Pri mojej práci analyzujem veľké množstvo e-shopov z pohľadu používateľskej prívetivosti a z pohľadu marketingových funkcionalít.

Preto viem, že iba malé množstvo e-shopov využíva celý potenciál marketingových nástrojov na zvýšenie predaja. V tomto článku stručne zhrnieme celú problematiku a poradíme vám, prečo je vhodné získať od návštevníka vášho e-shopu email a ako sa následne dá maximálne využiť na zvýšenie výkonu predaja.

Nenúťte, ale motivujte

Získať korektný email návštevníka e-shopu je veľmi ťažké. Všetci ho od svojich návštevníkov chcú. Vyskakujú na nás pop-up okná a agresívne žiadajú naše údaje. Správna cesta je však v relevantnej motivácii návštevníka, v ktorej si vie ľahko predstaviť, akú výhodu odovzdaním svojho emailu získa.

Ako získavať emaily návštevníkov?

Ak píšete obsahovo zaujímavý blog, tak pod článkom ponúknite návštevníkom možnosť odoberať vaše články, aby im nič neušlo. Vyzvite ich na odber newslettra. Motiváciou môže byť aj darčekový kupón na nákup v e-shope s obmedzenou platnosťou. Po registrácii odporúčame automaticky poslať prvý newsletter, aby ste hneď zaujali a upozornili na seba. Registrovaný návštevník by nemusel čakať, kedy budete posielať najbližší.

Pred nákupom v e-shope môžete  v prípade registrácie návštevníkovi ponúknuť tzv. vernostnú zľavu na aktuálny nákup. Kontaktné miesta si vyberte dôkladne, aby boli viditeľné v každom rozhodovacom mieste potencionálneho zákazníka. Prichádzate síce o percentá z marže, lebo ich použijete na zľave, ale dokážete návštevníka na váš e-shop dotiahnuť znova.

Registrácia môže byť výhodná aj pre množstevné a objemové zľavy, ktoré bez registrácie a vytvoreného účtu na e-shope zákazník nevie využiť. Mnohé e-shopy musia dodržiavať stanovené maloobchodné ceny tovaru od dodávateľov a takýmito zvýhodneniami vedia držať krok s konkurenciou.

Nepoužívajte agresívne formáty, ako napríklad pop-up okná prekrývajúce dôležitú časť webu, za ktoré vás môže napríklad Google penalizovať.

Na čo všetko môžem emaily využívať?

Získaná databáza návštevníkov a zákazníkov webu sa dá využiť na mnohé marketingové aktivity, ktoré by sa mali automatizovať.

  • Využite emaily aj do reklamných sietí

Pokiaľ máte e-shop primárne pre B2C zákazníkov (koncových), tak spárujte získanú databázu emailov s Google Ads a s Facebookom. Môžete tak presne cieliť reklamu na ľudí, ktorí už na vašom webe boli (remarketingovať), ale aj vytvárať podobné publiká na Facebooku (look like publiká), a tak si rozširovať okruh relevantných zákazníkov.

  • Automatizácia emailingu

Ak už máte veľké databázy registrovaných používateľov, no doteraz ste neriešili emailing, začnite aktivačnými kampaňami, ktoré vám očistia databázu. Čím viac máte segmentovanú databázu (muži/ženy, nakúpili/ešte nenakúpili, nakúpili raz/viackrát, kategórie nákupu atď.), tým presnejšie informácie môžete posielať.

Nastavte si scenáre aktivačných kampaní tak, aby ste maximálne využili svoju získanú databázu. Emaily, o ktorých viete, že boli doručené, no neboli otvorené, môžete posielať znova, ale s výhodnejšou ponukou. Alebo pri odhlásení sa z odberu ponúknite nejaký zaujímavý benefit, aby sa človek nakoniec neodhlásil.

  • Opustený košík a jeho potenciál

Pokiaľ je zákazník zaregistrovaný a vloží produkt do košíka, no nákup nedokončí, dokážete ho pomocou automatického nastavenia na zanechaný tovar emailom upozorniť. Ideálne je si nastaviť stratégiu aktivácie potencionálneho zákazníka tak, aby ste tlak na dokončenie nákupu postupne zvyšovali.

Napríklad prvý email o opustení košíka pošlete po hodine od jeho opustenia s textom, že si vo vašom košíku zabudol taký a taký tovar. O 24 hodín, pokiaľ nákup nedokončil, môžete poslať email, kde ho motivujete k dokončeniu nákupu napríklad darčekom. Po troch dňoch mu zase môže prísť výzva, že tovar z košíku bude odstránený, ale že ho môže nakúpiť so zľavou.

  • Predávajte aj cez online chat

Pokiaľ viete prepojiť váš online chat na e-shope s vašou databázou, tak dokážete registrovanému návštevníkovi na vašom e-shope ponúknuť presne to, čo viete, že si doteraz nakupoval. Môžete mu ponúknuť prípadne výhodnejšiu alternatívu a súvisiaci tovar. Oslovíte ho osobnejšie. Je to ako keď vás už predavač v predajni pozná a dobre vám poradí.

  • Personalizácia obsahu

Pokiaľ sa návštevník na váš e-shop vrátil, tak mu viete na základe jeho cookies a prípadne po prihlásení sa do jeho účtu zobrazovať relevantné produkty a kategórie. Jasne ho upozorníte na to, čo si u vás naposledy prezeral, hľadal a nakúpil.

Personalizovať môžete aj obsah emailingu, ktorý registrovanému zákazníkovi pošlete. Je to zaujímavé ako z pohľadu jeho zaujatia, tak aj z pohľadu zvýšenia konverzie.

Pri získavaní emailov, ako aj pri oslovovaní zákazníkov, nezabudnite na korektné informovanie o tom, na čo všetko po registrácii budete jeho údaje používať. Nariadenie GDPR to presne definuje a treba si na to dať pozor.

Veríme, že vyváženou a cielenou komunikáciou získa váš e-shop viac objednávok a bude správne slúžiť na distribúciu relevantných informácií  v tejto uponáhľanej dobe.

Autorom článku je Milan Markovič, online stratég v Effectix.com

Značky: