Nákup nových, skvelých a atraktívne vyzerajúcich vlajkových lodí býva zriedkakedy lacnou záležitosťou. V závislosti od regiónu či konkrétnej krajiny sa navyše ceny líšia. Poďme sa stručne pozrieť na to, kde sa oplatí investovať viac a kde menej. 

Prečo zákazník na Slovensku zaplatí za iPhone 7 v 32 GB verzii 760 eur, kým ten istý telefón si v USA môže kúpiť o 150 eur lacnejšie? Dôvodov je viac. Veľa záleží na lokálnych daniach a poplatkoch i dovozných clách. V niektorých prípadoch zas môže ísť o čistú vypočítavosť zo strany výrobcov alebo predávajúcich. Renomovaný portál Android Authority sa rozhodol zostaviť rebríček najdrahších a najlacnejších krajín, čo sa cien smartfónov týka, pričom pri posudzovaní bral do úvahy uvádzaciu cenu daného smartfónu pri vstupe na konkrétny trh. Do úvahy bral, samozrejme, aj historické hodnoty mien v čase porovnávania voči americkému doláru. Aký je výsledok?

Vlajkové lode

Verte či nie, je vlastne dosť zložité nájsť smartfón, ktorého predaj sa spúšťa celosvetovo. Ani také mašinky ako HTC 10 či LG V20 sa niečím podobným pochváliť nemôžu. Našťastie sa zopár takýchto vlajkových lodí nájde. Sú nimi napríklad iPhone 7 Plus a Samsung Galaxy S7 Edge, ktoré patria medzi najpredávanejšie high–endy aj u nás. V mapke nižšie môžete vidieť cenové kolísanie týchto modelov v závislosti od regiónu. Aj keď samotné Slovensko nie je v štúdii zahrnuté, ceny týchto zariadení sa líšia len minimálne v porovnaní, napríklad, so susediacim Poľskom.

Ceny Samsung Galaxy S7 Edge a iPhone 7 Plus

Z mapky je zrejmé, že najlacnejšie prémiové modely majú v USA a Kanade, nasledované v tesnom závese Japonskom a krajinami Stredného východu. V Európe, Číne i Ázii si už priplatíte viac. India, Rusko, ale aj Mexiko či krajiny Škandinávie sú už na tom s cenami o poznanie horšie. Najhoršie obišli krajiny Latinskej Ameriky, Južnej Afriky a tiež Nový Zéland. Človek tu bez problémov zaplatí aj o 25% vyššiu sumu, ako obyvateľ USA, čo môže byť v konečnom dôsledku rozdiel až cca 200 eur. Pre zaujímavosť, priemerná globálna uvádzacia cena Samsungu Galaxy S7 Edge v 32 GB verzii bola 870 dolárov (cca 818 eur) a iPhonu 7 Plus v rovnakej pamäťovej verzii 973 dolárov (cca 915 eur). Na Slovensko vstúpil prvý z nich v marci minulého roku s oficiálnou cenovkou vo výške 799 eur, čo znamená, že sa pohybujeme tesne pod celosvetovým priemerom.

V ďalšej mapke, do ktorej boli začlenené aj ostatné vlajkové lode, už môžeme vidieť pomerne prudký odklon k lacnejším vlajkovým lodiam. Kým Európania a Američania nemajú problém priplatiť si za top high–endy ako iPhone 7 či Google Pixel, klienti v Číne, Indii a ostatných ázijských krajinách dávajú skôr prednosť nižšej cene vlajkových lodí lokálnych výrobcov ako Xiaomi, Oppo, LeEco a pod. Čínsky výrobca Huawei prenikol so svojimi top modelmi pýšiacimi sa výborným pomerom ceny a výkonu do mnohých regiónov len nedávno, čo znamená, že túto štúdiu zásadne neovplyvnil. Oficiálna nedostupnosť top modelov od rastúcich čínskych výrobcov v krajinách ako Nórsko či Austrália znamená, že priemerná cena vlajkovej lode sa tu pohybuje stále veľmi vysoko a cenová priepasť v porovnaní s inými krajinami rastie.

Všeobecné ceny vlajkových lodí v rôznych častiach sveta

Pri tomto grafe teda treba brať do úvahy práve cenovú priepasť medzi najdrahšími a najlacnejšími vlajkovými loďami. Pre porovnanie, napríklad v takej Indii je aktuálna priemerná cena top smartfónu porovnateľná s priemernou cenou v USA. Pritom však platí, že na väčšine trhov zaplatíte za svoj Galaxy, iPhone alebo Xperiu o 100 až 200 eur viac ako v USA. Zároveň ale na týchto trhoch môžete mať prístup k lacným vlajkovým lodiam ako Le Max 2 alebo radu Mi od Xiaomi, za ktoré zaplatíte v prepočte menej ako 250 eur. To je o 130 eur menej ako stojí najlacnejšia vlajková loď v USA, ZTE Axon 7.

Možno trochu prekvapujúce je aj zistenie, že tradičné značky ako Samsung a Sony cenovo takmer nezvýhodňujú svoje top modely pre domáci juhokórejský, respektíve japonský trh. Narozdiel od čínskych značiek sú doma ceny ich zariadení približne na rovnakej úrovni, ako napríklad v Európe. Keď už je reč o Európe, najdrahšie high–end smartfóny sú v škandinávskych krajinách, zatiaľ čo taká Veľká Británia je na tom o niečo lepšie ako zvyšok starého kontinentu. Celkovým víťazom je USA, kde nakúpite najlacnejšie. Kanada je síce na druhej priečke, tu už si ale viete priplatiť aj o 50 – 100 eur viac oproti cenám v USA. Na opačnom konci sa nachádzajú krajiny Južnej Ameriky, kde si viete za modely od Apple, LG, Samsungu, Sony i HTC priplatiť od 140 do 450 eur viac za rovnaký model v porovnaní s najlacnejšími Spojenými štátmi americkými.

Stredná trieda

Pri strednej triede smartfónov je to ,vzhľadom na jej rozmanitosť, s mapovaním cien trochu zložitejšie. Autori štúdie z Android Authority si preto za cieľovku vybrali smartfóny, ktoré majú cenovku na trhu v USA nastavenú na približne 250 dolárov (cca 235 eur). Použité boli smartfóny ako Honor 6X, LG X Power, Moto G4 Plus a pod. V niektorých regiónoch sa im nepodarilo dopátrať k uvádzacím cenám, preto je táto časť štúdie o niečo chudobnejšia. Vo výsledku vyzerá nasledovne:

Porovnanie cien smartfónov strednej triedy

Zaujímavé je, že v globálnom ponímaní sú rozdiely v tomto segmente oveľa menšie ako pri vlajkových lodiach. Ceny sa s malými odchýlkami pohybujú na úrovni od 250 do 300 dolárov naprieč celou Severnou Amerikou, Európou, Ruskom, krajinami Stredného Východu i Južnej Ázie. V porovnaní s opäť najnižšími cenami v USA sú na tom o niečo horšie Japonsko a Nový Zéland, kde vidieť približne 100 dolárový nárast cien. Najhoršie znovu obišli krajiny Latinskej Ameriky s príplatkom na úrovni priemerne 120 dolárov v porovnaní s cenami v USA. Podobne, ako pri najvyššej triede, sa stretávame aj v strednej triede s lacnejšími modelmi lokálnych výrobcov na domácom trhu. Kým uvádzacia cena Honoru 6X v USA bola 250 dolárov, v Číne a Indii to bolo len 190 dolárov.

Zistenia celého výskumu pravdepodobne nebudú veľkým prekvapením pre ľudí, ktorí sledujú predstavenia rozličných smartfónov v posledných rokoch. Nízke ceny smartfónov od domácich producentov v Číne sú širokej verejnosti známe rovnako, ako orientácia klientely v západnej Európe skôr na tradičné a drahšie značky. U nás doma sa nachádzame približne niekde v strede s priemernými cenami smartfónov z hľadiska globálneho porovnania. Uvidíme, či na tom niečo zmení expanzia čínskych výrobcov do Európy.

Zdroj: Android Authority