Kým v minulosti slúžilo hranie videohier najmä na krátenie si voľného času, dnes sa z toho koníčka stáva aj šport či dokonca zdroj príjmu. V článku sa pozrieme na to, ako fungujú e-športové turnaje a aj na to, čo môžu priniesť „bežnému“ smrteľníkovi.
Čo je to e-šport
Pod pojmom e-šport sa ukrýva profesionálne hranie počítačových hier. Hráči e-športu trénujú podobne ako iní športovci a taktiež sa zúčastňujú aj rôznych súťaží a turnajov. Za vôbec prvú súťaž v e-športe na svete je považovaný turnaj v roku 1972 na univerzite Stanford. Kým v zahraničí, kde sa tento druh športu označuje aj ako progaming, nejde o žiadnu novinku, u nás sa e-šport vo väčšom udomácňuje posledných niekoľko rokov. Mnohí ho považujú za šport budúcnosti a hráčov, ktorí sa venujú počítačovým hrám na profesionálnej úrovni stále pribúda.
Odmeny pre víťazov dnešných e-športových turnajov sú naozaj astronomické, a tak už dnes tí najlepší hráči môžu považovať e-šport za svoje zamestnanie. S pribúdajúcou popularitou e-športu sa postupne začína uvažovať aj o jeho uznaní za oficiálny šport. Niektoré krajiny tak už dokonca urobili. Dokonca sa uvažuje o zaradení e-športu do programu Olympijských hier, ktoré sa budú konať v roku 2024 v Paríži.
Druhy e-športu
Základné delenie e-športu je založené na druhu hry, ktorý hráči hrajú. Môže ísť napríklad o rôzne strielačky (FPS), hry s otvoreným svetom (MMORPG), súťaže tímov (MOBA), kartové hry a rôzne ďalšie.
Najznámejšou hrou v histórii profesionálneho hrania na počítači je Counter Strike. Vysoko populárna je aj hra typu MOBA – League of Legends.
Najznámejšie svetové e-športové podujatia
Pomyslenou kolískou e-športu je Ázia – Južná Kórea, Taiwai a Čína. Veľké bum však dnes už zažíva e-šport aj v USA a Európe. V niektorých krajinách sú dokonca e-športové podujatia podporované aj vládou. Najväčšie svetové e-športové podujatia sú podporované veľkými spoločnosťami z oblasti informačných technológií, ako sú napríklad Samsung, Intel a Microsoft.
Známe svetové e-športové súťaže:
- ESWC – Electronic Sports World Cup,
- IEM – Intel Extreme Masters,
- IPL – IGN ProLeague,
- GSL – GOMTV Global StarCraft II League,
- OSL – OnGameNet Starleague,
- LCS – League Championship Series,
- MLG – Major League Gaming,
- WEM – World e-Sports Masters,
- OGN – OnGameNet League of Legends Champions,
- NASL – North American Star League,
- WCG – World Cyber Games.
Viaceré, prevažne menšie e-športové podujatia sa pravidelne organizujú aj na Slovensku. Dokonca si slovenskí priaznivci e-športu môžu zmerať svoje sily aj na národných majstrovstvách.
Známi slovenskí e-športovci
Hoci je e-šport u nás ešte takmer v plienkach, aj my sa už dnes môžeme pýšiť viacerými úspešnými športovcami z tohto odvetvia. Vôbec najznámejším Slovákom v oblasti e-športu je Ladislav „GuardiaN“ Kovács . Ďalším známym je napríklad majster svete v Trackmanii z roku 2021 Erik „HakkiJunior“ Leštach, ktorý je členom siene slávy česko-slovenského e-športu. Ide o vôbec prvého Slováka, ktorému sa to podarilo s e-športom dotiahnuť ďaleko, a to v čase, kedy ešte sponzoring e-športu nebol na takej vysokej úrovni, ako dnes.
Ďalšou známou osobnosťou na slovenskej scéne je bývalý hráč Counter-Strike, dnes komentátor a streamer, Ivan „DEV1“ Lazarov. Rovnako ako jeho kolega, aj DEV1, patrí do siene slávy.
Stávkovanie a e-šport
Keďže stávkové kancelárie sa snažia držať krok s aktuálnymi trendmi a popularita e-športu neustále narastá, možnosť staviť si na e-športové súťaže pridali do svojho portfólia aj rôzne stávkové kancelárie. Podobne, ako pri iných športoch, staviť si na výsledok e-športového zápasu môže každý fanúšik. Ďalšou veľkou novinkou v portfóliu stávkových kancelárií bolo spustenie online kasín, ktorých cieľom je zabezpečiť legálne hranie všetkých fanúšikom online hazardných hier.
Svet online hrania, hazardu a stávkovania sa neustále vyvíja a uvidíme, čo si pre nás pripraví v najbližších rokoch. Jedno je však isté. Počítačové hry a e-šport sú obľúbeným koníčkom Generácie Y, ktorá bude časom tvoriť väčšinu ekonomicky aktívnej populácie. Je teda viac ako pravdepodobné, že sa s nimi budeme stretávať čoraz viac a možno časom tak, ako sú dnes niektoré deti od mala vedené napríklad k tenisu či hokeju a absolvujú pravidelné tréningy, aby sa z nich mohli stať profi hráči, budú v budúcnosti deti vedené k e-športu.
Článok je platenou spoluprácou.
Zdroj titulného obrázku: Pixabay.com