Štúdia má pomôcť minimalizovať mieru ľudského zlyhania.

Letecká nehoda spoločnosti Germanwings možnože inšpirovala vedcov z Francúzska, Japonska a Ameriky k tomu, aby sa pokúsili lepšie pochopiť „správanie“ mozgu pilota počas letu. Vedci sa snažia pochopiť fyziologické a neurologické reakcie na stres a identifikovať signály, ktoré môžu spôsobiť prípadne zlyhanie pilota.

Aby to dosiahli, výskumníci momentálne testujú vybranú vzorku pilotov. Sledujú ich tep, rozšírenie zreníc, pohyb očí a získavajú aj ďalšie informácie. Tie im majú pomôcť rozpoznať, ako sa pilot správa počas stresu alebo ak je unavený. Testy vykonávajú v malých, ľahkých lietadlách a piloti musia v rámci výskumu často čeliť kritickým situáciám, ako je núdzové pristávanie. Čiastkové výsledky poukazujú na to, že letci vo vypätých situáciach často ignorujú upozornenia alebo inštrukcie, ktoré dostávajú.

Je otázne, aký bude reálny prínos výskumu. Vedci určite nevymyslia zázračnú kvapalinu, ktorá by odbúrala všetky negatívne reakcie a umožnila pilotom plnohodnotne sa sústrediť na vzniknutý problém. Čiastočným riešením by mal byť kokpit budúcnosti. Ten by mal neustále monitorovať pilota a optimalizovať množstvo informácií, ktoré dostáva v konkrétnych situáciach. Výskumníci veria, že pokročilé technológie v kokpite by mohli znížiť mieru ľudského zlyhania.

Zdroj: EuroNews

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit