V minulom roku investovali banky do propagácie svojich hypotekárnych produktov celkovo viac ako 13,5 milióna eur. Tento údaj vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
V porovnaní s rokom 2013 poklesli v roku 2014 výdavky na reklamu v tomto segmente až o jednu štvrtinu. Vývoj v prvom polroku 2015 však naznačuje, že tento rok bude reklamný priestor bánk patriť predovšetkým hypotékam, keďže v porovnaní s prvým polrokom 2014 zaznamenali reklamné výdavky nárast o takmer 100 %. Hypotéky sú zároveň tento rok historicky najlacnejšie a záujem o ne prejavujú najmä mladí ľudia. Z prieskumu Lifestyle 2015 agentúry TNS Slovakia napríklad vyplynulo, že kúpu bytu alebo domu plánuje 17 % a kúpu chaty či záhrady 6 % ľudí. Väčšina z nich pokryje výdavky spojené s touto kúpou práve prostredníctvom hypotekárneho úveru. Ďašia štvrtina (23 %) Slovákov zvažuje v blízkej budúcnosti rekonštrukciu bytu alebo domu, a tu vzniká opäť možnosť využiť hypotéku, najmä pokiaľ ide o rekonštrukciu väčšieho charakteru.
Reklamné výdavky na hypotekárne úvery za rok 2014
Počas roka 2014 inzerovalo v médiách 10 bankových subjektov. V tradičnom mediamixe dominuje podľa očakávania televízia s takmer 85 % podielom, nasledovaná je printovými médiami, ktoré mierne prekročili 10 % hranicu. Na opačnej strane sa nachádza kinoreklama s necelým jedným percentom a rozhlasové spoty, ktoré tesne pokorili 1,5 %- tnú hranicu.
Výdavky na reklamu po médiách
Počas uplynulého roka odvysielali televízie takmer 16 500 reklamných spotov na hypotekárne produkty v celkovej dĺžke presahujúcej 94 hodín. V printových médiách zabrala inzercia hypotekárnych produktov dokopy 246 inzertných strán (z toho 85 inzertných strán v časopisoch a 161 inzertných strán v novinách).
Prehľad odvysielaných reklám na hypotéky podľa TV spoločností
TV spoločnosť | dĺžka reklám v hodinách |
JOJ GROUP | 48 |
MARKÍZA GROUP | 45 |
TA3 | 0,5 |
Z ponuky novinových titulov využili banky v najväčšej miere inzertný priestor v denníkoch Nový Čas, SME a Plus jeden deň. V prípade časopisov využili banky najviac priestoru v Plus 7 dní, Trende a Živote. Z novín to bol Nový čas, Sme a Hospodárske noviny.
TOP 3 printové tituly podľa počtu inzertných strán
Titul | počet inzertných strán |
ČASOPISY | |
Trend | 14 |
Plus 7 dní | 9 |
Pekné bývanie | 8 |
NOVINY | |
Nový čas | 19 |
Sme | 11 |
Plus jeden deň | 9 |
Najväčšími zadávateľmi v kategórii hypotekárne úvery boli Prima banka, Slovenská sporiteľňa a VÚB banka. Zloženie trojice na špici rebríčka v prvom polroku 2015 je veľmi podobné, keď VÚB banku nahradila Tatra banka.
Top 10 zadávateľov reklamy 2014
Zadávatel‘ | Total |
Prima banka | 4 218 373 |
Slovenská sporiteľňa | 3 575 549 |
VUB banka | 2 187 485 |
Tatra banka | 2 182 559 |
Poštová banka | 1 632 745 |
Sberbank | 1 584 930 |
ČSOB | 1 552 996 |
OTP Banka | 117 506 |
UniCredit | 4 000 |
BKS Bank | 3 600 |
* Výdavky vypočítané podľa oficiálnych cenníkov bez zohľadnenia zliav, bonusov a provízií.
Top 3 zadávatelia reklamy 2015 (január až jún)
Zadávateľ | výdavky na reklamu v €* |
Slovenská sporiteľňa | 4 446 835 |
Prima banka | 2 989 405 |
Tatra Banka | 2 068 564 |
* Výdavky vypočítané podľa oficiálnych cenníkov bez zohľadnenia zliav, bonusov a provízií.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).