Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Napriek tomu, že v Európe je viac žien ako mužov, ženy podnikateľky tvoria iba tretinu zo všetkých samostatne zárobkovo činných osôb v Európskej únii. Existujú totiž mnohé faktory, napríklad zosúladenie podnikania a rodiny, ktoré robia z podnikania menej príťažlivú možnosť pre ženy ako pre mužov.

„Ženy predstavujú 52 % celkovej európskej populácie, ale iba 34,4 % zo samostatne zárobkovo činných osôb v EÚ a len 30 % z európskych začínajúcich podnikateľov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Podľa údajov európskeho štatistického úradu Eurostatu na Slovensku ku koncu druhého štvrťroka 2018 podnikalo 365 tisíc ľudí. Podnikateľov bolo takmer 260- tisíc, kým podnikateliek niečo vyše 106 tisíc. „Ak súčasný stav porovnávame medziročne, tak ide o pokles, ale to platí u mužov aj u žien. Kým celkovo v rokoch 2014 až 2016 počet podnikateľov na Slovensku vzrástol o takmer 10 %, za posledný rok a pol ich je o vyše 6 % menej,“ poznamenala Buchláková.

Úbytok sa najviac dotkol oblasti financií a poisťovníctva, v ktorej počet podnikateľov klesol o viac ako 40 %, či zdravotníctva a sociálnej pomoci (-28 %). Naopak, najviac rástli podnikatelia v oblasti nehnuteľností (+50 %), v administratíve a podporných službách (+28 %) a v poľnohospodárstve, lesníctve a rybolove (+8 %).

Od roku 2008 síce v Európe celkovo narástol počet žien podnikateliek, ale ide len o mierny, 3 % nárast. Ženy podnikajú najčastejšie samé ako jednoosobové s.r.o. či živnostníčky a najčastejšie v odvetviach ako zdravotníctvo, sociálna práca, služby, administratíva a vzdelávanie. Nelichotivé štatistiky zaznamenávajú ženy aj pri udelených patentoch – iba 8,3 %  z udelených patentov Európskym patentovým úradom sú v priemere udeľované ženám. Iba pätina podnikov v EÚ, ktoré začali ako startupy (začínajúce podniky s inovatívnym nápadom) s rizikovým kapitálom, patrí ženám. Ženy podľa Európskej komisie takisto v biznise menej inovujú ako muži.

Pri zakladaní a riadení podnikania ženy čelia výzvam, ako sú:

  • prístup k financiám a informáciám
  • školenia
  • zosúladenie obchodných a rodinných záujmov