Najmä vo svete smartfónov platí, že čínske technologické spoločnosti sú čoraz úspešnejšie v konkurenčnom boji s tradičnými značkami a postupne si ukrajujú čoraz väčší trhový podiel.

To, že tieto firmy dominujú domácemu trhu, je dávno známe. Vo veľkej miere za to môže tzv. „Veľký čínsky firewall“, ktorý je akousi obdobou slávneho Čínskeho múru v digitálnom svete, v kombinácii s finančnou i regulačnou podporou čínskej vlády pre lokálnych výrobcov. Kým USA majú svoje legendárne Silicon Valley, ktoré je domovom firiem ako Google, Facebook, Apple či Microsoft, v Číne je jeho ekvivalentom Shenzhen, respektíve v slovenskom prepise čínštiny, Šen-Čen. Ide o jedno z piatich najväčších a najbohatších čínskych miest, ktoré vyprodukuje drvivú väčšinu celosvetovo predávaných smartfónov, tabletov, dronov či inej pokročilej elektroniky. Poďme sa spolu pozrieť na 5 najväčších firiem nachádzajúcich sa v „čínskom kremíkovom údolí“, ktoré sú síce pre domácich notoricky známe, no za hranicami Číny o nich stále ešte mnohí nepočuli.

WeChat /Facebook/

Facebook je bezpochyby jednou z celosvetovo najznámejších a najväčších firiem súčasnosti. Takmer každý z nás vlastní účet na tejto populárnej sociálnej sieti, pričom asi netreba zdôrazňovať, že pod krídlami Facebooku sú navyše aj Instagram a WhatsApp. No a práve ekvivalentom Facebooku je v Číne WeChat, vlastnený holdingovou spoločnosťou Tencent. Prostredníctvom tejto populárnej aplikácie môžete zdieľať statusy, fotografie, videá, chatovať s priateľmi, telefonovať i videotelefonovať, čítať si personifikované správy z rôznych zdrojov, no tu jej využitie zďaleka nekončí.

WeChat je aktuálnou jednotkou v platbách cez mobil v Číne. Používatelia aplikácie môžu pohodlne zaplatiť účet za elektrinu, objednať a zaplatiť si taxi, poslať peniaze inému používateľovi, zaplatiť za tovar cez QR kód v kamenných predajniach, odoslať poštu v papierovej forme, objednať si donášku jedla, rezervovať stôl v reštaurácii a pod. V priebehu tohto roka už 600 miliónov používateľov realizovalo nejakú platbu prostredníctvom WeChat. Pre porovnanie, druhá v poradí Alibaba a jej aplikácia Alipay zaznamenala platbu „len“ od 450 miliónov ľudí.

WeChat vznikol len pred 6 rokmi, no dnes deklaruje až 938 miliónov aktívnych používateľov, z ktorých 90% tvoria domáci občania. Pre porovnanie, Facebook Messenger aktuálne používa 1,2 miliardy používateľov, kým Instagram 700 miliónov a Twitter 328 miliónov. Neohrozenou jednotkou je stále Facebook s počtom viac ako 2 miliardy aktívnych používateľov, avšak WeChat so svojou členskou základňou na tom tiež vôbec nie je zle a jednoznačne sa radí k najväčším svetovým hráčom. Aj preto sa firma Tencent môže spokojne pýšiť najväčším trhovým kapitálom spomedzi všetkých spoločností na obrovskom domácom trhu.

Huawei /Apple/

Huawei je najväčším producentom smartfónov v Číne, tesne nasledovaný firmami Oppo a Vivo. Na rozdiel od týchto dvoch producentov je však Huawei známy celosvetovo a momentálne mu patrí výborná tretia pozícia čo sa týka globálneho merítka. Pred ním sú len Samsung a Apple, ktorému však Huawei neúprosne dýcha na chrbát. V prvom kvartáli tohto roka predal Huawei celkovo 34,6 miliónov smartfónov, čo zodpovedá globálnemu trhovému podielu na úrovni takmer 10%. Apple si druhú pozíciu udržal vďaka 50,7 miliónom predaných iPhonov za rovnaké obdobie s globálnym trhovým podielom 14,7%. Podrobnejšie čísla nájdete v článku Huawei zaznamenal zvýšenie tržieb a rozšíril svoj podiel na trhu, publikovanom začiatkom augusta.

Porovnanie medzi Huawei a Apple neskončíme iba pri predajných číslach. Obe firmy sú si tiež podobné dvomi ďalšími vecami. Prvou je dizajn. Firma s logom nahryznutého jablka z Kalifornie má zmysel pre dokonalý dizajn vďaka Stevovi Jobsovi zakorenený vo svojej DNA. iPhone proste svojim výzorom a spracovaním vždy vytŕčal z radu a o niečo podobné sa, a treba povedať že úspešne, snaží tiež Huawei. Napríklad taký Honor 9 a jeho sklenený zadný kryt z 15–tich vrstiev je skutočným unikátom a vyzerá naozaj nádherne.

Druhým spoločným menovateľom oboch súperiacich značiek je fakt, že si vyrábajú niektoré dôležité komponenty do zariadení vo vlastnej réžii. Kým napríklad iPhone 7 je vybavený vlastným procesorom A10 Fusion, spomínaný Honor 9 má „pod kapotou“ osemjadrový Kirin 960. Obe firmy tiež vyvíjajú vlastný hardvér pre svoje duálne fotoaparáty, pričom v prípade Huawei ide o spoluprácu so spoločnosťou Leica. Nemali by sme zabudnúť spomenúť aj vlastnú technológiu nabíjania čínskeho giganta s názvom Super Charge. To je úroveň vývoja a pozornosti pre detail, ktorou sa môže pochváliť len málo výrobcov smartfónov.

Alibaba /Amazon/

Amazon je už dávno známym aj za hranicami USA. Aj malé deti v dnešnej dobe vedia, že ide o jedného z najstarších a najväčších internetových obchodov. Momentálne dokonca úspešne expanduje aj v oblastiach multimediálneho streamingu, inteligentných domácností či supermarketov. Málokto však vie, že jednotkou v retaile je Alibaba. Alibaba Group bola za minulý rok najväčším maloobchodným predajcom tejto planéty a predala viac tovaru ako Amazon a eBay dohromady.

Narozdiel od Amazonu má Alibaba svoj obchodný model postavený na množstve dcérskych spoločností ako Tmall či Taobao. Populárnou je však aj web stránka nesúca v sebe názov spoločnosti Alibaba.com. Čo majú Amazon a Alibaba spoločné? Napríklad záujem o multimediálny streaming. Služby Alibaba Planet a Xiami pôsobia v oblasti hudobného streamingu, kým akvizícia služby Youku Tudou TV pred dvoma rokmi znamenala aj vstup do televízneho vysielania.

Alibaba navyše prevádzkuje vlastný obchod s aplikáciami (Obchod Play od Google je v krajine oficiálne zakázaný). Ide o tzv. Aliyun obchod, ktorého aplikácie bežia na vlastnom operačnom systéme YunOS (nadstavba Androidu), vyvíjaným dcérskou spoločnosťou AliCloud. Tento operačný systém dokáže bežať nielen na smartfónoch a tabletoch, ale i na smart televízoroch, smart hodinkách a rôznych produktoch automobilového priemyslu. YunOS je druhým najrozšírenejším operačným systémom v Číne.

Baidu /Google/

Kým Google je celosvetovo najpopulárnejším svetovým vyhľadávačom, jednotkou v Číne je Baidu. Dôvod je celkom prozaický. Väčšina služieb Google je kvôli cenzúre čínskej vlády v krajine blokovaná. Používatelia síce môžu použiť pripojenie prostredníctvom VPN, aj to už však v blízkej budúcnosti nemusí byť dostupné. Napovedá tomu aj krok Apple, ktoré nedávno odstránilo nežiadúce VPN aplikácie zo svojho Apple Store.

Čo sa týka roku založenia, je medzi nimi iba malý rozdiel. Kým Google bol založený v septembri 1998, Baidu spustilo svoje vyhľadávacie služby v januári roku 2000. Odhady analytikov hovoria, že až 80% celkovej návštevnosti webových stránok v Číne ide cez tento obľúbený domáci vyhľadávač. Kým Google zarobil za minulý rok približne 90 miliárd amerických dolárov, Baidu zarobilo 10 miliárd. Je to síce niekoľkonásobne nižšie číslo, ale vzhľadom na to, že tento vyhľadávač je populárny iba v jedinej krajine, to vôbec nie je zlé.

Baidu, podobne ako Google, nie je iba internetovým vyhľadávačom. Prevádzkuje vlastnú hudobnú streamovaciu službu Baidu Music, ktorej počet 150 miliónov aktívnych používateľov mesačne dokonca predbieha aj službu Google Play Music. Firma sa tiež intenzívne venuje vývoju softvéru v oblasti autonómnych vozidiel i umelej inteligencie, prevádzkuje vlastné cloudové služby, mapy či prekladač jazykov.

Didi Chuxing /Uber/

Áno, Čína má aj vlastnú verziu taxi služby, ktorá vlastne tak celkom taxi službou nie je. Reč je samozrejme o Uberi, gigantovi na vratkých nohách. Aj Didi Chuxing ponúka nie taxi službu v ponímaní, akom sme ju roky poznali, ale skôr princíp spolujazdy za bezhotovostnú finančnú odmenu. Aj táto aplikácia je založená na spojení človeka, ktorý jazdu ponúka s človekom, ktorý jazdu hľadá. Kým Uber to všetko zabezpečuje vo vlastnej réžii, Didi Chuxing spolieha na partnerstvo s firmami ako Grab, Lyft, 99 či Ola.

Čínska spoločnosť pred rokom v dôsledku cenovej vojny radšej kúpila za 35 miliárd dolárov dcérsku spoločnosť Uberu, Uber China, pričom pôvodným akcionárom zostal vo firme pätinový podiel. Didi Chuxing momentálne pôsobí vo viac ako 400 mestách v Číne, pričom denne sa jej prostredníctvom uskutoční neuveriteľných 20 miliónov jázd. Pre porovnanie, Uber pôsobí celosvetovo v 633 mestách a denne sprostredkuje približne 5,5 miliónov jázd.

Zdroj: Android Authority

 

 

 

Značky: