektrobicykle, elektroskútre, notebooky alebo domáce spotrebiče či iné elektrické vozidlá. Funkciou V2G naše autá zatiaľ nedisponujú, ale môžeme potvrdiť, že prebiehajú testovacie fázy,“ hovorí Pavla Slezáková, Public Relations Specialist v Kia Slovakia.

ACON
Zdroj: ACON

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ACON.