Mazda CX-5 vo vrcholovej verzii TAKUMI plus a s naftovým motorom pod kapotou ponúka všetko, čo od dobrého a praktického SUV očakávame. Taktiež to je jedno z mála testovaných áut, ktorým v rámci ceny a kategórie nemáme až tak čo vytýkať. Ak sa pýtate prečo, tak čítajte ďalej a zistíte.
Stále aktuálny model z roku 2019 ponúka oproti predchodcom pár zmien v interiéri a exteriéri, ktoré definitívne vykopli menšie nedostatky. Prehodilo sa niekoľko ovládacích prvkov, celok sa trošku uhladil, no pevný základ zotrval, a to je dobre. Mazda CX-5 totiž stále vyzerá veľmi sviežo a hlavne sa líši od všetkej konkurencie na našich cestách. Je primerane mohutná, má prepracovaný dizajn a nebojácny postoj. Na Mazde CX-5 mám strašne rád prednú časť, ktorá je takmer kolmá a pôsobí veľmi dravo. Do tejto „kresby“ dokonale zapadá obrovská maska chladiča a úzke LED svetlomety so špecifickým denným LED svietením. Krásou si neposvietite, takže tieto svetlá ponúkajú aj slušný dosah, automatické prepínanie diaľkové/tlmené + dynamické smerovanie lúča. Áno, LED-kové sú aj koncové svetlomety, ktoré dopĺňajú mohutný zadok.
Skladba interiéru
Mazda CX-5 (resp. Mazda všeobecne – od modelu 3 vyššie) ponúka kvalitné materiály a precízne spracovanie interiéru, ktoré pôsobí podstatne prémiovejšie ako v rovnocennej konkurencii. V interiéri nič nevŕzga, všetko sedí ako má a celkové spracovanie pripomína o level vyšší model. V tomto sa mi (nie len) CX-5 vždy páčila. V interiéri prevláda kvalitná koža, drevený obklad a leštený hliník, čo je zárukou decentnej elegancie. No nie je to iba o materiáloch. Japonskí dizajnéri vedia celý interiér veľmi pekne vyskladať, čoho výsledkom je výborný posed, aj vďaka maximálne pohodlným kreslám, slušný výhľad z kabíny a všetky ovládacie prvky na dosah ruky. Cením aj nekonfliktne zakomponovaný centrálny LCD displej „infotejmentu“, ktorý sa dá ovládať dotykom (iba ak auto stojí) alebo kruhovým ovládačom v širokej stredovej konzole.
Osobne som používal iba kruhový ovládač, s ktorým je nastavenie/ovládanie všetkých funkcií jednoduché. Okolo neho sa nachádza 5 tlačidiel, s ktorými sa rýchlo dostanete do hlavných položiek. Ešte jednu vec musím spomenúť, veľmi som si obľúbil ovládanie hlasitosti potenciometrom v stredovej konzole – je to MEGA praktické a návykové – stále po ruke. Zobrazovacie plochy sú celkom tri: hlavný LCD displej, hybridný prístrojový panel – analógové ukazovatele + LCD displej (táto kombinácia sa mi páči) a do tretice je to projekčný head-up displej, ktorý premieta všetky dôležité informácie o aktuálnom dianí a stave vozidla priamo na čelné sklo. Avšak, za nevýhodu považujem veľmi chabé možnosti nastavenia asistenčných systémov prostredníctvom ovládania na volante v kombinácii s prístrojovým panelom. Prevažnú väčšinu nastavení treba hľadať v centrálnom panely.
Multimédiá sú v klasickej zostave, ktorej základom je plná konektivita (Bluetooth, 4x USB-A vstup, 3,5 mm audio vstup, slot pre SD kartu + CD mechanika) a hlavne podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. Nechýba ani možnosť vytvorenia Wi-Fi Hot-Spotu pre zvyšok posádky (prostredníctvom mobilného internetu z hlavného pripojeného zariadenia) a v danej triede skvelo znejúci audio systém značky BOSE (10 reproduktorov).
Kúsok nad stredovou konzolou je klasický panel ovládania ventilácie a komfortných prvkov, ktorý mám rád kvôli jeho prehľadnosti a klasickým tlačidlám – žiadne displeje, keď stlačím, tak viem, že som niečo zapol, nemusím kontrolovať :). Vo výbave TAKUMI Plus nájdete všetko podstatné od 2-zón klímy, až po vyhrievané + vetrané sedadlá a vyhrievaný volant. Prial by som si ešte vyhrievané čelné sklo…, to tu nie je. Plusový bod však udeľujem za vyhrievanie zadných krajných sedadiel a centrálny výduch ventilácie v druhom rade. Ešte pár slov k tomu posedu – v prvom rade sú dve komfortné kreslá s miernym bočným vedením, na ktorých je radosť sedieť aj počas dlhých ciest. Zamerané sú viac na komfort + ako šofér oceňujem aj kožený multifunkčný volant s dobrou hrúbkou venca. Sedadlá sú elektricky nastaviteľné – šoférove má pamäť na 2 polohy.
„Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v optimálnom pomere 40:20:40, vďaka čomu môžete v strede prenášať dlhé predmety, napr. lyže, čo sa pri tomto type rodinného auta hodí.“
Vzadu to nie je o nič horšie. Zadní pasažieri majú k dispozícii dve plnohodnotné a komfortné miesta + stred, ktorý je skôr núdzový. S prehľadom sa sem zmestia dve väčšie autosedačky + zostáva priestor na drobnosti (ISOfix je samozrejmosťou). Ak vozíte dospelých, resp. odrastené deti, tak poteší dostatok priestoru na nohy, ale aj hlavu. CX-5 je jedno z mála bežných SUV, kde si aj ja dokážem relatívne pohodlne sadnúť v druhom rade – sám za seba! (výška 2 metre, tak preto..). Teraz skočíme do kufra, ktorý ponúka základný objem 506 litrov a po sklopení operadiel je to až 1620 L. To je fajn, nie? Ešte dodám, že veko batožinového priestoru je ovládané elektricky, no rýchlosť otvárania by mohla byť lepšia – to som kritizoval aj počas prvého testu.
Motor, podvozok a pohon všetkých kolies
Mazdu CX-5 si nekúpite iba kvôli tomu, že je pekne spracovaná, však? Tak nahliadnime pod kapotu a skontrolujme podvozok! Dobrý naftový motor je stále ideálnou voľbou pre množstvo ľudí/rodín a v tomto prípade ho zaručene dostanete. Z pod prednej kapoty sa ozýva 2.2-litrový naftový 4-valec s výkonom 135 kW (184 ps) a max. krútiacim momentom 445 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá preposiela výkon na všetky 4 kolesá, resp. sa o to stará elektronika. Výkon pohonnej jednotky je v tomto prípade absolútne dostačujúci, ponúka príjemnú pružnosť, dynamiku a silu v každom okamihu – od nízkych otáčok, čo je výhodou aj v teréne.
6-stupňová automatická prevodovka s hydromeničom pracuje kultivovane, no treba si zvyknúť na to, že má občas pomalšie reakcie – to nie je chyba, ale vlastnosť, na ktorú sa dá zvyknúť a pracovať s akcelerátorom tak, že na to časom zabudnete. Inak nemám žiadne výhrady, táto kombinácia je výborná a ak cestujete často, prevažne dlhšie trasy, tak tento motor vám bude dlho a dobre slúžiť. Pre zarytých „petrolheadov“ je v ponuke aj 2,5-litrová alternatíva s výkonom 194 koní, ktorá spaľuje benzín – určite stojí za pozornosť. Priemerná spotreba naftovej „dva-dvojky“ sa pohybuje v okolí 7,5 l/100km, no dá sa klesnúť aj pod 7 litrov a naopak, stúpnuť nad 8 litrov. Myslím, že toto sú sa danú kategóriu a karosériu prijateľné hodnoty.
Motor je primerane odhlučnený, a to platí aj o podvozku, ktorý je okrem toho už tradične veľmi dobre nastavený. Ponúka vysokú mieru komfortu, ale nie je príliš vláčny – jeho vlastnosti na našich „skvelých“ cestách určite oceníte, nakoľko dokáže efektívne filtrovať prevažnú časť nerovností a neprenáša zbytočne veľa buchotu do kabíny. Celá posádka sa vďaka tomu cíti komfortne, čo je dôležitým faktorom. Zásluhu na tom majú aj pneumatiky s vyšším profilom 225/55, ktoré sú obuté na 19“ diskoch, čo je ideálna kombinácia – vyzerá dobre a zároveň poskytuje dostatok komfortu. Aby som nezabudol, Mazda CX-5 môže ťahať príves s hmotnosťou až 2100 kg.
„Systém i-ACTIV AWD zabezpečuje udržanie stopy v náročnejších podmienkach a pomocou 27 senzorov prepína pohon dvoch a štyroch kolies podľa zmien vozovky a počasia. Prítomný je aj systém G-Vectoring Control, ktorý sleduje pohyb volantu, ako rýchlo sa vozidlo pohybuje a v akej polohe je plynový pedál, podľa čoho dokáže za pár milisekúnd zareagovať v záujme zlepšenia ovládateľnosti.“
Prekvapením bol pohon všetkých kolies, ktorý som preveril na klasickej „off-road“ trati, ktorá zahŕňa aj náročnejšie kríženie náprav – bol som prekvapený s akou ľahkosťou to Mazda CX-5 priam preskočila, pričom sa ani nezapotila. Rovnakú trasu prešli aj napr. niektoré koncernové SUV, no podstatne sa pritom trápili (áno, nakoniec to zvládli, ale bol to celkom boj 🙂 ). Mazda CX-5 má za tento počin veľký bonusový bod! Ak hľadáte pekné, praktické a zároveň reálne fungujúce SUV s pohonom všetkých kolies, ktorý vás v kritických situáciách nesklame, tak aj toto auto môže byť cesta.
Ak sa pýtate, že prečo robím to „gýčové“ kríženie náprav, tak pre vás mám jednoduchú odpoveď – preto, lebo iba takto viem overiť správanie sa pohonu všetkých kolies, resp. elektroniky a prerozdeľovania krútiaceho momentu. Tento test ukáže, či sa dá na 4-kolku v teréne spoľahnúť, lebo už sa mi párkrát stalo, že som krížil aj nečakane a verte, že nechcete 4-kolku, ktorá bude počas kríženia „skákať ako koza“, pričom sa nikam poriadne nepohne – nakoniec pravdepodobne vyjde, ale bude to boj. Ako v redakcii hovoríme – To nechceš! Nemusíte chodiť do ťažkého terénu, toto nie je off-road, ale môže sa stať, že to budete nedobrovoľne nútení vyskúšať a vtedy budete radi, že to funguje :).
„Systém pohonu všetkých kolies i-ACTIV AWD sa aktivuje len vtedy, keď je potrebný. Na základe údajov z 27 senzorov 200-krát za sekundu reguluje v záujme ideálneho kontaktu kolies s povrchom prenos hnacej sily“
Technológie + asistenčné systémy
V závere sa pozrieme na zostavu technológií a asistenčných systémov, ktorých ponúka Mazda CX-5 tak primerane. Základným prvkom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Nutným prvkom je sledovanie mŕtvych uhlov s rozšírenou indikáciou, čo by malo byť súčasťou každého nového auta. Nechýba ani sledovanie opustenia jazdného pruhu so základným vedením vozidla v jazdnom pruhu a dobre fungujúci adaptívny tempomat so zrozumiteľným ovládaním na volante. Dobre funguje aj čítanie dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení a prítomné je aj sledovanie pozornosti šoféra – to keby ste zabudli ísť na kávu. Ak by sa nechcenou náhodou niečo stalo, tak určite príde vhod eCall systém na privolanie pomoci.
Čo by to bolo za plnú výbavu, ak by tu nebol parkovací asistent, ktorý zoskupuje viacero PDC senzorov a 4 kamery v okolí auta. Jeho funkčnosť je dobrá, dá sa meniť aj pohľad, no rozlíšenie kamier je stále slabučké (nová Mazda 3, 6 a pod. to už má vyriešené, kamery majú podstatne vyššie rozlíšenie). V zásade ale tento systém funguje a počas parkovania a manévrov v teréne je to výborná pomoc. Prítomný je aj v mojom prípade prevažne vypnutý systém i-stop a naopak stále zapnutý Auto-Hold. Ak máte, tak používajte automatickú brzdu, nestojte na križovatkách a pod. s nohou na brzde, prosím :).
Jednou vetou
Mazda CX-5 je výborným rodinným SUV, ktoré ponúka neopozeraný dizajn, dostatok priestoru, primeranú dávku využiteľných technológií a výborný naftový motor v kombinácii s automatickou prevodovkou a komfortne naladeným podvozkom.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko
Cena: od 43 320 Eur
Základná technická špecifikácia: Mazda CX-5 TAKUMI Plus
- Motor: 2191 cm3 / 4-valec
- Prevodovka: 6-stupňová automatická
- Výkon: 135 kW (184 ps) – 4500 rpm / 445 Nm – 2000 rpm
- Poháňaná náprava: i-ACTIV AWD / pohon všetkých kolies
- Rozmery: dĺžka 4550 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1680 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 200 mm / polomer otáčania – 12 m
- Pohotovostná hmotnosť: 1674 kg
- Objem batožinového priestoru: 506 / 1620 litrov
- Objem nádrže: 58 litrov
- rýchlosť: 208 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,6 sekundy
Prečítajte si aj:
Mazda MX-30: Prvý elektromobil výrobcu zaujme dizajnom i cenou (fotogaléria)