Po dlhšej dobe som zostal doma dlhšie, nikam do zahraničia som necestoval. Pôvodne ma totiž pozval jeden čínsky výrobca na návštevu výrobného podniku a keďže ide o výrobcu, ktorý bude podľa môjho odhadu veľmi silný aj na slovenskom trhu, chcel som tam ísť a zmapovať spôsoby výroby aj vývoja.
Pozn. redakcie: Tento článok vyšiel ako úvodník v tlačenom vydaní časopisu TOUCHIT 3-4/2024.
Termín aprílovej návštevy sa ale od úvodnej ponuky výrazne posúval vpred i vzad a ja som postupne odvolával všetky svoje naplánované cesty tak, aby som sem mohol ísť. Len pripomeniem, že na to, aby ste mohli ísť do Číny, potrebujete mať udelené vízum na konkrétny dátum. Existuje viacero typov čínskych víz a obyčajne najjednoduchšie je turistické vízum, ale aj na jeho udelenie je vhodné doložiť dôveryhodný doklad o zaistenej doprave tam aj späť (najčastejšie letenka), a tiež potvrdenie o tom, že máte kde bývať a kontakt na niekoho, kto za vás zoberie zodpovednosť.
Nič z toho sme nemali a nakoniec to skončilo tak, že doba na udelenie víza už bola príliš krátka na to, aby sme mohli do Číny vycestovať v apríli. Cesta teda bola zrušená, a to pre všetky krajiny v EÚ. Údajne pôjdeme v druhej polovici roka, uvidíme. Ak sa tak stane, samozrejme vám prinesiem moje poznatky z tohto podniku.
Tým pádom som zrazu mal dosť času na aktivity, ktoré som už dlhšie odkladal. Určite ste si všimli, že v rámci redakcie produkujeme mnoho videí a ich sledovanosť stúpa – aktuálne máme na @touchit_sk viac ako 26-tisíc odberateľov, radi vás privítame do našej rodiny, ak tu ešte nie ste. Video vidím ako jasnú budúcnosť aj pre IT žurnalistiku, píšuci novinári sa postupne menia na divadelných hercov, ak teda chcú prežiť.
Práve vo videu sa aktuálne dokáže prejaviť kvalita v predstavovaní produktov alebo služieb. Textový článok je dnes často o nadpise, téme, úvodnom obrázku a tom, ako ho (ne)prezentuje Google. Na dobe sledovania videa sa viac prejaví hĺbka poskytnutých informácií. Samozrejme, aj tu je to dosť o titulkovej fotke, nadpise a téme, ale video sa teší veľkému záujmu – je tu obraz aj zvuk, netreba nič čítať a smartfón aj pripojenie na internet má dnes každý.
Obľubu videa sme videli aj v týchto prezidentských voľbách. Ako sme zistili, dobre pripravenými videami sa vlastne dajú vyhrať voľby, musíte ale vzbudiť silnú emóciu ako je napr. strach či hnev. Politici sú tak skôr herci a ich okolie pripravuje scenáre. Som si istý, že v amerických prezidentských voľbách uvidíme deep fake videá v plnej sile.
V našich videách sa na žiadne deep fake nehráme, tu musíme jednoducho ukázať, čo dané produkty robia a treba mať nahratý vysvetľujúci záber prakticky ku všetkému, o čom hovoríme. Viem, že chcete vidieť produkty v činnosti, a to znamená pripraviť na to všetky podmienky.
Napr. v prípade inteligentných hodiniek, náramkov, robotických vysávačov či televízorov potom fungujeme cez diskusiu pod videami aj ako akési poradenské centrum. A to nielen pre divákov na Slovensku, ale dokonca aj v Českej republike. A tu sa na chvíľu zastavím.
Z historických dôvodov Slováci bez problémov sledujú české televízne vysielanie a samozrejme aj videá. Rovnako dokážu pracovať s odbornou literatúrou v češtine a tomuto jazyku rozumejú aj malé deti aj napriek platnému jazykovému zákonu. V prípade YouTube tak majú českí tvorcovia hovoriaci vo svojom materinskom jazyku k dispozícii až 15-miliónové publikum.
Opačne to však neplatí. Veľmi často služobne navštevujem Prahu a viem, že ak je v obchode mladšia predavačka, musím začať používať české výrazy. Takže u Baťu na Václaváku nie topánky, ale boty, v obľúbenej extra lacnej jedálni Světozor v samom centre Prahy si pýtať nie kapustovú polievku, ale zelňačku. Inak vám už nerozumejú.
A toto sa prejavuje aj v sledovaní videí, slovenskí tvorcovia môžu počítať tak najskôr s 5-miliónovým auditóriom. Aby si nás pozreli aj Česi, tak video musí byť fakt dobré a niečím špecifické. Navyše, súčasné IT spoločnosti optimalizujú svoje zastúpenia tak, že vznikajú centrá pokrývajúce viacero krajín, pričom to predovšetkým platí pre východoeurópske krajiny. Slovensko patrí najčastejšie pod Prahu, ďalej Varšavu a dokonca aj pod Budapešť. Je potom zrejmé, že sa k novinkám dostaneme často až s istým oneskorením v porovnaní s redakciami priamo v týchto centrách.
Na to, aby sme dokázali v redakcii vytvoriť dobre sledovateľné videá, sa musí stretnúť viacero vecí. Video musí dobre vyzerať, pre technologické videá je ideálne odhlučnené farebne efektne nasvietené štúdio, ďalej kvalitný obraz aj zvuk. Samozrejme, musíte vedieť zrozumiteľne hovoriť, nejako vyzerať a hlavne mať všetky potrebné vedomosti, scenár, ideálne aj kameramana.
Práve moju odloženú cestu do Číny a s tým súvisiaci vytvorený čas, s ktorým som nepočítal, som pretavil do vylepšenia nášho štúdia. To som už dlhšie odkladal. Štúdio je teraz farebnejšie, umožňuje aj ďalšie zábery, aké predtým neboli možné. Takto by mali videá z našej dielne vyzerať ešte pútavejšie. To hovoríme o videách, ktoré pripravujeme priamo v štúdiu. Okrem toho však točíme videá aj priamo v teréne – príkladom sú autá a motorky, ktoré zároveň patria medzi tie najsledovanejšie. To je celkom iný príbeh, pri natáčaní videa musíte poznať viacero dobrých terénov, počítať napr. aj s počasím a sú chvíle, keď si želáte dážď. Natočiť totiž terénne auto, ako sa aj pomocou technológíi dostane z bahna, pre vás znamená oveľa viac divákov v porovnaní s tým, keď sa s ním len preháňate po asfaltke.
Na takého automobilové videá samozrejme potrebujete kameramana, čo ale napr. pri prezentácii noviniek priamo v automobilke nie je často možné. Vtedy ste hlavný herec, scenárista, kameraman, režisér a producent v jednej osobe, navyše máte na video obmedzený čas. Treba si potom premyslieť, či chcete vozidlo skutočne vyskúšať a napísať o ňom článok, napr. s použitím firemných fotiek alebo tento čas minúť na natočenie videa.
No a potom sú videá z tlačoviek, keď nositeľom informácií nie je redaktor z našej redakcie, ale účinkujúci z tlačovej konferencie. Niektoré technologické redakcie využívajú hlavne tento formát videa, v podstate nechajú bez obmedzení hovoriť špecialistu a toto neskôr postrihajú s pár dokrútenými zábermi alebo fotkami. Dá sa to takto robiť a aj ja som takto dávnejšie postupoval, je to naozaj jednoduché. Neskôr som si ale uvedomil, že ako sledujúci nášho kanála ste zvedaví skôr na náš názor na predstavovanú novinku a nie na povedzme PR vystúpenie kohosi z externého prostredia. Ak to teda je možné, pozveme si špecialistu do nášho štúdia, pripravíme si otázky a porozprávame sa s ním pred kamerami.
No a na záver ešte trochu z redakčnej kuchyne – premýšľame nad tým, že do našej videotvorby pridáme aj nový formát, kde by sme novinky z IT oblasti predstavovali pred kamerami naživo. Znamená to ešte trochu viac prispôsobiť štúdio, prikúpiť nejakú techniku, vytvoriť si na to čas a do vysielania zapojiť aj našich divákov. Tak uvidíme, ale mohlo by sa vám to páčiť.
Prečítajte si aj: