V súčasnosti sa nákaza šíri extrémne rýchlo. Stačí niekoľko nakazených, ktorí sa rozpŕchnu do sveta.

A kým sa zistí, že sú vlastne chorí a prenášači niektorej z nákaz, môže byť neskoro. Pri takto rýchlom šírení je treba do boja s vírusmi nasadiť umelú inteligenciu (AI).

Koronavírus označený ako Covid-19 sa objavil v Číne koncom minulého roka a zhruba o dva mesiace už nakazil viac ako 75 000 ľudí. Aj vďaka AI je tu možnosť klinického testovania liekov v rekordne krátkej dobe, už do dvoch rokov. Farmaceutické firmy a vedci majú s využitím učiacej sa a zdokonaľujúcej sa umelej inteligencie podstatne rýchlejšie reakčné časy.

Príkladom môže byť firma Exscientia, ktorá navrhla novú zlúčeninu na liečbu obsedantno-kompulzívnej poruchy. Na testovanie bola pripravená po menej ako roku od počiatočnej fázy výskumu. Čo to z technologického pohľadu umelej inteligencie znamená? Bez nej by čas na tento výskum trval až 5× dlhšie. To znamená takmer 5 rokov. To sa z dnešného pohľadu zdá takmer neuveriteľné.

Podobne je na tom aj firma Healx založená v Cambridge. Tá ale na rozdiel od umelej inteligencie využíva strojové učenie. Obe spomínané spoločnosti naplňujú vyhľadávacie algoritmy zo zdrojov ako sú časopisy, biomedicínske databázy a klinické skúšky.

V prípade týchto procesorov je však stále potrebný ľudský dozor, aby usmernil proces učenia a aby boli výsledky relevantné. Hlavný pracovník firmy Healx, Neil Thompson, hovorí o možnosti použiť túto techniku aj pre nasadenie v boji proti koronavírusu. Systém len potrebuje dostatok informácií.

Na nájdenie lieku nie je potrebné ani prispôsobovať algoritmy AI a systémov strojového učenia. Poznajú vlastnosti choroby a to, ktoré lieky sú na ne dostupné.

V dobe, ktorá nie je jednoduchá si ceníme funkčnosť on-line systémov viac ako kedykoľvek predtým. Tu je nápomocná firma Hewlett Packard Enterprise so svojím produktom HPE Infosight. Ten využíva princíp umelej inteligencie a slúži na rýchly dohľad nad tým, čo sa deje v IT systéme firmy.

Serverové riešenia tejto značky sú priam prešpikované AI a čím viac ich zákazníci používajú, tým lepšie výsledky s nimi dosahujú. Infosight analyzuje dátovú prevádzku, priepustnosť, logy, avšak nemá prístup k dátam používateľa.

Aktuálne technológia sleduje viac ako 300 miliárd dátových senzorov. HPE tak získava informácie o tom, čo funguje, respektíve nefunguje a za akých podmienok sa to deje. Toto je jeden zo základných benefitov, z ktorého profitujú všetci zákazníci vuyžívajúci bezplatnú technológiu Infosight.

Administrátori už nechcú prechádzať nekonečné logy a hľadať súvislosti. Chcú, aby servery, virtuálne stroje a cloudové aplikácie fungovali a zákazníci mali svoje dáta a aplikácie po ruke kedykoľvek. Práve na to je tu HPE Infosight.

Prečítajte si aj:

Technologické firmy na Slovensku sa spájajú a vyzývajú ľudí na spoločný boj proti COVID-19 (VIDEO TOUCHIT)