Digitálny líder Slovenska, Peter Pellegrini, rekapituloval prvý rok vzniku Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
Pellegrini pravidelne otvára konferenciu ITAPA, ktorá sa koná dvakrát do roka. Pred polrokom bol jeho príhovor kritický, vyčítal najmä zlé investície: „120 miliónov eur sme zaplatili za kopu papierov. Takto už ďalej fungovať nemôžeme.“ Svoj príhovor na Jarnej ITAPE 2017 však začal optimistickejšie: „Začnime hovoriť už aj o pozitívách, ktoré na Slovensku sú.“
Naša krajina podľa Európskej komisie napreduje v digitálnej ekonomike a Pellegrini spomenul aj ďalšie aspekty, v ktorých Slovensko získalo v poslednej dobe pochvalu. Zároveň zdôraznil smer, ktorým sa bude jeho úrad uberať: „Občan na prvom mieste a vyššia transparentnosť.“
Prvý rok úradu pre investície a informatizáciu
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu oslavuje prvý rok existencie. Podľa Pellegriniho to nebol ľahký rok, úrad sa musel etablovať a získať šikovných ľudí. Aktuálne zamestnáva 25 ľudí, ktorí sa venujú čisto iba smerovaniu IT a teda neriešia byrokraciu eurofondov.
Toto číslo je stále nízke, digitálny líder SR by chcel zamestnať väčší počet odborníkov a najmä ich adekvátne ohodnotiť, pretože v opačnom prípade hrozí, že skutoční odborníci odídu do súkromných spoločností. Ako sám hovorí: „Nemôžeme postaviť stratégiu informatizácie na 4 externistoch z poradenských firiem, ktoré nám posielajú tučné šeky.“
Pellegrini hovoril aj o plánoch na najbližšie mesiace. Jeho úrad pripravuje akčný plán, ktorý bude ostatným rezortom určovať, čo majú robiť a kedy. Taktiež chce, aby rezorty zhodnotili kvalitu jednotlivých elektronických služieb a v prípade tých najlepších odstránili nedostatky a zlepšili ich použiteľnosť. Webová stránka Slovensko.sk bude následne slúžiť ako vstupná brána do sveta elektronických služieb a bude odkazovať na služby ostatných rezortov.
Práve komunikácia s ostatnými rezortami môže podľa jeho slov niekedy brzdiť schvaľovanie a nasadzovanie inovácií: „Máme portál Slov-Lex, kde si môžete pozrieť zákony o eGovernmente a proces ich schvaľovania. Pozrite si, ako prebieha pripomienkové konanie a sami zistíte, ktoré rezorty čo chcú. Pýtajte sa ich, prečo sa správajú spiatočnícky.“
Pellegrini sa nebráni ani službám typu Uber, ktoré vyvolávajú kontroverziu nielen medzi politikmi. Riešenie vidí skôr v úprave regulácií a v aktívnej spolupráci so spoločnosťami ako v ich obmedzovaní.
Ani v Estónsku nefungovalo všetko hneď
Pellegrini sa nevyhol ani téme Estónsko, s ktorým náš eGovernment často porovnávajú: „V Estónsku trval celý proces 17 rokov a občania mali povinné eID karty 4 roky predtým, ako ich mohli nejakým spôsobom reálne využiť.“ Bez ohľadu na to, od Estónska sa môžeme v niektorých smeroch učiť a Úrad podpredsedu vlády nadviazal spoluprácu s duchovným otcom estónskeho eGovernmentu, s ktorým bude konzultovať ďalší vývoj informatizácie na Slovensku. Digitálny líder SR tiež apeluje na firmy, aby prichádzali s riešeniami a využitím eID kariet: „Mohli by sa využívať ako električenky alebo na prihlasovanie do bánk,“ uvádza príklady.
Vízia podpredsedu vlády SR na najbližšie obdobie je jasná: „Musíme byť schopní prispôsobiť sa enormnej dynamike moderných technológií.“ Chce to dosiahnuť inováciami, digitálnou transformáciou, budovaním digitálnej infraštruktúry a zabezpečením digitálnej bezpečnosti. „Musí byť verejným záujmom, aby sme mali digitálne siete a infraštruktúru,“ hovorí a dodáva, že budovanie digitálnej infraštruktúry firmám často komplikujú jednotlivé stavebné úrady. To chce taktiež zmeniť.
Prečítajte si aj: