Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Príležitostí na obdarovanie ratolestí je počas roka hneď niekoľko. Vianoce pritom nie sú sviatkom, kedy deti dostávajú najčastejšie darček. Až 95 % rodičov dáva deťom darček na narodeniny, pri Vianociach je to 92 %. Okrem klasických príležitostí na obdarovanie sa pridávajú Deň detí, úspechy detí a niekedy vysvedčenie. Čoraz častejšie sa v slovenských domácnostiach stáva, že deti si namiesto hračiek, kníh či oblečenia želajú na narodeniny či  Vianoce elektroniku, no mnohí aj obálku s peniazmi.

„Vianoce sú o prekvapeniach, narodeniny o želaniach a praktických potrebných veciach. Vysvedčenie sa väčšinou oslavuje hromadnou zmrzlinou alebo nejakým rodinným udalostiam, zriedka darčekom. Darované darčeky pre deti sú najčastejšie lego, bicykel, bábiky, korčule, knižky, mobil či tablet,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Z výsledkov unikátneho prieskumu Slovenskej sporiteľne, v ktorom banka zisťovala finančné správanie detí a mladých, vyplýva, že priania detí nie sú vždy v súlade s plánmi rodičov.

„Deti najviac túžia po peniazoch, ktoré sú v rebríčku u rodičov až na desiatej pozícií, ale aj po mobile či oblečení. Najviac sa tieto generácie k sebe blížia pri výlete či praktickom darčeku podľa aktuálnych potrieb,“ skonštatovala Buchláková.

Peniaze si praje dostať až takmer polovica stredoškolákov, 20 % žiakov prvého stupňa a štvrtina žiakov druhého stupňa základných škôl. Mobil skóruje hlavne u detí na základných školách. Naopak najmenší záujem bol prejavený o vyrobené darčeky, bábiku a spoločenské hry. Medzi top 10 darčekov, ktoré si želajú žiaci základných škôl, patrí takisto oblečenie, výlet, počítač či notebook, kozmetika,  kniha, hracia konzola či lego.

Rodičia pozerajú na praktickosť 

Rodičia najčastejšie plánujú svojmu dieťaťu darovať oblečenie. Na predných priečkach sa umiestnili aj stavebnice a praktický dar podľa potreby, ktorý viac uprednostňujú rodičia s deťmi v predškolskom veku. Kniha ako dar je s pribúdajúcim vekom zriedkavejší darček, naopak mobil pribúdajúcim vekom získava na frekvencii darovania.

„Rodičia volia pri výbere darčeku aj výlet, športové potreby, spoločenskú hru či kozmetiku. Na najnižších pozíciách sa objavil vyrobený darček, hracia konzola či zážitkový darček,“ poznamenala Buchláková. Ak si majú darčeky kúpiť deti samé, tak najčastejšie si šetria na elektroniku, či už nový mobil alebo počítač. Rodičia by ale mali v nákupoch deti usmerňovať. Napríklad im so sporením pomáhať.

Investovanie do vianočných darčekov sa odvíja hlavne od príjmu. Kým väčšina stredoškolákov neprekročí  sumu 50 eur, vysokoškoláci míňajú vo väčšine do 100 eur a pracujúci na darčeky minú najviac, takmer polovica z nich viac ako 250 eur. Viac peňazí na darčeky míňajú chlapci ako dievčatá a viac muži ako ženy.

Deti radi obdarovávajú

Deti sú rady obdarúvané, ale aj rady obdarúvajú. Až 80 % žiakov základnej školy kupuje svojim rodičom darček  na narodeniny. Časté sú aj dary na Deň matiek, meniny či Deň otcov. Pre takmer polovicu detí to znamená investovať maximálne 5 eur do darčeka. Tretina z nich minie 6 až 10 eur. A každý piaty žiak investuje viac ako 10 eur.

Až 90 % starších detí pripravuje darček pre rodičov kvôli narodeninám. Na príležitostiach sa celkovo zhodujú s mladšími deťmi, až na jednu výnimku – Vianoce. Takmer žiadne dieťa zo základnej školy nedáva dar na Vianoce. U stredoškolákov je to už 83 % a u vysokoškolákov až 89 %. S pribúdajúcim vekom stúpa aj suma investovaná do darčeka pre jedného rodiča. Najviac dokážu minúť na darčeky pre rodičov deti zo západného Slovenska, najmenej na východe.

Investovanie do vianočných darčekov sa odvíja hlavne od príjmu. Kým väčšina stredoškolákov neprekročí  sumu 50 eur, vysokoškoláci míňajú vo väčšine do 100 eur a pracujúci na darčeky minú najviac, takmer polovica z nich viac ako 250 eur. Viac peňazí na darčeky míňajú chlapci ako dievčatá a viac muži ako ženy.

Na Vianoce sa príliš nezadlžujte

Podľa údajov Národnej banky Slovenska si Slováci v priemere berú najčastejšie spotrebné úvery práve v predvianočnom období, v priemere viac ako 1000 eur. „Priemerne si ľudia požičali prostredníctvom spotrebných úverov v novembri minulého roka do 10- tisíc eur,“ vysvetlila Buchláková.

„Spotrebné úvery neodporúčam využívať na veci ako nákup televízora či iného spotrebiča. Vhodnejšie sú napríklad pri kúpe auta či rekonštrukcii. K peniazom treba aj v predvianočnom čase pristupovať zodpovedne. V obchode sa často sa necháme zlákať výhodnou ponukou na niečo, čo reálne nepotrebujeme, prípadne bez čoho sa vieme bez problémov zaobísť. Alebo kupujeme veci, ktoré použijeme len raz a potom nám doma zbytočne zaberajú miesto. Často tiež platíme za rozsah služieb, ktorý je nad naše reálne potreby – napríklad káblovka, internet, mobilný paušál,“ radí Buchláková.

Ak sa rozhodnete nakupovať vianočné darčeky cez internet, nezabudnite, že v prvom rade je potrebné skontrolovať zabezpečenie web stránky, teda či je v hornom okne napísane https a ikonka zámočku. „Na internete sa odporúča nakupovať u overených obchodníkov. Mať zriadenú službu SMS notifikácia vďaka ktorej získate okamžitý prehľad o svojich obratoch. Klient si môže manažovať svoje limity na kartách – zmena l cez internetbanking je bezplatná,“ doplnila Buchláková.

Ako doplnila, aj vďaka bankovým produktom sa dá rozumne nakupovať. „Napríklad ponúkame bezkontaktnú Štedrú kartu, ktorá má úverový rámec od 300 eur do 3 000 eur. Klienta za na nákupy odmením až 0,5 % z hodnoty nákupu vďaka odmene za platbu kartou a má okamžité výhody a zľavy 5 až 30 % s vernostným programom Sphere,“ skomentovala Buchláková.

Navyše tovar, ktorý zaplatíte kartou máte prvých 10 dní automaticky poistený, peniaze k dispozícii až do 50 dní bez úroku vyjadreného poplatkom za komfort (platí pre hotovostné aj bezhotovostné transakcie pri platení celej dlžnej sumy do príslušného dňa splatnosti). Deň splácania a výšku splátky si flexibilne určíte sami (najneskôr do 20. dňa v mesiaci a aspoň výšku minimálnej splátky).

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.