Spoločnosti kritizujú nové pravidlá.

Od 6. marca 2024 začne platiť tzv. Akt o digitálnych trhoch (DMA), ktorý schválila Európska komisia. Tento akt obsahuje okrem iného aj nové pravidlá, ktoré sú namierené voči technologickým gigantom. Cieľom je, aby giganti nezneužívali svoje postavenie a ponúkali používateľom nástroje na lepšiu ochranu súkromia, resp. nevytvárali monopol.

DMA sa prejaví napríklad v tom, že Google aj Meta nedávno sprístupnili používateľom v krajinách Európskej únie nové nastavenie, ktoré umožňuje odpojiť od seba jednotlivé služby a zamedziť tak výmene dát medzi nimi s cieľom prispôsobovať reklamy či obsah.

Zmena predvoleného prehliadača a nové možnosti pri ich vývoji

Novému Aktu o digitálnych trhoch musí vyhovieť aj Apple, a to vo viacerých otázkach. Apple musí zaviesť nové nastavenie, ktoré sa v rámci úvodného nastavovania iPhonu či iPadu spýta používateľa, aký chce používať predvolený internetový prehliadač. Rovnako Apple musí umožniť vývojárom prehliadačov, aby mohli využívať aj svoje vlastné jadrá a nielen WebKit od Applu.

Apple bude musieť v neposlednom rade umožniť inštaláciu obchodov s aplikáciami tretích strán. Všetky tieto novinky prídu s aktualizáciou na verziu iOS 17.4, avšak to, ako Apple vyriešil používanie obchodov tretích strán, vyvolalo nespokojnosť u viacerých veľkých technologických spoločností.

Nový poplatok pre vývojárov s najobľúbenejšími aplikáciami

Dôvod je ten, že hoci Apple umožní spoločnostiam prevádzkovať ich vlastné obchody s aplikáciami a rovnako umožní vývojárom publikovať svoje aplikácie cez obchody tretích strán, nechá si to zaplatiť.

Apple totiž vymyslel nový poplatok s názvom Core Technology Fee. Ten budú platiť vývojári, ktorí sa rozhodnú prijať nové pravidlá, ktoré im umožnia distribuovať aplikácie aj cez iné obchody (alebo iba cez iné obchody), ako je App Store.

Vývojári, ktorí prejdú z pôvodných na nové pravidlá, budú musieť zaplatiť 50 eurocentov za každé jedno stiahnutie aplikácie, ktoré presiahne počet 1 milión „prvých stiahnutí za rok“. Mnohí vývojári môžu tento poplatok ignorovať, keďže ho nebudú musieť platiť. Pre najobľúbenejšie aplikácie to však bude nezanedbateľná položka.

V závislosti od situácie sa môže za „prvé stiahnutie“ počítať aj aktualizácia aplikácie či jej opätovné nainštalovanie, pokiaľ ste ju v minulosti odinštalovali. Počítajú sa stiahnutia zo všetkých obchodov, kde je aplikácia dostupná, pričom sa berie do úvahy Apple ID používateľa, ktorý ju sťahuje.

App StoreZdroj: Apple
Apple povolí inštaláciu aplikácií aj z iných obchodov, ako je App Store. Jeho pravidlá sú však striktné a výrazne obmedzujú vývojárov s najobľúbenejšími aplikáciami

Veľké spoločnosti nové pravidlo kritizujú

Je zrejmé, že voči novým pravidlám sa ohradili najmä veľké technologické spoločnosti, ktorých aplikácie majú obrovské množstvo aktívnych používateľov. Pre nich sú nové zmeny absolútne nevýhodné. Príkladom je Spotify, ktorý sa doslova vyjadril, že Apple vydiera.

Ku kritike sa vyjadrili aj ďalšie spoločnosti, ako sú Epic Games či Microsoft. Tí považujú tieto zmeny za „poriadny odpad“, resp. za „krok nesprávnym smerom“.

Nové zmeny môžu byť teoreticky aj výhodné, ale iba pre niektorých vývojárov. Títo vývojári však musia dúfať, že sa nestane niečo neočakávané a ich aplikácia nezíska obrovskú popularitu. Pretože, ak presiahnu milión stiahnutí za rok, účet pre Apple sa predraží.

Aby si vývojári mohli porovnať, koľko približne budú platiť Applu, môžu použiť oficiálnu kalkulačku. Aj bez použitia kalkulačky je však zrejmé, že pre vývojárov najobľúbenejších aplikácií sú nové pravidlá absolútne nevýhodné a nemajú inú možnosť, ako je zachovanie exkluzivity s Applom. V opačnom prípade si za väčšiu slobodu poriadne priplatia.

Zdroj: Apple, Spotify, X (1, 2, 3)

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.