Slovenský technologický startup Mobility-Innovations Production, s.r.o. predstavil v Bratislave prvý nízkopodlažný mestský autobus na vodíkový pohon.

Jeho výhodou je to, že je plne homologizovaný na predaj v krajinách EÚ.

Tlačová konferencia pri predstavovaní vodíkového autobusu
Tlačová konferencia pri predstavovaní vodíkového autobusu

Základné parametre

Predstavený autobus má dojazd 400 km, veľmi nízku spotrebu vodíka a využíva veľmi ľahkú kompozitnú konštrukciu karosérie. Spoločnosť plánuje sériovo vyrábať 250 ks autobusov do roku 2025. Autobus predstavený v Bratislave bol natankovaný na čerpacej stanici v Slovnafte.

Zážitok zo šoférovania vodíkového autobusu má byť podobný ako pri spaľovacom motore
Zážitok zo šoférovania vodíkového autobusu má byť podobný ako pri spaľovacom motore

Slovenský technologický startup Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) úspešne dokončil certifikačný proces prvého vodíkom poháňaného mestského autobusu v krajinách Európskej únie. MIP pritom už dávnejšie má v reálnej prevádzke čisto elektrický autobus, ktorý bol nasadený v Demänovskej doline.

Elektrický autobus je už v prevádzke
Elektrický autobus je už v prevádzke, je aj na značkách

Spomenutý dojazd vodíkového autobusu až 400 km na jedno tankovanie vychádza pri spotrebe vodíka 3,2kg/100km. Autobus je 8 metrov dlhý, 2,5 metra široký a komfortne odvezie až 68 cestujúcich..

Z elektrického autobusu vodíkový

Na pohon využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1019 Nm, ktorý je napájaný dvojicou akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kWh. Takto poháňaný autobus dokáže prejsť až 100km na čisto elektrický pohon. Na zvýšenie dojazdu až na 400km bol do systému integrovaný vysoko efektívny vodíkový palivový článok, ktorý počas jazdy dobíja oba akumulátory  maximálne s 30 kW výkonom.

Priestor pre cestujúcich v elektrickom a vodikovom autobuse
Priestor pre cestujúcich v elektrickom a vodikovom autobuse

Karoséria je samonosná a svojím vyhotovením nepodlieha korózii. Je ultraľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov.

Vodíková verzia mestského autobusu je výsledkom spolupráce s renomovanými technologickými partnermi z 5 krajín. Vodíkový palivový článok dodáva kanadská spoločnosť Loop Energy. Vodíkový systém vrátane nádrží a ventilov dodala americká spoločnosť Luxfer Gas Cylinders. Výkonný elektromotor s vysokou účinnosťou je od nemeckej firmy Siemens AG. Na našu otázku predstavitelia firmy prezentovali, že zvážia aj technológiu, ktorú vyvíja tým výskumníkov z TUKE.

Pohľad na vodíkový autobus zhora
Pohľad na vodíkový autobus zhora

Autobus prešiel pomerne zložitým procesom homologizácie v spoločnosti TÜV SÜD Czech. Takto je ho možné okamžite prihlásiť do premávky v ľubovoľnej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu. Vodíkový autobus tak bude mať aj platné slovenské ŠPZ.

Detail vodíkového pohonu slovenského autobusuZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Detail vodíkového pohonu slovenského autobusu

MIP plánuje vyrobiť ešte v tomto roku 40 ks elektrickej a vodíkovej verzie mestského autobusu. V krátkom čase spustí plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť v roku 2023 až 100 kusov takýchto autobusov a postupne navýšiť výrobu na 250 kusov do roku 2025. Preto aj vzniknú výrobné priestory v regióne Hornej Nitry.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Vnútro vodíkového auta sa podobá na klasický autobus

Už sme informovali, že Slovensko cez SIEA organizuje vlastnú vodíkovú roadshow po krajských mestách v rámci ktorého bude prezentovaný aj vodíkový autobus. Je celkom možné, že to bude práve tento autobus, ide ale o proces verejného obstarávania.

Zdroje: vlastné, Mobility-Innovations Production

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.