Začiatkom marca sme testovali novú generáciu obľúbeného SAV od spoločnosti BMW, ktoré sa natoľko zmenilo, že si ho mnohí ľudia a fanúšikovia značky mýlia s väčším súrodencom – BMW X5
3. generácia X3 (označenie G01) je krajšia, mohutnejšia, ľahšia, o niečo väčšia a hlavne modernejšia. Ešte musím dodať, že je aj hravá, a to aj s 2-litrom pod prednou kapotou. Superlatívmi ťažko šetriť, nakoľko sa táto generácia skutočne podarila. Samozrejme, nájdu sa aj nedostatky. Verzia testovaného modelu je – xLine, čomu prislúchajú viaceré doplnky. Už na začiatku musím prezradiť, že budúci majitelia novinky budú viac než spokojní.
„Historické okienko – prvá generácia X3 (E83) bola predstavená v roku 2003 a pre automobilku BMW bol tento model veľmi dôležitý, čo sa dodnes nezmenilo. Veľmi dôležitým faktom je aj to, že v prvej generácii X3 mal svetovú premiéru aj elektronicky riadený pohon všetkých kolies – xDrive. Jeho základom (zjednodušene) bolo pripájať k zadnej poháňanej náprave aj pohon predných kolies.“
Zmeny a novinky oproti predchodcom – Nový dizajn, nové materiály a úplne iný dojem
Nová X3 je takmer z každej stránky a z každého pohľadu iná. Niektoré črty predchodcu si zanechala, ale je ich skutočne málo. Asi najvýraznejšou črtou všetkých modelov X3 je spodná línia, resp. lišta okien, ktorá v zadnej časti rázne vystupuje nahor. Oproti predchodcovi je dlhšia o 56 mm, širšia o 7 mm, nižšia o 37 mm a ľahšia o 50 kg (v závislosti od výbavy). Zväčšený je aj rázvor, a to o 54 mm. 3. generácia (G01) je postavená na novej platforme, ktorá je určená pre väčšie modely s pozdĺžnym uložením motora – CLAR (Cluster Architecture). Na rovnakej platforme je postavené aj BMW radu 5 (G30), 6 GT (G32), ale aj BMW radu 7 (G11/G12). Dodajme, že nová X3 má oproti iným G-modelom prednú nápravu so samostatnými spodnými ramenami a vzperami MacPherson.
„X3 nás presvedčila, že BMW zamestnáva špičkových inžinierov a dizajnérov, ktorí rozmýšľajú nie len esteticky, ale aj prakticky.“
Dizajn, karoséria a batožinový priestor
Je zrejmé, že dizajn sa nebude páčiť každému, ale počas testu sme sa presvedčili o tom, že tento model dokáže viac než zaujať. Tretia generácia dospela, má nebojácny postoj a konkurentom dáva jasne najavo, kde je ich miesto. Nový dizajn, nové materiály, nové riešenia – 3. generácia je takmer vo všetkom iná. A to, že patrí do rodiny „X“ dáva najavo skutočne všade.
Emblém „X“ sa nachádza na lištách prahov, B-stĺpiku, vo výplniach dverí, a taktiež na stredovej konzole. Svojim výzorom a celkovým postojom si zachováva príslušnosť k novej generácii vozidiel BMW. Malou odlišnosťou je to, že maska chladiča (ľadvinky) je od svetlometov oddelená. Taktiež má iný rozmer a už na prvý pohľad je gigantická, čo opticky zvýrazňuje celý predok. Samozrejmosťou je aktívny termomanažment vykurovania a chladenia – aktívne lamely v maske chladiča.
„Testovaná X3 je na prvý pohľad fádne biela, ale ak pozriete lepšie, tak je jasne vidieť, že má o niečo iný odtieň a perleť. Farba Mineralweiss je dostupná v doplnkovej výbave za 920 eur.“
Dizajnéri sa s karosériou a jej rôznorodými prelismy vyhrali do sýtosti. Všetky línie dávajú zmysel a celý zovňajšok pôsobí veľmi elegantne. Do toho sú zakomponované LED svetlomety s úplne novým dizajnom a výbornou svetelnou technikou. Páči sa mi línia strechy, ktorá v zadnej časti elegantne klesá a zakončená je spojlerom s dvojitým lakovaním. Zadná, ako aj predná časť je podľa mnohých názorov, vrátane toho môjho, vyhotovená s puncom elegancie a účelovosti.
Pri jazde v teréne som ocenil pomerne krátke previsy karosérie (nájazdový uhol: 25,7°, odjazdový uhol 22,6°, prejazdový uhol 19,4°, max. brodivosť 500 mm), a tiež čiastočné prekrytie prahov. K tomu však mám výhrady, nakoľko minimálne od verzie xLine som čakal, že prekrytie bude úplné. Po jazde v teréne boli prahy špinavé aj pod prekrytím, čo sa nebude páčiť vašim nohaviciam a už vôbec nie manželke J. Verzia xLine má zvýraznenú prednú spodnú časť, zadný difúzor, ale aj spodné lišty dverí. O niečo výraznejšie oplastovanie je poznať na prvý pohľad, a preto si ani jedno modelové vyhotovenie nespletiete. Každé je niečím špecifické – xLine, Luxury Line, a M Sport Packet.
Rozmery: dĺžka: 4708 mm, šírka: 1891 mm, výška: 1676 mm, rázvor: 2864 mm, svetlá výška: 204 mm, hmotnosť: 1750 kg
Po nahliadnutí do interiéru okamžite zistíte, že toto nie je tá klasická X-trojka. Všade sú použité prémiové materiály a kvalita vyhotovenia je v danej triede na vysokej úrovni. V interiéri vyniknú pozdĺžne brúsené hliníkové lišty – Pearl Chrome (+ 145 eur) a občas na vás vykukne aj klavírny lak. Palubná doska vyzerá ako by bola prešívaná kožou, ale nie je tomu tak. Je to imitácia z mäkčeného plastu, ale vyzerá dobre. Praktické rozloženie ovládačov a orientácia celého systému na vodiča je pre BMW synonymom a verím, že to tak ostane navždy, teda pokiaľ budú šoférovať ľudia.
BMW pred časom vymenilo aj dodávateľa kože, čo je poznať min. na sedadlách. Koža je jemnejšia a mala by byť aj odolnejšia. V testovanom vozidle boli športové sedadlá v krásnej hnedej koži s dekoratívnym prešívaním – Vernasca Cognac (+ 1406 eur). Sedadlá sú pohodlné aj pri dlhšom cestovaní a z auta sme ani raz nevystúpili vyslovene unavení. Predné sedadlá sú plne elektrické, vodičove aj s pamäťou – 2 polohy. Páči sa mi celkový posed, ergonomický tvar a výraznejšie bočné vedenie s dofukovaním v bedrovej, resp. chrbtovej časti.
Zadné sedadlá sú na tom podobne, ale pohodlne sa budú cítiť iba pasažieri strednej postavy. Vyšší a objemnejší pasažieri budú mať menej miesta nad hlavou a pred kolenami. Ak si objednáte príplatkovú panoramatickú strechu, tak bude strop ešte o niečo nižší. X3 je 5-miestna, ale ak chcete zachovať maximálnu dávku komfortu, tak iba 4-miestna. Na krajných sedadlách nechýbajú isofix úchyty a možnosť polohovania operadla. Nastavenie je za pomoci páčky pri dverách, čo je praktické.
Z komfortných prvkov nechýba vyhrievanie sedadiel (predných + zadných krajných), a tiež vyhrievanie príplatkové M volantu, ktorý fantasticky padne do rúk (+ 207 eur). Vyhrievanie môže byť aktivované aj automaticky – podľa aktuálnej teploty. Kruh uzatvára balík Ambient Air, teda integrované vône s nastavením intenzity (+ 331 eur), ambientné podsvietenie interiéru s možnosťou zmeny farby a galvanizované ovládače (zvýšenie odolnosti a lesku + 155 eur). Počas jazdy som ocenil výborné odhlučnenie kabíny, na čom majú zásluhu aj akustické sklá. Predné akustické sklo je v základe, bočné sú za príplatok.
Batožinový priestor má zachovanú kapacitu – 550 L. Po sklopení operadiel v druhom rade (delenie 40:20:40) získate objem s kapacitou 1600 L. Operadlá sú sklápateľné z kufrovej časti a majú spomalený chod, aby sa predišlo nehodám. Batožinový priestor obsahuje viacero praktických prvkov – koľajnice s posuvným okom, výsuvné háčiky na tašky a 12V zásuvku. Pod podlahou sa nachádza ďalší priestor na odkladanie menších predmetov. Podlaha, ktorá delí hlavnú časť od tej spodnej, obsahuje plynovú vzperu a drží samostatne, čo chválime.
Samozrejmosťou je krycia roleta, ako aj bezpečnostná sieť. Obe sa dajú skryť pod kryt do podlahy. Veko batožinového priestoru je ovládané automaticky – tlačidlom na veku, tlačidlom pri šoférovi alebo podkopnutím nohou. X3 je z pohľadu priestoru dostatočne veľké vozidlo pre bežnú rodinu, ale! Opäť platí, že kvôli dizajnu a aerodynamike trpí kufor, ktorý je pomerne nízky. Napr. pri nakladaní väčšieho kočíku s vaničkou to môže byť problém.