Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Zákaz falošných online recenzií, vyššia ochrana spotrebiteľov, ale aj viac povinností pre prevádzkovateľov e-shopov. Nové pravidlá nakupovania cez internet prináša smernica Európskej únie, ktorou by sa Slovensko malo začať riadiť už tento rok. Aké sú teda najzásadnejšie zmeny z pohľadu spotrebiteľa? Podrobnosti vysvetľujú špecialisti z najznámejšieho nákupného poradcu Heureka.

Kľúčové zmeny upravuje nová smernica, ktorá sa dotkne sa ďalších smerníc zaoberajúcich sa ochranou spotrebiteľa. Výrobky odlišného zloženia, ktoré sú uvádzané na trh vo viacerých štátoch ako identické, budú po novom považované za klamlivú obchodnú praktiku. Dvojaká kvalita produktov rezonuje najmä v krajinách strednej a východnej Európy. Výnimkou bude, ak je rozdielnosť výrobku zapríčinená legitímnymi faktormi, ako napríklad dostupnosť alebo sezónnosť surovín. Náhrade cukru lacnejšou glukózou či iným zložením pracieho prášku nadobro odzvoní, čo ocenia mnohí spotrebitelia.

Zľavy dostanú nové pravidlá

Mnohí spotrebitelia majú skúsenosť s bombastickými zľavami, ktoré v skutočnosti až také skvelé nie sú. Smernica obchodníkom prikáže vypočítať zľavu z najnižšej ceny, za ktorú obchodník ponúkal tovar v posledných 30 dňoch. “Takéto nekalé obchodné praktiky, napríklad počas Black Friday, sú veľmi časté a uvedená zmena skutočne vyčistí trh od špekulantov. Na Heureke si zákazníci vedia vždy overiť cenu cez graf Vývoja ceny, v ktorom vidia pohyb priemernej aj najnižšej ceny za celé obdobie, počas ktorého sa daný produkt dá kúpiť na Heureke,” hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky.

Online personalizácia cien produktov

Mnohí spotrebitelia si všimli, že vidia dve rôzne ceny v závislosti na použitom internetovom prehliadači. Ide o postup, pri ktorom sa cena za produkt nenápadne zvyšuje, ak oň prejavíte záujem, napríklad ak viackrát kliknete na ten istý produkt či opakovane navštevujete rovnaký web. Ak obchodník využíva takéto praktiky a zvyšuje cenu produktu, musí o tom spotrebiteľa informovať. “S Heurekou má zákazník vždy istotu, že daný produkt nakúpi najvýhodnejšie, keďže u nás nájdu obľúbený produkt v ponuke viacerých obchodníkov,” hovorí Jan Mayer.

Koniec falošným online recenziám

Falošné online recenzie, ktoré nepochádzajú od skutočných zákazníkov a ich účelom je len presvedčiť spotrebiteľov k nákupu, zaregistroval pri online nákupoch asi každý. Nová smernica ich zakazuje majiteľom e-shopov používať. Zároveň ukladá povinnosť zaviesť postupy, ktorými budú e-shopy kontrolovať, či recenzie pochádzajú od tých, ktorí si produkt naozaj zakúpili. To môže byť v praxi pre mnohé e-shopy problém. “Overovanie recenzií máme správne nastavené už od založenia programu Overené zákazníkmi, ktorý slúži práve na zbieranie hodnotení a recenzií,” hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky a dodáva, “e-shopy zapojené do programu Overené zákazníkmi však majú istotu, že ich recenzie sú v súlade s novou smernicou a nemusia sa obávať žiadnych sankcií.” Heureka bude musieť zrušiť len možnosť pridania recenzie e-shopu, ktorý nie je zapojený do programu Overené zákazníkmi. V týchto recenziách totiž nie je možné jednoznačne dokázať, že boli udelené zákazníkom.

Väčšia transparentnosť vyhľadávačov produktov

Online trhy či market place, ako je Amazon alebo na Slovensku populárna Heureka, budú mať novú povinnosť zverejniť informácie o spôsobe zostavovania poradia ponúk. Inými slovami, spotrebiteľ má právo vedieť, či si obchodníci za umiestnenie ich ponuky na popredných priečkach priplatili. “Poradie produktov v jednotlivých kategóriách na Heureke závisí od spotrebiteľov, pretože produkty sú zoradené na základe spotrebiteľských preferencií. Poradie e-shopov pri konkrétnom vybranom produkte je od najnižšej ceny s možnosťou platených pozícií odporúčaných e-shopov. Označenie platených pozícií, z ktorých podstatnú časť už dnes označujeme ako sponzorovanú, budeme musieť len kozmeticky upraviť,” konštatuje Jan Mayer.

Obchodníci získajú čas navyše

Členské štáty mali povinnosť zaviesť smernicu do vnútroštátnych predpisov do novembra 2021, no meškajúca implementácia pravdepodobne oddiala aj účinnosť plánovanú na máj 2022. Obchodníci tak získajú dodatočný čas, aby sa na tieto zmeny poctivo pripravili. Za rozsiahle porušovanie právnych predpisov, ktoré poškodzuje spotrebiteľov, budú môcť následne príslušné štátne orgány udeliť pokutu vo výške až 4 % z ročného obratu podnikateľa (dosiahnutého v dotknutom členskom štáte). Ak informácie o ročnom obrate nebude možné zistiť, udelená pokuta môže byť až do výšky 2 miliónov eur.

Čo je program Overené zákazníkmi? Každý e‑shop, ktorý je na Heureke, sa môže nechať ohodnotiť svojimi zákazníkmi. Vždy, keď v zapojenom e‑shope nakúpite, príde vám krátky dotazník o zhodnotení spokojnosti s nákupom. Ak väčšie množstvo zákazníkov povie, že nakupovanie v danom obchode je jedna radosť, dostane obchod od Heureky certifikát Overené zákazníkmi. Certifikát však nie je doživotný, stačí niekoľko nie celkom spokojných zákazníkov a je preč. Heureka sleduje aktuálnu kvalitu e‑shopov a vďaka tomu vždy spoznáte, ktorý e‑shop poskytuje svojim zákazníkom kvalitné služby. Za rok 2021 zákazníci v rámci programu Overené zákazníkmi napísali vyše 4 milióny recenzií a hodnotení e-shopov.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.