Koľko slovenských miest využíva elektrické kolobežky a kde funguje carsharing? Platforma Mobilné Slovensko predstavuje Index udržateľnej mobility, ktorý bude v polročných intervaloch sledovať vývoj alternatívnych spôsobov osobnej dopravy v slovenských mestách.

Zdieľaná mobilita zažíva skutočný rozmach, či už ide o digitálne taxislužby, komunitné využívanie vozidiel alebo zdieľané bicykle a elektrické kolobežky dostupné prostredníctvom mobilnej aplikácie. Ich jednoznačnou výhodou je, že sú cenovo dostupnejšími alternatívami pre takmer všetky účely, na ktoré slúži súkromné auto. Asociácia Mobilné Slovensko, ktorú tvoria napríklad európska superaplikácia Bolt, požičovňa elektrických skútrov Blinkee, alebo prevádzkovateľ zdieľaných áut a bicyklov Sharecar, preto vydáva prvý prehľad stavu alternatívnej osobnej dopravy v Slovenskej republike pod názvom Index udržateľnej mobility. Ten bilancuje, koľko slovenských miest využíva mikromobilitu, carsharing a alternatívne taxislužby, ako aj koľko prevádzkovateľov pôsobí na slovenskom trhu.

Zdieľané bicykle alebo elektrické kolobežky si môžete prenajať v 28 mestách po celej krajine, pričom zdieľané bicykle alebo elektrické bicykle sú k dispozícii v 18 mestách a elektrické kolobežky sa pohybujú v uliciach 16 miest. Nájdete ich nielen v Bratislave, Košiciach či Nitre, ale aj v menších mestách. Na Slovensku je celkovo 9 prevádzkovateľov elektrických bicyklov a kolobežiek, jeden prevádzkovateľ ponúka elektrické skútre, a to v Bratislave. V niektorých mestách pôsobia aj menší prevádzkovatelia mikromobility s obmedzeným počtom dopravných prostriedkov.

Carsharing je vo veľmi obmedzenej miere k dispozícii v troch slovenských mestách: v Bratislave, Košiciach a Nitre. Ponúkajú ho štyria menší prevádzkovatelia, z nich dvaja majú vo vozovom parku iba elektromobily. Na väčšieho prevádzkovateľa tzv. free-floatingových carsharingových služieb (t. j. vozidlá, ktoré je možné požičať a vrátiť flexibilne v rámci mesta), ktorý by ponúkol väčší počet zdieľaných automobilov, Slovensko zatiaľ čaká. Práve tento druh carsharingu je pritom v európskych mestách mimoriadne populárny, pretože umožňuje používateľom flexibilnú kombináciu s verejnou dopravou, zdieľanými bicyklami a kolobežkami, či chôdzou. Čo sa týka digitálnych taxislužieb, na Slovensku fungujú tri rôzne platformy založené na mobilných aplikáciách, vrátane Bolt-u. Slováci si tak taxík cez aplikáciu vedia spoľahlivo zavolať vo všetkých ôsmich krajských mestách.

„Aby sa nám v našich mestách aj naďalej dobre žilo, potrebujeme namiesto parkovacích miest viac zelene, pretože v okolí stromov môže byť počas horúcich letných dní až o dvadsať či dvadsaťpäť stupňov menej. Moderné alternatívy k vlastníctvu automobilov tak prispievajú ku kvalite života v našich mestách mnohými spôsobmi a Index udržateľnej mobility bude tento trend dokumentovať,” hovorí Eduard Suchánek, prezident platformy Mobilné Slovensko a country manažér Bolt pre Slovensko a dodáva: “Bolt je teraz vďaka svojej veľkosti a ponuke produktov v jedinečnej pozícii, ktorá nám umožňuje revolučne zmeniť spôsob, akým sa ľudia pohybujú po mestách. Poskytovaním alternatívy k súkromným autám môžeme pomôcť vytvoriť mestá, ktoré sú ekologickejšie, bezpečnejšie a príjemnejšie na život.”

Tomáš Lovász z Blinkee dopĺňa: “V celom západnom svete prestáva byť vlastnenie vozidla pre život v meste nutné, ľudia sa ho zriekajú z mnohých dôvodov, od etických až po tie praktické. Napríklad vo Viedni nevlastní automobil bezmála polovica domácností a každý šiesty Rakúšan aspoň občas využije službu zdieľanej dopravy. Služieb tohto druhu napokon u susedov pôsobí tucet, a to nepočítam nespočetné množstvo komunitných a neziskových iniciatív v tomto smere. Z Indexu udržateľnej mobility teda vyplýva, že čo sa zdieľania vozidiel týka, máme toho na Slovensku veľa čo doháňať. Asociácia Mobilné Slovensko pritom chce prispieť k celému radu alternatív vlastnenia automobilu a pomáhať zlepšovať dopravu v mestách prostredníctvom moderných technológií.

Značky: