Najvyšší model elektrickej kolobežky od Xiaomi je výborný stroj s minimom nedostatkov, zamrzí len vysoká cena.
Firme Xiaomi sa s jej radom kolobežiek Mi Electric Scooter podarilo niečo podobné ako Apple s iPhonom. Nešlo, samozrejme, o prvú kolobežku, ani najvybavenejšiu, ale výrobca ňou vytýčil trend v segmente týchto ľahších elektrokolobežiek, ktorého štandardy platia dodnes.
V tomto roku Xiami predstavilo nový model Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, ktorý sa zaradil výbavou i cenou na najvyššie priečky portfólia tohto výrobcu. V tejto recenzii ju budem porovnávať hlavne s mimoriadne obľúbeným Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, na ktorom som najazdil pár sto kilometrov, ako aj s ďalším podobným modelom Sencor Scooter Two Long Range či kolobežkou trochu inej triedy Kugoo Kirin M4 Pro.
Dizajn a konštrukcia
Vzhľad kolobežky ma zaujal hneď po vybalení z krabice. Bohužiaľ, po testovaní v nejakej inej redakcii mi kolobežka došla trochu zašpinená a s pár škrabancami, ale ani to nemohlo prekryť veľmi dobrý dojem z mohutného a elegantného tela a príťažlivého dizajnu.
Na rozdiel napríklad od spomínanej Kugoo Kirin M4 Pro či silnej Laotie Ti30 som pri tejto kolobežke mal naozaj pocit, že niekto strávil pri jej návrhu dlhé hodiny a kolobežku nadizajnoval tak, aby všetko spolu ladilo v jednom harmonickom celku.
To je zásadný rozdiel oproti dvom vyššie menovaným kolobežkám, pri ktorých som sa niekedy neubránil pocitu, že boli skonštruované na základe rýchleho náčrtu a z dielov, ktoré boli práve k dispozícii v dielni. Youtuber Karotka, ktorý testuje množstvo kolobežiek, to trefne nazval stavebnicou Merkúr.
Dizajnovo Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra vychádza z predchádzajúcich modelov výrobcu, najväčším vizuálnym rozdielom je pruženie, o ktorom bude reč v kapitole o jazdných vlastnostiach. Páčila sa mi pevná a mohutná konštrukcia, napríklad v podobe hrubej tyče riadidiel, ktorá je úplným opakom tenkých tyčí u niektorých konkurenčných strojov. Bohužiaľ, zákony fyziky sa nedajú oklamať a masívna konštrukcia s odpružením sa prejavila v podobe vyššej váhy, až 24,5 kilogramu.
V porovnaní s Mi Electric Scooter Pro 2, ktorý má 14,5 kilogramu či Sencor Scooter Two Long Range (16 kg) je to zásadný rozdiel a táto kolobežka sa určite nehodí na časté nosenie. Raz, keď som si zabudol zámok, nosil som ju v ruke po hypermarkete a šlo naozaj o ťažké bremeno. Hoci nákup netrval dlho, ku koncu to už začínalo byť neznesiteľné.
Ak to porovnám so spomínaným Sencorom, ktorý som aj niekoľkokrát denne vynášal na svoje vtedajšie pracovisko na druhé poschodie, tak v tomto prípade by som sa pri takej činnosti oveľa viac natrápil.
Pri konštrukcii treba spomenúť, že táto kolobežka je na svoju triedu veľká a vysoká. Pre mňa osobne to bola výhoda, pretože so svojou výškou a váhou (190 cm a 110 kg) som sa necítil ako na detskej kolobežke, ale na poriadnom stroji. Výrobca použil kvalitné materiály, ktoré kolobežke tiež pridávajú na prémiovom vzhľade a odolnosti.
Jazdné vlastnosti
Hneď na úvod treba zdôrazniť, že táto kolobežka dosiahne maximálnu rýchlosť len 25 km/h. Ak ste zvyknutí na silné kolobežky, ktoré dokážu ísť 40, 50 či aj viac ako 70 km/h, na rovnejších úsekoch ciest budete mať dojem, že sa vlečiete ako slimák.
Na druhej strane, takáto rýchlosť je oficiálne stanovená príslušnou legislatívou a rýchlejšie jazdiace kolobežky sú v skutočnosti už stroje iných kategórií. Od januára budúceho roka sa v tejto súvislosti menia zákony, ktoré budú vyžadovať poistenie a ktovie, ako sa to so silnými kolobežkami napokon skončí. V prípade Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra je všetko v súlade s predpismi a nehrozia tak komplikácie.
Samotná jazda na tejto kolobežke je však proste parádna. Odpruženie funguje naozaj dobre a v porovnaní s kolobežkami bez tlmenia ide o neskutočný rozdiel. So Sencor Scooter Two Long Range, ktorá mala pneumatiky z plnej gumy, som sa bál ísť aj na zvetraný asfalt, pretože zo mňa šlo vytriasť dušu. Mi Electric Scooter Pro 2 so vzduchom plnenými pneumatikami na tom bola lepšie, ale stále ďaleko od ideálu.
S e Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra si však zajazdíte nielen po zlom asfalte, ale zvládne aj rôzne pukliny, priehlbiny a nerovnosti. Jazdil som na nej po poľných a lesných cestách, vrátane trochu kamenistých a jazda bola naozaj dobrá. Samozrejme, nejaké otrasy bolo cítiť, ale na dvoch predtým spomínaných kolobežkách by sa do takéhoto terénu nedalo ani vyjsť. Navyše, nič tu nehrkalo, nepukalo ani nevŕzgalo.
Veľmi dobre sú nastavené aj brzdy, voči ktorým nemám žiadne výhrady. Kolobežka brzdí dobre a v porovnaní so Sencorom, ktorý mal brzdy slabšie, ide o podstatný rozdiel.
Jedna drobnosť, ktorá mi dosť prekážala, je minimálna rýchlosť 5 km/h, ktorú kolobežka musí mať, aby sa aktivoval elektromotor. Podobne ako niektoré iné kolobežky, ani táto sa nerozbehne z úplného zastavenia, ale musíte sa pri rozjazde odraziť. Zatiaľ čo v prípade iných kolobežiek sa stačí odraziť naozaj len trochu, táto musí mať spomínanú rýchlosť 5 km/h, čo je hlavne pri častých rozjazdoch trochu nepohodlné.
Dojazd a nabíjanie
Výrobca uvádza dojazd na úrovni až 70 kilometrov. Ako to v takýchto prípadoch býva, je to dojazd za úplne ideálnych podmienok a zrejme so 60-kilogramovým čínskym jazdcom. Ja so svojimi 110 kg som podľa GPS nameral reálny dojazd necelých 35 kilometrov v najsilnejšom režime S+ (tie sú celkovo štyri a líšia sa maximálnou rýchlosťou aj zrýchlením). Bola to jazda väčšinou po rovine, ale aj do pár prudších stúpaní a asi tri-štyri kilometre som absolvoval po poľnej ceste.
Musím vyzdvihnúť skutočnosť, že kolobežka dobre „ťahá“ aj s pár percentami batérie a dokonca aj vtedy zvládne náročnejšie stúpanie. Opäť je to rozdiel oproti Sencoru, ktorý s vybíjajúcou sa batériou postupne strácal výkon a od 30 percent nižšie už naozaj nevládal.
Elektromotor je umiestnený v zadnom kolese a má výkon 500 wattov. Musím povedať, že kolobežka zvládla všetky moje testovacie úseky so stúpaniami, a to aj také, kde iné kolobežky tejto triedy proste zastali. Určite sa tak nemusíte báť ani trochu kopcovitého terénu, s čím mala predchádzajúca generácia týchto kolobežiek dosť problém.
Rovnako oceňujem ukazovateľ stavu batérie, ktorý síce nezobrazuje percentá a zostávajúcu kapacitu znázorňuje iba pomocou piatich postupne ubúdajúcich dielikov. Tie však ukazujú nabitie batérie korektne a nestávalo sa to, čo u iných kolobežiek, že pri jazde by napríklad ukazovateľ mal iba dva dieliky a po zastavení a tým pádom zníženej záťaži by to skočilo napríklad na štyri.
Keď už hovoríme o batérii, jej nabitie z nuly na sto percent trvá necelých šesť hodín. O nabíjaní informuje červená dióda na zdroji, ktorá po plnom nabití začne svietiť zelenou farbou. Dá sa však zapnúť aj samotný displej kolobežky, kde je potom stav nabitia presne zobrazený v percentách. Toto bola vec, ktorá mi na Sencore veľmi chýbala.
Spomeniem ešte osvetlenie kolobežky, ktoré je tiež výborné. Predný svetlomet poskytuje široký kužeľ svetla, ktoré svieti dostatočne dopredu, a zadné červené svetlo je v noci dobre viditeľné.
Drobnosťou, ktorá poteší, je gumená krytka nabíjacieho konektora s dvoma magnetmi. Vďaka tomu je jej odklápanie veľmi ľahké a príjemné, čo je pri častom nabíjaní kolobežky dôležité.
Záver a zhodnotenie
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra je kolobežka, na ktorej sa nedostatky hľadajú ťažko. Najväčším je jej oficiálna cena na úrovni 1099 eur, čo je už skutočne dosť (hoci ju zoženiete aj tesne pod 1000 eur). Za takú cenu môžete mať napríklad rôzne Laotie či Boyueda kolobežky z čínskych obchodov, ktoré majú väčší dojazd aj rýchlosť, ale na druhej strane nebudete mať slovenskú záruku dva roky.
Rovnako treba vziať do úvahy, že v cenovej kategórii 400 až 600 eur je dosť zaujímavých konkurentov. Je to napríklad spomínaný Mi Electric Scooter Pro 2, ktorý síce nemá odpruženie, ale aktuálna cena v septembri 2023 sa začína na 475 eurách. Rovnako spomínané Kugoo Kirin M4 Pro stojí od 544 eur a má odpruženie aj rýchlosť do 45 km/h.
Na druhej strane, v prípade Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra získate spoľahlivý a dobre vyzerajúci stroj, s ktorým ani v budúcich rokoch nebudete mať potenciálne problémy s poistením a podobnými záležitosťami. Ak vám vyššia cena nevadí, túto kolobežku môžem rozhodne odporučiť.
Páči sa nám
- kvalitná konštrukcia
- pekný dizajn
- dobré jazdné vlastnosti
- výborné odpruženie
- rovnaký výkon aj pri slabšie nabitej batérii
- zvládnutie jazdy do kopca
- magnetická krytka nabíjania
Nepáči sa nám
- cena
- minimálne 5 km/h rýchlosť pri rozjazde
Zdroj: vlastné
Prečítajte si tiež: