Toyota práve uviedla na trh druhú generáciu vodíkového modelu Mirai, ktorého dojazd je väčší ako u predchodcu z roku 2014, a to až 650 kilometrov.
Pohon je založený na palivových článkoch novej generácie. K dlhšiemu dojazdu, výkonu a jazdnej dynamike prispievajú aj inovatívne technológie, ktoré nemusia nevyhnutne súvisieť práve s pohonom. Do ich vzniku sú zapojené, okrem Toyota Motor Corporation, aj iné spoločnosti patriace do Toyota Group. Riešenia, ktoré spoločne vyvinuli, čoskoro použijú v ďalších vodíkových autách Toyoty, Lexusu a výrobcu nákladných vozidiel a autobusov značky Hino.
Toyota Mirai druhej generácie debutovala v Japonsku vlani v decembri a na európske trhy vrátane Slovenska prichádza počas týchto dní. Päťmiestny sedan je postavený na rovnakej platforme GA-L ako Lexus LS s použitím nových komponentov. Tie vyvinula Toyota Motor Corporation v spolupráci s ďalšími členmi Toyota Group.
Mirai je iba začiatok
Pohon a ďalšie diely modelu Mirai sa dajú využiť aj v širokej škále vozidiel a stacionárnych zariadení. Niektoré z nich sú vo fáze testovania, iné už uviedli na trh. Do predaja sa dostali napríklad mestské autobusy Toyoty a portugalského výrobcu CaetanoBus vybavené pohonmi palivových článkov. Na trhu nájdete aj generátory energie pre použitie na súši a v námorných jachtách, ktoré boli vyvinuté v spolupráci s francúzskym start-upom EODev. V rámci priamej spolupráce dodáva tiež Toyota vodíkové nákladné vozidlá do kalifornských námorných prístavov a dodávky do obchodnej siete Seven Eleven v Japonsku. Palivové články sa testujú aj na železniciach, v továrňach a skladoch v podobe stacionárnych generátorov a vysokozdvižných vozíkov.
Toyotu Mirai poháňa elektromotor s výkonom 182 koní a krútiacim momentom 300 Nm. Výkon sa prenáša na zadné kolesá podobne ako v prípade Lexusu LS. Sústava palivových článkov v novom modeli je nielen menšia, ale využíva iba 330 článkov namiesto 370. Aj napriek tomu sa maximálny výkon vozidla zvýšil zo 155 na 174 koní. Podporným zdrojom energie je 84-článková nikel-metal-hydridová batéria, ktorá uchováva energiu získanú pri brzdení. Jej napätie sa zvýšilo z 244,8 V na 310,8 V a kapacita predstavuje 4.0 Ah. Počet vodíkových nádrží sa zvýšil z dvoch na tri a spolu uložia 5,6 kg vodíka (142,2 l), čo je o 1 kg viac ako v prvom modeli.
Inovácia v každom detaile
Kľúčovým faktorom pri zvyšovaní dojazdu nového modelu Mirai je tretí zásobník. Vyvinula ho spoločnosť Toyoda Gosei Co., ktorá vyrába gumové a živicové diely pre vozidlá. Na výrobu tohto zásobníka využila svoju najmodernejšiu technológiu a jeho vnútro pokryla špeciálnym živicovým materiálom odolným voči vysokému tlaku a účinne zabraňujúcim prenikaniu vodíka cez steny nádrže. Na spustenie ich masovej výroby spoločnosť postavila nový závod v Inabe, v prefektúre Mie, do ktorého investovala 12 miliárd jenov (takmer 95 miliónov eur). V súčasnosti sa tieto zásobníky montujú iba do modelu Mirai, no už onedlho sa budú používať aj v iných vozidlách, vrátane nákladných áut a dodávok.
Ďalším dôležitým partnerom Toyoty pri vývoji vozidiel na vodíkový pohon je spoločnosť Aichi Steel Corp. Japonský vývojár oceľových komponentov vyvinul špeciálnu nehrdzavejúcu oceľ, ktorá je odolná voči skladovaniu vodíka pod vysokým tlakom a osvedčila sa pri výrobe vysokotlakových nádrží bez použitia vzácnych kovov. Toyota Industries Corp. zasa uviedla na trh nový vzduchový kompresor, ktorý ho dodáva do palivových článkov nového Mirai. Tam sa z neho odoberá kyslík, ktorý sa spája s vodíkom a generuje energiu. Denso Corp., jeden z najväčších svetových dodávateľov automobilových súčiastok, vyrába vysoko kvalitné výkonové polovodiče z karbidu kremíka. Tie znižujú spotrebu elektrickej energie a zlepšujú efektívnosť využitia vodíka.
Vodík má pre budúcnosť Japonska strategický význam
Japonsko plánuje od roku 2035 upustiť od predaja automobilov so spaľovacími motormi, a preto, ako zdôraznil premiér Yoshihide Suga, krajina potrebuje nové modely vozidiel na vodíkový a batériový pohon, ale aj úplných alebo plug-in hybridov. Japonci už niekoľko rokov považujú vodík za kľúčovú technológiu na zabezpečenie toho, aby ekonomika, vrátane dopravy, bola bez emisií.
V roku 2017 zverejnila vláda prvú národnú vodíkovú stratégiu na svete, ktorá predpokladá, že do roku 2030 bude v Japonsku 800 000 automobilov na vodík a 320 čerpacích staníc. Do roku 2050 majú vodíkové technológie tvoriť strategický prvok energetickej a dopravnej infraštruktúry tejto krajiny, ktorá sa chce oslobodiť od obrovskej závislosti od dovážaných fosílnych