Spoločnosť Mastercard má svoje hlavné výskumné laboratóriá v Belfaste v Severnom Írsku. Zamestnávajú tu 500 vývojárov a my sme sa boli pozrieť, na čom pracujú. Ako sami tvrdia, sú tu najlepší inžinieri z Európy, ale aj zo sveta. A podporujú talenty.

Do mobilných platieb aktuálne pristupuje umelá inteligencia, Mastercard počíta s výrazným rozšírením siete 5G pre celú Európu. Následne sa dramaticky vylepší konektivita medzi ľuďmi a ich smartfóny sa stanú základným nástrojom pri nákupe tovaru. Výrazne sa tiež v najbližších dvoch rokoch zvýši bezpečnosť nákupov. Peniaze v hotovosti (cash) úplne zmiznú, stanú sa exponátom v múzeu.

Fyzické peniaze patria do múzea, dnes je doba platobných kariet

Dá sa kartou platiť na celom svete?

Vývojové laboratóriá Mastercard sa snažia analyzovať trendy. Ako tu hovoria, odlišujú šum od užitočného signálu. Výskumníci Mastercard vytvárajú nové stratégie pre banky a tiež rozširujú možnosti platby. Celkovo znižujú komerčné riziko pre firmy, ale aj pre koncových zákazníkov. A snažia sa pokryť všetky regióny na svete, čo nie je jednoduché. Majú tak vyčlenené 2 týždne v rámci jedného roka a za toto obdobie prejdú celý svet, aby vedeli ako sa dá používať platobná karta Mastercard v rôznych regiónoch. Veľmi dobre tak vedia, že na tejto planéte je ešte dosť ľudí, ktorých treba osloviť na digitálny spôsob života a sú krajiny, kde si s kartou Mastercard veru neporadíte. Ich počet sa však znižuje.

Počíta sa so sieťami 5G

Mastercard podporuje rôzne start-upy a do moderných platieb okrem umelej inteligencie integruje aj kvantové výpočty, nové rozhrania, internet vecí, smartcity a siete novej generácie.

Karta poradí, čo si objednať

Príkladmi práce výskumníkov je napr. moderný spôsob objednávania jedla v sieti rýchleho občerstvenia. Pomocou nositeľných zariadení je možné rozpoznať aktuálny zdravotný stav, resp. do systému nášho zdravia ho zadá lekár. Pri objednávaní jedla následne systém Mastercard upozorní na nevhodné jedlá, zohľadní predpísanú diétu ako aj aktuálny stupeň hladu. Následne poradí, čo je vhodné si objednať a aké množstvo.

Ďalšie projekty Mastercard sú zamerané na lepšie využitie peňazí, ktoré klient vlastní. Príkladom je poradenstvo pre farmárov, ktorí nakupujú osivá  v danej lokalite a je možné im dobre poradiť, čo sa hodí a čo nie pestovať či chovať. Pre obchodníkov ponúka Mastercard aj možnosť objednávky tovaru podľa toho, ako sa dlhodobo vyvíja počasie. Je preukázané, že napr. reštaurácie minú oveľa viac piva, ak je teplo. V chladnejších dňoch sa v UK zase minie viac čaju.

Počasie výrazne ovplyvňuje spotrebu potravín v reštaurácii. Obchodníci jeho zohľadnením takto môžu viac zarobiť

Obrovský priestor je pri poradenstve pri investícii do vzdelania, a to aj pre chudobnejšie rodiny. Takmer vždy sa dá nájsť cesta ako svojim deťom dopriať dobré vzdelanie. Z hľadiska regiónov je pre Mastercard veľmi dôležitá Afrika, kde nie sú krajiny rozvinuté, ale potenciál je tu obrovský. Mastercard má aj veľmi dobré vzťahy s najväčšími globálnymi fintechmi.

Aj na malom priestore sa dá veľa predať

V rámci živej demonštrácie sme videli využitie rozšírenej reality v predajni tak, aby sa dal tovar lepšie predať. Podľa zástupcov Mastercard je jedným z hlavných obmedzení obchodníkov malý priestor predajne. Ten je obyčajne drahý a obchodníci sa snažia mať predajne malé, napr. aj bez výstavných poličiek a niektorý tovar ani nevyložia, len poskytnú informáciu, že ho majú na sklade. Reálne tak majú viac tovaru ako je možné v predajni vystaviť. Na pomoc potom prichádza rozšírená realita a počítačové videnie tak, aby daný priestor rozšírila a pomohla ukázať aj tovar, ktorý je len v sklade, nie na predajni. Je to vlastne spojenie kamennej predajne a e-shopu.

Predávaný tovar je tak položený na stole, kupujúci si zapne kameru v smartfóne a nasníma ho. Pomocou optického spracovania obrazu dôjde k rozpoznaniu tovaru a kupujúci má hneď informáciu o tom, aké veľkosti sú na sklade, koľko stojí daný tovar a tiež si môže prečítať jeho bližší popis. Pritom sa nesnímajú žiadne čiarové alebo QR kódy tovaru, na rozpoznanie sa ani nepoužíva internet. Namiesto toho sa využíva optické rozpoznávanie tovaru, ktoré poskytuje softvér vyvinutý vo vývojových laboratóriách Mastercard. Na prezentácii sme mali na stole vystavené golfové čiapky dvoch farieb, na sklade však bola aj žltá. Ak si ju máme záujem pozrieť, dá sa to teraz pomocou virtuálnej reality. S využitím umelej inteligencie sa zobrazí na displeji smartfónu žltá verzia čiapky, ktorú si môžeme aj detailne poobzerať a podľa toho sa rozhodnúť pre kúpu. Následne si ju môžeme v predajni kúpiť a ak sklad nie je súčasťou predajných priestorov, doručí nám ju domov kuriér. Takto vyzerá budúcnosť nakupovania v malých predajniach.

Takto sa zobrazí cez virtuálnu realitu žltá verzia čiapky

Ďalší príklad sa týkal oddelenia fake produktov od originálnych. Originálne produkty majú teraz v sebe integrovanú digitálnu NFC vizitku, ktorá sa dá pomocou smartfónu načítať. Takto sa dá zobraziť celý životný cyklus produktu vrátane dátumu a miesta výroby ako aj predaja. Podľa výskumov Mastercard sa napr. v Afrike predáva až 80 % fake produktov.

Toto sú informácie z digitálnej vizitky z originálnej kabelky

Posledný príklad sa týkal objednávky jedla a pitia v reštaurácii bez toho, aby bolo treba čakať s objednávkou na čašníka. Na stole stál malý prenosný projektor od spoločnosti Sony, ktorý zobrazoval ponuku jedál a nápojov. Z menu sme si jednoducho objednávali potiahnutím vybranej položky. To bol signál pre kuchyňu na prípravu jedla a tiež pre čašníka, ktorý následne všetko priniesol k stolu. Aj platba potom prebiehala pomocou projektora, stačilo len načítať platobnú kartu. Účet sa ešte pred zaplatením dal rozdeliť na jednotlivé osoby a tiež sa dalo pripočítať sprepitné (v UK štandardne 20 %).

Platba za večeru pomocou automatického načítania platobnej karty

Mastercard celkovo v Belfaste ukázal, že má dosť nápadov na to, ako využívať moderné platby v novej dobe. Sú tu naozaj nové pravidlá, ktoré znamenajú nové rozdávanie kariet. Víťaz bude ten, kto pokryje aktuálne trendy ako prvý. Pozriete si aj naše reportážne video, kde je väčšina predstavených riešení zobrazená v praxi.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.