V súčasnosti internet poskytuje nekonečné možnosti sebapropagácie a možnosti rýchleho rozbehnutia biznisu.

Máte nápad na skvelý produkt? Vyrábate niečo alebo sa viete dostať k jedinečným produktom, ktoré na našom trhu nie sú a majú potenciál byť tu žiadané? Tak neváhajte a vytvorte si vlastný eshop. Mám pre vás tieto základné rady, ako sa vyvarovať chybám.

1.         Vymyslite jedinečný brand

Pokiaľ nechcete, aby názov vašej už jestvujúcej firmy bol aj brand eshopu, tak si musíte vymyslieť nový a zaujímavý názov. Vyhnite sa popisným názvom kategórií, ako sú napríklad: lacnetopanky.sk, najkrajsiehracky.sk alebo mobilneprislusenstvo.sk.

Od začiatku musíte mať ambíciu byť svetoví, a tak by názov brandu mal byť zrozumiteľný aj v cudzích rečiach (nepoužívajte v názve písmena ako ô, č, ť a podobne, ktoré cudzinci nevyslovia).

Dôležité je nájsť názov, ktorý bude zapamätateľný, ľahko sa vysloví, nebude sa spodobovať, bude krátky a zvučný. Jeho význam postupne svojou komunikáciou naplníte, netreba, aby hneď niečo jasne vyjadroval.

Preverte si cez Google, či už názov, ktorý ste vymysleli, niekto nepoužíva, alebo neznamená niečo nevhodné. Potom si pozrite napríklad na www.sk-nic.sk, či má voľné domény, a to hlavne .sk, .cz a .com. Je ideálne zaregistrovať si aj domény susedných krajín, pokiaľ je možné, že do daných krajín raz budete expandovať.

K doménam potrebujete hosting. Obráťte sa na jedného z registrátorov, ktorý vám poradí, aký typ hostingu a aké služby budete potrebovať.

2.         Zvoľte si efektívnu platformu pre váš eshop

Pokiaľ začínate s eshopom a nemáte s ecommerce reálne skúsenosti alebo nie ste programátor, tak odporúčame, aby ste sa obzerali pri výbere vhodnej platformy na tzv. krabicové riešenia. Dostupných je už veľa a mnohé sú veľmi konkurencie schopné aj riešeniam ušitým presne na mieru.

Výhodou krabicového riešenia je jednoduchosť vytvorenia eshopu, jeho rýchlosť a stála aktualizácia platformy. Nevýhodou je výber zo štandardných šablón, platby za prenájom platformy a často aj uzavretosť pre väčšie individuálne úpravy funkcionalít a vzhľadu, prípadne napojenie na sklad a fakturačný systém.

Pri výbere krabicového riešenia si preverte hlavne jeho referencie, spokojnosť používateľov, jeho helpdesk. Odporúčame vám Shoptet.

3.         Naplňte eshop produktami

Najprv si treba spraviť štruktúru (strom) kategórií, ktoré budete mať na vašom eshope. Štruktúru tvorte výhľadovú, aká by mohla byť, pokiaľ by ste v obchode mali všetko, čo plánujete ponúkať. Pre správnu štruktúru a názvy kategórií je dobré spraviť si analýzu kľúčových slov. Je to výborné zrkadlo toho, čo ľudia na internete vyhľadávajú a ako často. Samozrejme, so zameraním na vaše produktové portfólio. Tak pomôžete vašim potencionálnym zákazníkom vás skôr nájsť.

Dobrý tip je, aby ste ako názvy kategórií mali tie najvyhľadávanejšie slovné spojenia, ako napríklad: Pánske kožené topánky, ale v menu ich pokojne môžete zobrazovať len ako Kožené, lebo budú napríklad podkategóriou Pánskych topánok.

Eshop môžete naplniť svojimi produktmi, buď ručne po jednom, alebo pomocou tzv. xml feedu od výrobcu alebo dodávateľa. Ideálne je, aby ste si doplnili do kategórií jedinečné texty, prípadne prepísali dodávateľské texty v produktoch vlastnými. Google nepodporuje duplicitu.

Nahrajte k produktom všetko, čo by používateľovi dalo komplexný obraz o produkte (fotky, texty, parametre, videá, tabuľky, súvisiace produkty, súvisiace súbory…). Dovoľte zákazníkom písať k produktom recenzie aj priamo vo vašom eshope.

4.         Vytvorte obsah pre zvýšenie dôveryhodnosti

Novým eshopom sa hneď dostávate do veľkého konkurenčného boja s desiatkami, ba až stovkami iných eshopov, ktoré podobné produkty už ponúkajú. Preto musíte zapracovať na tom, aby váš eshop pôsobil dôveryhodne, ľudia sa na ňom nebáli nakúpiť a niečím sa pozitívne odlišovali. To môže byť tonalita komunikácie, štýl a formátovanie textov alebo typická grafika, fonty či ikony.

Stránky, ktoré zvyšujú dôveryhodnosť sú stránka o vás, vašej firme, vašom príbehu, komplexne vyplnená kontaktná stránka, viditeľné stránky o doprave, platbách, reklamáciách a vrátení tovaru, ako aj prehľadné obchodné podmienky.

5.         Prepojte eshop s nástrojmi a sieťami

Eshop potrebujete prepojiť s vašimi sociálnymi sieťami, aby mohli byť potenciálni, ale aj jestvujúci zákazníci, s vami v kontakte, motivujte ich k registrácii či odberu newslettra, umožnite im sledovať cenu a dostupnosť pri produktoch.

Prepojte si eshop s Google Analytics, kde môžete sledovať štatistiky stránky, odkiaľ k vám prichádzajú návštevníci, čo na stránke robia a kto u vás nakupuje. Napojte si k eshopu aj tepelné mapy a budete vedieť, na čo vaši zákazníci klikajú a ako sa pohybujú.

Je dobré mať v eshope aj online chat na rýchle zodpovedanie otázok návštevníkov, prípadné aktívne oslovovanie.

6.         Účinne ho propagujte

Aby ste svojim eshopom v mori konkurencie uspeli, musíte sa snažiť niečím zaujať. Môže to byť jedinečný produkt, kreatívna reklama, kvalitný prístup a servis pre zákazníkov, ale aj odborný obsah na vašom blogu. Otestujte si kanály, cez ktoré budete vedieť účinne tvoriť povedomie o vašej značke a predávať produkty. Vaša cieľová skupina sa môže nachádzať na sociálnych sieťach alebo na YouTube. Ak máte veľmi vyhľadávané produkty, najefektívnejšia cesta je pre vás propagovať sa na Google. Zvoľte si stratégiu, merajte a vyhodnocujte a budete úspešní.

Milan Markovič, Leader Effectix Slovensko; www.effectix.com

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.