Meno Masajoši San vám možno nič nehovorí. Medzi súčasnými populárnymi miliardármi alebo riaditeľmi technologických firiem ako Apple, Google či Microsoft sa nevyskytuje a možno je to teraz prvý raz, čo o ňom počujete. Ide však o človeka, ktorý na technologický svet zaútočil ako tornádo. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.

Japonský magnát a momentálne 39 najbohatší človek planéty, Masajoši San (v anglickom prepise Masayoshi Son, v japončine 孫 正義), je zakladateľom a zároveň aj výkonným riaditeľom japonského konglomerátu SoftBank.

Aj v prípade, že sa v oblasti IT orientujete a o technologických firmách máte prehľad, firma SoftBank vám nemusí nič hovoriť. V základe ani nemá prečo. Žiadne produkty v podobe hardvéru alebo softvéru od tejto firmy sa u nás nepredávajú a na internete sa nestretnete ani so žiadnou z jej služieb.

Obchod SoftBanku v meste Ginza /Derek Yamashita/

Názov SoftBank pripomína skôr nejakú firmu z oblasti finančníctva a keby patril nejakej pofidérnej spoločnosti na poskytovanie vydieračských pôžičiek, možno by vás to ani neprekvapilo. No a logo… no, povedzme že firma nejaké má.

Lenže tento japonský konglomerát nie je žiadny „bezvýznamný“ mobilný operátor, ako by sa vám mohlo zdať pri návšteve Japonska, kde na každom rohu nájdete jednu z jeho predajní paušálov a telefónov. Jednoducho je len vlastník bývalej japonskej pobočky Vodafonu, ktorú v roku 2006 odkúpil aj s jej trhovým podielom za 15 miliárd dolárov.

SoftBank je okrem toho takisto kompletným vlastníkom britskej spoločnosti Arm Holdings, teda polovodičovej a softvérovej firmy, ktorá navrhuje a vlastní mobilné ARM procesory, prítomné vo všetkých súčasných smartfónoch. Jednotliví výrobcovia si od nej dané návrhy kupujú, respektíve za ne platia licenčné poplatky a následne ich zapracovávajú do vlastných výsledných produktov, čo je aj prípad Qualcommu, Samsungu či Apple.

SoftBank odkúpil firmu ARM Holdings v septembri roku 2016 za 32 miliárd dolárov /Reuters/Toru Hanai/

To nie je ani zďaleka všetko. Firma má významné vlastnícke podiely v mnohých ďalších spoločnostiach, ako napríklad v americkom operátorovi Spirit (85 %), čínskom internetovom gigante Alibaba (29,5%), Uberi (15%), jeho čínskom ekvivalente Didi Chuxing (20 %), indickom ekvivalente Ola Cabs (30 %) a takisto v čínskej sociálnej sieti RenRen (43 %).

Má takisto významné oddelenie vývoja robotiky, stojace za obchodným a obslužným robotom Pepper (pôvodne francúzsky Aldebaran Robotics, dnes SoftBank Robotics) a od roku 2017 je takisto kompletným vlastníkom spoločnosti Boston Dynamics, ktorú odkúpil od Googlu.

HROZIVÝ 100 MILIARDOVÝ FOND UTRHNUTÝ Z REŤAZE

SoftBank je od minulého roku poskytovateľom najväčšieho technologického investičného fondu na svete, nazvaného Vizionársky fond (Vision Fund), s ktorým budí hrôzu u všetkých amerických technologických investorov.

Táto masívna otvorená peňaženka dostala svoje reálne obrysy v roku 2016, kedy sa Masajoši San dozvedel, že Saudská Arábia hľadá pre svoju krajinu spôsoby na diverzifikáciu svojho bohatstva. To bolo totiž v posledných dekádach generované hlavne predajom ropy.

Masajoši San v tohtoročnom rozhovore pre finančný magazín Bloomberg /Shoko Takayasu/Bloomberg/

Vypravil sa tak do krajiny za miestnymi štátnymi investormi, aby im predostrel svoju odvážnu víziu o investovaní veľkej sumy peňazí do najperspektívnejších startupov po celom svete. Mal pripravenú prezentáciu plánu, ku ktorej sa mali ostatní investori pripojiť, pričom s plánovaným rozpočtom 30 miliárd dolárov daný fond rozhodne budil hrôzu.

Nielenže bol totiž najväčší v histórii, ale zároveň bol aj štyrikrát objemnejší ako dovtedajší najväčší Venture fond na svete. Masajoši sa však v lietadle pri lete na prezentáciu zamyslel, masívnu 30 miliardovú hodnotu z nej vymazal a prepísal na 100 miliárd. Prišlo mu to adekvátnejšie a krajšie.

Vo svojom rozhovore pre finančný magazín Bloomberg neskôr uviedol, že keď sa v rámci prezentácie k tejto sume dostal, investori vybuchli smiechom. On sa však nesmial a pokojne pokračoval vo vysvetľovaní.

Na konci roku 2016 ho navštívil v Tokiu Mohammed bin Salman, korunný princ Saudskej Arábie a na stretnutí trvajúcom necelú hodinu si Sanovu víziu vypočul. Napokon sa s ním dohodol, že Saudská Arábia sa na fonde bude podieľať sumou 45 miliárd dolárov. San sa neskôr o tomto stretnutí vyjadril, že malo tempo miliarda dolárov za minútu, pretože v skutočnosti trvalo zhruba 45 minút.

Boston Dynamics a ich pokročilé roboty sú od minulého roku majetkom SoftBank /Tomohiro Ohsumi/

Masajoši San však na Saudskú Arábiu rozhodne nečakal, nakoľko v rámci fondu už vtedy vykonal viac ako 100 investícii, ktoré mali podľa analytickej firmy Preqin hodnotu približne 36 miliárd dolárov.

Na súčasnej 100 miliardovej podobe svojho fondu sa SoftBank podieľa 28 miliardami z vlastných zdrojov, 45 miliárd pochádza z vereného fondu Saudskej Arábie a zvyšok od ďalších investorov, ktorých San do svojho fondu priviedol. Ide napríklad o vládu Spojených arabských emirátov a takisto o investičné zdroje Apple.

Vision Fund sa stal v rámci technologického sveta a špeciálne Silicon Valley skutočným tornádom. Behom nasledujúceho roku 2017 vychrlil 65 miliárd dolárov a skúpil veľký podiel v startupoch ako Uber, WeWork, Slack a GM Cruise.

Masívnosť Masajošiho projektu totálne rozhodila a zmiatla aj tie najväčšie investičné firmy v Silicon Valley. S takýmto kapitálom totiž v tak krátkej dobe ešte nikto v histórii neoperoval.

Porovnanie veľkostí Venture investícii v rokoch 2017 a 2018. Oproti SoftBanku vyzerajú aj tí najväčší technologický investičný velikáni zo Silicon Valley ako trpaslíci /Bloomberg/

V rámci bojov o lákavé stratupy sa tak mnohé zabehnuté stálice z oboru Venture investícií museli skloniť pred relatívnym nováčikom, ktorý nabúral všetky zažité predstavy a postupy. Obvyklá prax je taká, že firmy z oblasti Venture investícií vyhľadávajú mladé a perspektívne startupy, do ktorých investujú ešte v embryonálnom štádiu. Ak sa špekulatívna investícia podarí a startupu sa darí, investície zvyšujú v nasledujúcich kolách a získavajú ďalší podiel na firme.

Stratégie SoftBanku a jeho Vizionárskeho fondu je ale celkom iná. Na trh vbehne ako tornádo, zbadá najperspektívnejšie firmy v jednotlivých kategóriách a zakúpi v nich veľký podiel za obrovské sumy peňazí. A slovom obrovské myslím naozaj obrovské.  Tie najmenšie investície sa pohybujú na úrovni 100 miliónov dolárov, zatiaľ čo tie najväčšie na miliardách.

Masajošiho stratégia je pomerne jasná. Vyhľadávať startupy ktoré majú, alebo onedlho budú mať vo svojej oblasti biznisu vysoký trhový podiel (prípadne monopol) a následne z nich získať veľkou investíciou čo najväčší kus. Silné a skúsené americké investičné firmy majú pri tom problém súperiť. SoftBank totiž operuje na finančných hladinách, ktoré zatiaľ ešte žiadna firma na Venture investície nezažila.

SoftBank odkúpil veľký podiel na najväčších službách pre zdieľanú dopravu na svete /Bloomberg/

V tejto súvislosti firmu a jej fond začali niektorí investori označovať ako „big stack bully”. Ide o hovorové označenie pre pokrového hráča, ktorý má také obrovské množstvo žetónov, že sa s ním ostatní hráči boja pustiť do boja.

Významná investičná firma Sequoia Capital, ktorá v predchádzajúcom období operovala s objemom 1,7 miliardy dolárov, v reakcii na SoftBank zvýšila svoje zdroje na 12 miliárd, v snahe zostať konkurencieschopná.

Nemusí to ale stačiť. Masajoši sa v rozhovore pre Bloomberg rozpovedal o tom, že chce ďalší podobný fond vytvoriť aj v nasledujúcich dvoch rokoch a ďalej tak investovať okolo 50 miliárd dolárov ročne. Pre porovnanie, celkový kapitál amerických Venture investičných spoločností bol v roku 2016 približne 75 miliárd dolárov. Všetkých dohromady!

Podiel SoftBanku v rôznych firmách sa neustále rozrastá /Bloomberg/

Nie je divu, že niektoré významné americké investičné firmy, ako Kleiner Perkins Caufield & Byers, to nevydržali a rozpadli sa. Štyria hlavný partneri firmy v septembri oznámili, že sa ich cesty rozídu a budú sa sústreďovať už len na menšie investičné príležitosti. Aktuálnu agresívnu situáciu na investičnom trhu označili za šialenú.

Masajoši San je však na kritiku imúnny a ohlásil, že ho nezaujíma, čo si ostatní investori myslia a môžu hovoriť čo len chcú. V rozhovoroch pri tom oznámil, že má síce rešpekt k tradičným metódam Venture biznisu, avšak veci skrátka chce robiť po svojom.

OD ŠIKANOVANÉHO CHLAPCA AŽ PO NAJBOHATŠIEHO MUŽA PLANÉTY

Masajoši San sa narodil v Japonskom meste Tosu, avšak jeho rodičia sú Kórejci. V Japonsku dlhodobo panujú veľké protiimigračné nálady a prisťahovalci čelia veľkej nevraživosti a odsudzovaniu. Rodina preto krátko po jeho narodení zmenila svoje priezvisko na Jasumoto, čo ich pôvod zakrývalo.

Nebolo to však príliš na osoh. Masajošiho pôvod sa v škole napokon rozkríkol a dlhodobo tak čelil šikane. Vo veku 16 rokov sa odsťahoval do Kalifornie, kde neskôr vyštudoval univerzitu v Berkeley. Následne sa vrátil do Japonska, kde v roku 1981, vo svojich 24 rokoch, založil SoftBank. Firma sa sprvu zaoberala distribúciou a predajom programov, pričom jej názov je v japončine doslova „Nádoba na softvér“.

Tadaši Sasaki (vpravo), ktorý ako viceprezident firmy Sharp zviedol kalkulačkový súboj proti domácemu rivalovi Casio, bol Masajošiho mentorom nielen počas štúdii ale aj po založení SoftBanku. Masajoši mu za to verejne poďakoval na oslave jeho 100 narodenín

Masajoši so po návrate do Japonska zmenil svoje priezvisko späť na San, dívajúc najavo svoje kórejské korene. Podľa svojich vyjadrení sa s diskrimináciou opovrhnutím zmieril a v rámci svojho biznisu chcel čelil predsudkom radšej so cťou.

Behom troch nasledujúcich rokov sa stal SoftBank jednou z najúspešnejších distribučných firiem softvéru v Japonsku, pričom jej patrilo 50 % miestneho trhu.

Keď v 90. rokoch minulého storočia začal nástup internetu, Masajoši si rýchlo uvedomil jeho obrovský potenciál. V roku 1995 investoval 2 milióny dolárov do vyhľadávača Yahoo, pričom o mesiac neskôr prišiel do firmy po dohodu s masívnou investičnou ponukou na 100 miliónov. Tá zahŕňala vytvorenie japonskej pobočky pod taktovkou SoftBanku.

Považoval totiž za veľmi dôležité, aby Japonsko v tejto oblasti malo svoje domáce zastúpenie pod vlastnou kontrolou a neprevádzkoval ho niekto z druhej strany oceánu. Tento prístup je do dnešného dňa značný unikát. Paradoxne, kým Yahoo je dnes na americkom a svetovom poli už len ozvena niekdajšej slávnej minulosti, v Japonsku hrá tento vyhľadávač a informačný portál stále dominantnú pozíciu (používa vyhľadávací algoritmus Googlu, na rozdiel od USA, kde používa algoritmus Bingu od Microsoftu).

Masajoši na samom konci minulého storočia odvážne investoval do viac ako sto internetových firiem a vzhľadom na to, ako ich hodnota začala rýchlo rásť, na krátke tri dni sa dokonca stal aj najbohatším človekom na svete. Internetové firmy na konci tzv. Dot-com bubliny rástli tak rýchlo, že hodnota Masajošiho majetku sa zvyšovala až o 10 miliárd dolárov týždenne.

Netrvalo to však dlho. Prasknutie Dot-com bubliny v roku 2000 zasiahol Masajošiho s plnou silou a odsunulo ho na pokraj bankrotu. Behom jedného roku klesol z neuveriteľných 70 miliárd dolárov takmer na nulu. To je zrejme najväčšia osobná strata majetku v zaznamenanej histórii. SoftBank behom tejto doby stratil 99 % svojho kapitálu (z 200 miliárd na 2 miliardy) a mnohí zvestovali jeho skorý koniec.

Masajoši sa však nevzdával a pokračoval v biznise, ako by sa nič nestalo. Internetovú bublinu považoval za nezmysel. Podľa neho šlo len o korekciu prefinancovaného trhu, ktorý sa onedlho vráti do podobnej sily.

Investícia do Alibaby bola jednoznačne najlepším ranným krokom SoftBanku /CNBC/

V investovaní tak pokračoval a v roku 2000 investoval 20 miliónov dolárov do mladej čínskej firmy Alibaba, len jeden rok po jej vzniku. Tento krok sa ukázal ako jedna z najlepších investícii v histórii. SoftBank dnes vďaka tomu vlastní 29 % tohto čínskeho internetového giganta, pričom hodnota samotného podielu sa pohybuje na úrovni 139 miliárd dolárov.

Masajoši v roku 2015 v rozhovore pre magazín Quartz uviedol, že názor o neexistencii internetovej bubliny si zachoval dodnes. Hodnota akcií dôležitých internetových firiem totiž po krachu postupne začala stúpať a dnes je ešte väčšia, ako v dobe krachu a prasknutiu údajnej bubliny. Z tohto dôvodu sa nazdáva, že o žiadnu bublinu nešlo.

Majetok Masajošiho Sana sa dnes odhaduje na 22,7 miliardy dolárov a zoznam svetových miliardárov magazínu Forbes ho v roku 2018 umiestňuje na 39 priečku najbohatších ľudí planéty. Aj keď ide o čistokrvného biznismena, v Japonsku je značne populárny a na Twitteri ho sleduje takmer 2,5 milióna používateľov (tweety píše v japončine).

Startup Zume Pizza, ktorý pripravuje Pizzu pomocou robotických ramien, dostal od SoftBanku investíciu 375 miliónov dolárov /Marcio Sanchez/

Masojošimu nie je cudzia ani filantropia a pri ničivom zemetrasení, ktoré zasiahlo Japonsko v roku 2011, venoval zo svojich osobných financií 120 miliónov dolárov na pomoc zraneným. Od tohto roku takisto venuje svoju kompletnú mzdu, ktorá mu náleží ako riaditeľovi SoftBanku, na podporu osirelých detí, pričom v tom má v pláne pokračovať až do svojho odchodu do dôchodku.

VÍZIA KTORÁ SA NEPOČÍTA NA ROKY, ALE NA DEKÁDY A STOROČIA

Masajoši San berie na seba vo svojom investičnom snažení obrovský risk, ktorý u tak bohatých mužov nie je zvykom. Svoju stratégiu zhŕňa tak, že sa nerád pozerá pri investovaní iba niekoľko rokov do budúcnosti a radšej vníma dekády a prípadne aj storočia.

Tento prístup vyniesol SoftBank z podoby obyčajného distribútora softvéru do podoby celosvetovej nezastaviteľnej beštie, ktorá má prsty vo všetkých dôležitých oblastiach technologického biznisu.

Medzi Masajošiho dobré odhady patrí kontakt so Steve Jobsom, ktorého navštívil v roku 2006 s tým, že by chcel aby Apple vyrábal telefón, pripomínajúci hudobný prehrávač iPod. Keď sa dozvedel, že Jobs už takéto zariadenie naozaj plánuje, Masajoši sa s ním dohodol, že SoftBank, ktorý práve kúpil japonskú pobočku Vodafonu, bude v krajine jeho výhradným distribútorom.

Steve Jobs a Masajoši San na konferencii Apple Worldwide Developers /David Morris/Bloomberg/

Jobs na to prikývol. Treba si pravdaže uvedomiť, že v tej dobe sa Apple len nedávno sám vyhrabal z hrozby bankrotu a v rámci daného biznisu bol nulou. Masajoši tak s touto dohodou vlastne riskoval viac, než Jobs.

Po príchode prvého iPhonu na trh Masajoši nelenil a začal ho ponúkať zdarma k k novému internetovému a mobilnému paušálu. SoftBank týmto krokom získal 19 miliónov nových zákazníkov a iPhone sa zakrátko stal najpopulárnejším telefónom v Japonsku.

Masajošiho dlhodobý pohľad na vec, ktorý je okrem iného badateľný aj v tom, že cez svoju dobročinnú organizáciu venoval 12 miliónov dolárov na podporu a propagáciu solárnej energie v krajine, sa asi najviac prejavil na konferencii pre akcionárov v roku 2010.

Akcionárom SoftBanku totiž predostrel novú víziu, ktorá nepočítala len s nasledujúcimi rokmi, ale s nasledujúcimi troma storočiami. V 2,5 hodinovej prednáške, pozostávajúcej zo 133 stránkovej PowerPoint prezentácie, poukázal na rolu kľúčových technológií pre nadchádzajúce dekády a rozpovedal sa o tom, prečo aj niekdajšie silné firmy zanikajú.

Obchod SoftBanku s jeho obslužnými robotmi Pepper /Yahoo Japan/

Ponúkol pritom riešenie. Po prvý krát prezentoval svoju novú agresívnu investičnú stratégiu, pri ktorej mala firma kupovať 20 až 40 % podiel vo firmách, ktoré budú jedného dňa v oblastiach, ktoré považoval za kľúčové, dominovať.

Názory na jeho stratégiu boli pomerne rozporuplné. Kým niektorí považovali prednášku za dôkaz jeho geniality, iným sa zdala zábavná a naivná, pričom málo nebolo ani tých, ktorí si mysleli že sa pomiatol. Dnes je ale jasné, že firma pod jeho vedením túto víziu skutočne nasleduje.

Treba pritom povedať, že aj keď to občas vyzerá, že firma rozhadzuje stovky miliónov a miliardy na rôzne startupy hlava-nehlava, v skutočnosti ide o pravý opak. Analýzy o vhodnosti investície trvajú mesiace, tak ako sa pri takýchto sumách dajú očakávať.

Jednotlivý majitelia startupov, ktorý sa o investície uchádzajú vedia, že Masajošiho nie ľahké získať na svoju stranu. Ak sa to ale podarí, silu SoftBanku rozhodne cítiť, pričom okrem financovania firma pomáha startupom hlavne v medzinárodnej expanzii. Fakt, že veľké financovanie SoftBanku len tak nevyschne dáva daným startupom výhodu. Len máloktorí investori si dovolia tlačiť peniaze do ich konkurencie.

SoftBank Robotics vyvíja robotov NAO, Romeo a Pepper/Kiyoshi Ota/

Pri pohľade na súčasný stav, minulé i nadchádzajúce investície je jasné že Masajoši San buduje v rámci SoftBanku masívne globálne impérium v oblasti transportu (Uber, Didi, Ola), elektronického obchodu (Alibaba) a robotiky (Boston Dynamics).

K týmto investíciám sa pri tom za posledný rok silno pridávajú oblasti virtuálnej reality, Big Data a umelej inteligencie. V minulom roku investoval SoftBank 502 miliónov dolárov do britského startupu VR Improbable, čo je jedna z najväčších investícií v ranných technologických firmách v celej Európe. Len pred dvoma mesiacmi, na začiatku septembra investoval takisto 1 miliardu dolárov do jedného z najperspektívnejších čínskych startupov vývoja umelej inteligencie – SenseTime.

Ďalšie významné firmy budú v nasledujúcich rokoch nepochybne nasledovať. Masajoši San silno verí, že budúcnosť technológii je v robotike a umelej inteligencii. Má za to, že univerzálne superinteligentné stroje sa stanú realitou do 30 rokov, čoho sa pri svojom dnešnom veku 61 rokov plánuje aj dožiť.

Nuž, je pravdou že so svojou firmou rozhodne nelení a túto budúcnosť urýchľuje tak, ako sa len dá.

Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.

Značky: