Smartfóny majú nahradiť všetky karty, ktoré so sebou nosíme. Vízia je jasná, avšak jej realizácia bude komplikovanejšia.
Slovenská spoločnosť TransData od roku 1998 vyvíja riešenia, ktoré dnes používajú státisíce Slovákov. Študentské karty, ktoré slúžia aj ako dopravné karty alebo Bratislavská mestská karta – kus plastu s funkciou platobnej karty, električenky, knižničného preukazu a elektronickej vstupenky – to sú iba niektoré z projektov, ktoré TransData zastrešuje. Tým, že kombinujú viacero funkcií a čiastočne odstraňujú byrokraciu (najmä z pohľadu študentov) sú tieto riešenia unikátom aj v medzinárodnom meradle.
Spoločnosť sa aj v roku 2015 snaží zefektívňovať dopravu a cestovanie na Slovensku prostredníctvom viacerých projektov. Prevádzkuje napr. portál mojbus.sk, ktorý má poskytovať cestujúcim presné informácie o pohybe autobusov a MHD. Databáza partnerov – dopravcov sa postupne rozširuje a počas tohto roka by mala byť skompletizovaná. Na informácie o bratislavskej MHD však budeme čakať najdlhšie. Ak sa ich vôbec dočkáme.
Revízori vás skontrolujú aj pomocou telefónu
TransData zároveň premýšľa aj nad blízkou budúcnosťou. Rovnako ako my vidí potenciál dopravných kariet, ktoré sú uložené v smartfóne. Je to prirodzený vývoj – dnes sa snažíme do telefónov ukladať platobné karty, tie ostatné prídu na radu neskôr. Problémom sú však dnešné technológie.
„Hlavným problémom karty v mobile je bezpečnosť. Existuje niekoľko spôsobov, ako ju zabezpečiť. Avšak každý spôsob má svoje výhody a nevýhody,“ vysvetľuje Stanislav Piecka, riaditeľ vývoja TransData. Koncept električenky, resp. dopravnej karty v telefóne je založený na využití totožných technológií, aké sú základom mobilných platieb. Ide o štandardy NFC SIM (používateľ potrebuje špeciálnu zabezpečnú NFC SIM kartu a podporovaný model smartfónu) a NFC HCE (stačí iba NFC čip v telefóne, pretože transakcie sa overujú cez cloud).
V prípade technológie NFC SIM je problémom obmedzený priestor zabezpečenej časti, ktorá je k dispozícii. Dopravná karta by v tomto prípade mohla spotrebovať aj viac ako polovicu úložiska, čo by skomplikovalo ďalšie využitie SIM karty, ako je integrácia platobnej karty. V prípade cloudového overovania pomocou štandardu NFC HCE môže byť problémom čas overenia. Z hľadiska plynulosti pri nastupovaní nie je pohodlné, ak si pomocou dopravnej karty kupujete lístok a musíte počkať 10 sekúnd, dokedy transakcia prebehne.
TransData však verí, že sa podarí nájsť optimálne riešenie problému. Hoci reálny projekt integrovania dopravnej karty do smartfónu ešte neexistuje, spoločnosť zvažuje zabudovanie revízorskej čítačky do mobilu. V takom prípade vás revízori nebudú kontrolovať pomocou špeciálneho zariadenia, ale svojim smartfónom. Ak sa projekt osvedčí, ďalším krokom bude vytvorenie dopravnej karty a električenky v mobile.