Ak očakávate lacnú vifonku, tak vás sklamem, toto je poctivé Kung-Pao, ktoré vám ulahodí.
Áno, je to zvláštne, ani ja som nechápal, ale SsangYong aktuálne produkuje autá, ktoré dávajú zmyslel, sú pekné, dobre jazdia, ponúkajú pokročilé technológie, a to všetko za prijateľnú cenu.
Treba priznať, že ak sme v minulosti počuli o autách značky SsangYong, tak sa nám trošku dvíhal žalúdok, sorry, ale je to tak. Boli to špatné kórejské autá, o ktoré malo záujem mizivé percento Európanov. Aktuálna situácia je úplne iná. Autá tejto značky môžete vidieť aj na našich cestách čoraz častejšie, pričom ide o veľmi podarené kúsky, ktoré dokážu zaujať.
Osobne som túto značku testoval vôbec po prvýkrát, nakoľko ma nikdy predtým nezaujímala. Do rúk sa mi dostal menší model Korando, teda SUV vo veľmi slušnej, resp. najvyššej výbave Premium. Bol som veľmi milo prekvapený, ako toto auto funguje a čo všetko ponúka.
Dizajn
Že ide o kórejskú automobilku je poznať najmä z jedného dôvodu, ktorým je také jemné kopírovanie. Neviem či to tak vníma väčšina, ale ja v tomto aute (pri pohľade na predok) vidím trošku z nemeckej konkurencie, čo nezávisle odo mňa potvrdili aj ďalší ľudia. Dokonca aj moja maloletá dcéra mi povedala, že sa to dosť podobá na.. ..Tiguan. Vadí to? Ani nie, je to proste tak a ja to neriešim, veď to môže byť aj náhoda :). Mne sa dizajn tohto modelu veľmi páči, je to taká ázijsko-európska kombinácia, ktorá si vás dokáže získať.
Predok, ale i zadok auta je veľmi členitý s dôrazom na chrómové doplnky. V bielej farbe vyzerá výborne a ako správne SUV má okolo spodnej časti karosérie plastový lem, ktorý oceníte nie len v teréne. Rovnako cením aj výrazné prekrytie prahov dverí, vďaka čomu zostanú vaše nohavice čisté a manželka pokojná. Vydarená je aj svetelná technika, ktorá patrí prevažne LEDkám, no ešte stále sa tu nájdu aj klasické vláknové žiarovky.
Svietivosť, ako aj dosah hlavných svetlometov je výborná a okrem toho vás určite zaujme aj špecifický dizajn koncových svetlometov. Ešte raz musím dodať, že dizajn tohto modelu sa podaril – z každej strany dokáže zaujať. V prípade testovaného modelu dopĺňajú celkový výzor auta 18“ disky s kórejsko-čínskymi pneumatikami Kumho (235/55/R18).
Interiér
Ani po nasadnutí do interiéru môj údiv neprestával. Slušné materiály, veľmi pekné spracovanie a celkový dojem každou minútou stúpal, až som tomu nechcel veriť. V prvom rade spomeniem výborné kožené sedadlá (v elektrike) s funkciou vyhrievania i ventilovania, ktoré majú primerané bočné vedenie a ponúkajú výborný komfort aj počas dlhých ciest. Šofér má k dispozícii priestranné pracovisko a všetky ovládacie prvky vo výbornom dosahu, cením aj ich všeobecné rozloženie + použité materiály.
Okrem toho má šofér a spolujazdec k dispozícii viacero odkladacích priestorov a širšiu lakťovú opierku. Späť k šoférovi, ktorý získa okrem dobrého posedu aj pekne spracovaný kožený multifunkčný volant s trošku špecifickým dizajnom. Za ním sa nachádza veľký 10,25“ plne digitálny prístrojový panel s peknou grafikou, ktorý zobrazuje neuveriteľné množstvo informácií a nastavíte tu takmer všetko, od multimédií až po asistenčné systémy.
Osobne nepoznám žiadne iné auto, ktoré ponúka takú možnosť konfigurácie zobrazených údajov ako SsangYong Korando (a iné modely tejto značky). Takmer všetko, čo sa zobrazuje na hlavnom displeji je možné zrkadliť aj na prístrojový panel, vrátane aplikácií Apple CarPlay a AndroidAuto, čo som videl vôbec po prvýkrát a túto možnosť veľmi oceňujem.
Až neuveriteľnú možnosť konfigurácie má na svedomí špecifický operačný systém, ktorý je podobný Androidu. To je v tomto smere výhoda, no určite treba myslieť aj na bezpečnosť, keďže je systém pripojený na internet. Verím, že kórejský výrobca na to myslel a má to dobre zvládnuté.
Ako som spomenul vyššie, centrom diania je 9“ dotykový displej v strede palubnej dosky, ktorý ponúka rovnako peknú grafiku. Aj tu nájdete extrémne množstvo informácií a možnosť rozsiahlej konfigurácie systému a nastavení vozidla, vrátane asistenčných systémov, ktorých ponúka tento model viac než by ste očakávali – aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, asistent bezpečného vystupovania z vozidla, sledovanie pozornosti vodiča, asistent prepínania diaľkových svetiel, asistent rozjazdu do kopca, aktívna ochrana proti prevráteniu vozidla, upozornenie na premávku za vozidlom, asistent zjazdu z kopca, parkovací asistent (zadná kamera + PDC senzory) a v neposlednom rade je to aj adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje s aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu (táto dvojica ma príjemne prekvapila presnosťou). Samozrejmosťou je nie len nadštandardná aktívna bezpečnosť, ale aj pasívna, ktorej dôkazom je 5 hviezdičiek v hodnotení EURO NCAP.
Z multimédií vypichnem slušný audio systém a plnú konektivitu (Bluetooth, Wi-Fi, USB-A + slot pre microSD karty), vrátane podpory aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Z komfortných prvkov nechýba automatická 2-zónová klimatizácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant, bezkľúčový vstup do auta a rovnako aj štartovanie. Ešte než sa dostanem k druhému radu musím dodať, že celý interiér je až na pár detailov veľmi pekne spracovaný.
Páči sa mi krátka palubovka, ako aj jej všeobecné prevedenie, ktoré pôsobí trošku luxusným dojmom. Osobne by som zmenil iba veľké plochy s klavírnym lakom, ktoré sú výstavnou skriňou prachových častíc. Spomenúť musím ešte jeden neduh – počas testu som sa silnejšie zaprel do sedadla vodiča, pričom vyskočil zadný plast s poťahom, ktorý kryje celé sedadlo, resp. vnútornú techniku a následne sa mi to počas testu stalo ešte párkrát (nevedel som ho dostať naspäť tak, aby pevne držal).
Tak, a teraz ten druhý rad sedadiel, ktorý je ďalším bonusom, a to najmä z pohľadu priestoru. SsangYong Korando je jedným z mála áut, kde si dokážem s mojou výškou sadnúť sám za seba (nie v úplnom pohodlí, ale cestovať by sa dalo), a to aj napriek tomu, že rázvor nemá nadštandardnú dĺžku (2675 mm). Sedenie v druhom rade je pohodlné, zmestia sa sem tri deti alebo dvaja dospelí jedinci (pri zachovaní plného komfortu) a prítomná je aj lakťová opierka.
Osobne mi tu chýba centrálny výduch ventilácie a USB-A porty na nabíjanie zariadení (náhradou je menič napätia na 230V s klasickou zásuvkou). Za benefit považujem nastaviteľné operadlá v druhom rade, čo oceníte najmä počas dlhých ciest. Postupne sa dostávame do batožinové priestoru, no ešte dodám, že operadlá sú delené v menej vyhovujúcom pomere 60:40 bez stredovej diery na dlhé predmety. Do batožinového priestoru sa dostanete cez elektricky ovládané 5 dvere a k dispozícii máte 551 litrov (407 litrov s rezervným kolesom). Tento priestor ponúka praktické delenie a dvojité, resp. až trojité dno.
Motor a jazdné vlastnosti
Testovaný model mal pod kapotou benzínový 1.5-litrový turbo motor (GDI) s výkonom 120 kW (163ps) a max. krútiacim momentom 260 Nm (od 1500 do 4000 rpm). Tento motor je kombinovaný so 6-stupňovou automatickou prevodovkou (meničový automat Aisin), ktorá v tomto prípade posiela všetkú silu na predné kolesá. Ak máte záujem o pohon všetkých kolies, tak stačí priplatiť okolo 1500 eur a je váš. Osobne by som chcel jednoznačne 4-kolku, lebo bez nej to nie je plnohodnotné SUV.
Motor ponúka dostatok dynamiky a pružnosti, čo som ocenil najmä počas manévrov na okresných cestách. Nie je to žiadna stíhačka, to vôbec, ale s hmotnosťou 2040kg si vie poradiť celkom slušne. Ak by bola prevodovka zlá, tak by som dobrý pocit nemal, však? S touto prevodovkou som nemal najmenší problém, zmena prevodových stupňov je hladká a reakcie na akcelerátor sú promptné. Opäť musím dodať, že aj v tomto prípade ma SsangYong prekvapil.
Táto podarená kombinácia má iba jeden neduh. Tým neduhom je spotreba paliva, ktorá je pre mnohých ľudí veľmi dôležitá. Počas testu som sa pohyboval v rozmedzí 7,8l/100km (mimo mesta) až 9.6 l/100km (diaľnica). Priemer bol niekde medzi tým, približne 8,4 l/100km. To nie je úplne málo, nakoľko podobnú spotrebu majú aj podstatne výkonnejšie autá s pohonom všetkých kolies.
Zvýšená spotreba testovacieho modelu môže byť daná aj tým, že SsangYong používa zábehový olej, takže po prvej výmene za predpísaný olej a poriadnom zábehu sa spotreba ešte trošku upraví – smerom dole (palivová nádrž má objem 50 litrov).
SsangYong Korando ponúka aj možnosť zmeny režimu jazdy, konkrétne sú v ponuke 3 režimy – Normal, Sport a Winter, ktoré menia správanie trakčnej kontroly a automatickej prevodovky. Režim Sport je relatívne citeľný, prevodovka púšťa motor do vyšších otáčok, no nič zásadné a prevratné netreba očakávať.
Tým sa dostávame k podvozku, ktorý čínski inžinieri navrhli veľmi dobre, ba až výborne (asi sa boli previesť po našich cestách alebo ich majú rovnako rozbité). Podvozok pracuje veľmi slušne, odfiltruje väčšinu nerovností a nepríjemný buchot sa do kabíny takmer neprenáša, iba veľmi zriedka. Odhlučnenie kabíny patrí do fajn priemeru. Celkovo mám z jazdných vlastností tohoto modelu dobrý dojem, čo som taktiež absolútne neočakával.
Záverečné hodnotenie: SsangYong Korando 1,5 Turbo GDI 163 6AT Premium
Ak máte z recenzie pocit, že Korando bolo pre mňa veľkým prekvapením, tak máte absolútnu pravdu. Priznám sa, že od tohto auta, resp. značky ako takej som nič zásadné neočakával a nakoniec som bol milo prekvapený. Ide o veľmi podarený kúsok, ktorý sa aj na Slovensku teší veľkej obľube. Za relatívne prijateľnú cenu získate dostatok muziky, teda podarený dizajn, bezpečnosť, moderné technológie, dobre spracovaný interiér a prijateľne pružný motor, ktorý vám umožní bezproblémové manévre. Ako celok funguje SsangYong Korando veľmi dobre a až na pár detailov a neduhov mu nemám čo vytknúť (samozrejme, v rámci testovacieho týždňa). Podrobnú špecifikáciu testovaného auta nájdete – TU.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SsangYong CZ/SK (FanCar Bratislava)
Cena: (testovaná verzia Premium) 26 470 eur
Fotogaléria