BMW X3 patrí medzi veľmi obľúbené modely mníchovskej značky. Má optimálne rozmery, vydarený dizajn, ponúka špičkové technológie a je dostupný s rôznymi motorizáciami.

Z pohľadu dizajnu je to stále relatívne klasické BMW bez „brutálneho“ zásahu najnovšieho dizajnového jazyka, ktorý nie každému pasuje. Toto SAV je výbornou voľbou pre každého, kto má záujem o veľké, moderné a priestranné BMW, ktoré ale nie je nadrozmerné, ako napr. model X5 (z môjho pohľadu je tento model stále najkrajším SUV na našom trhu) alebo X7. Ako nadpis napovedá, je to zlatá stredná cesta (v rámci značky a modelovej rady X), na ktorej sa budete cítiť veľmi dobre.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

X3 má podarený dizajn s tradičnou SUV karosériou, ktorá je nie len precízne vypracovaná, ale hlavne praktická. Testovaný model bol v prevedení M-Sport, ktorý mu dodáva dynamickejší „look“ a niekoľko dôležitých prvkov výbavy. Kombinácia bieleho lakovania s lesklými čiernymi doplnkami  a 20“ diskami vyzerá perfektne za každých okolností.

Dizajn a vypracovanie karosérie už „ospevovať“ nebudem, lebo som to robil (prvé dojmy – TU) viackrát (recenziu naftovej verzie – TU), takže sa vrhnem rovno do interiéru, na výbavu a hlavne na pohonnú jednotku a dojmy z aktívneho testu. Avšak, ešte predtým upriamim pozornosť na skvelé adaptívne LED svetlomety, ktoré ponúkajú výbornú svietivosť a ešte lepší dosah s tieňovaním a automatickým prepínaním režimov. Oko poteší aj typické LED denné svietenie + zaujímavé koncové LED svetlomety. Interiér testovaného modelu sa nijak nevymyká BMW konceptu, všetko je na svojom mieste, spracovanie je precízne, materiály kvalitné, posed/výhľad z kabíny je výborný a kožené sedadlá ponúkajú komfort za každých okolností a nechýba im ani vyhrievanie.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

M-Sport balík vám do rúk „nastrelí“ multifunkčný kožený „M“ volant s hrubším vencom, s ktorým je radosť pracovať. Všetky ovládače, vrátane môjho obľúbeného kruhového (iDrive) s dotykovou plochou, sú na svojom tradičnom mieste, čo po čase zaručí plne zautomatizované ovládanie systému bez toho, aby ste museli uhýbať očami z cesty. Okrem toho je tu aj príplatkové ovládanie multimédií a rôznych funkcií gestami, čo tiež poteší. Občas však môžete vyzerať zvláštne – ak sa na vás niekto neznalý pozerá z iného auta.

BMW X3 ponúka tri zobrazovacie plochy, tou hlavnou je 12,3“ dotykový LCD displej s nadštandardnou grafikou v strede palubnej dosky, cez ktorý si viete nastaviť všetky systémy a funkcie vozidla, vrátane asistenčných systémov a pod. Rovnako si tu viete podrobne skontrolovať spotrebu, prácu pohonnej jednotky alebo vykonať rýchlu inšpekciu náplní v spaľovacom motore. Asistenčných systémov je ako v každom lepšie vybavenom BMW dostatok a fungujú veľmi dobre.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Základom je monitorovanie okolia vozidla s aktívnym brzdení v prípade núdze, sledovanie cyklistov/chodcov, výstraha pred bočnou kolíziou, monitorovanie okolia za vozidlom počas vyparkovania, asistent kontroly pozornosti vodiča, sledovanie mŕtvych uhlov, čítanie dopravných značení s možnosťou automatického nastavenia max. povolenej rýchlosti, čo výborne spolupracuje s adaptívnym tempomatom a systémom vedenia vozidla v jazdnom pruhu (centrovanie na stred vozovky funguje dobre).

Túto kombináciu systémov môžete využiť nielen v diaľničnom tempe a pod., ale aj v zápchach, kde sa auto pohybuje úplne samostatne, čo je vo veľkých mestách na nezaplatenie. Okrem toho sa môžete spoľahnúť aj na pokročilý parkovací asistent, ktorý vám bude nápomocný počas parkovania i vyparkovania. Prítomné sú 4 kamery s vysokým rozlíšením a viacero PDC senzorov v okolí auta. Samozrejmosťou je plná konektivita (Bluetooth, Wi-Fi, on-line pripojenie na sieť + USB-C porty a bezdrôtové nabíjanie mobilných zariadení) a podpora Apple CarPlay + klasických BMW aplikácií ako sú správy, počasie, kalendár, atď.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Druhou zobrazovacou plochou je digitálny prístrojový panel, ktorý mení grafiku a farby podľa nastaveného režimu vozidla. Stále nie je plne konfigurovateľný, no osobne mi to až tak neprekáža, nakoľko tu vidím všetky dôležité údaje z palubného počítača a celé to pôsobí elegantne. Do tretice je prítomný nadrozmerný projekčný Head-Up displej, ktorý vám poskytuje všetky údaje o aktuálnej trase, stave vozidla a pod., pričom sa môžete plne sústrediť na premávku pred vami.

Externý displej? Áno, takto nejak by som nazval aplikáciu BMW Connected, ktorá vám po jednoduchom pridaní vozidla do vášho profilu ukáže jeho aktuálny stav, ako napr. či je zatvorené/otvorené, či máte zavreté okná, kde sa auto nachádza, aký je stav v palivovej nádrži, koľko energie zostáva v batérii a pod. Samozrejme, cez aplikáciu viete auto aj čiastočne ovládať – zavrieť/otvoriť, nastaviť nezávislú klimatizáciu alebo čas, kedy má začať a skončiť proces nabíjania. Veľmi užitočná aplikácia, ktorú odporúčam vyskúšať a používať.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Pomaly sa presunieme do druhého radu, no ešte musím spomenúť prémiový audio systém Harman/kardon, ktorý poteší nejedno uško a z komfortných prvkov je neodmysliteľnou samozrejmosťou bezkľúčový vstup do auta + štartovanie a 3-zóny klimatizácie. Všetko tu je v trojkombinácii :). Tretí rad poskytuje dostatok miesta i komfortu pre postavy priemernej veľkosti, takže sa tu odvezú aj traja dospelí, no ideálne to bude v dvojke, prípade tri deti.

Pasažieri ocenia jednoducho polohovateľné operadlá, samostatnú zónu klimatizácie, dva USB-C porty a lakťovú opierku. Sedáky majú primeranú dĺžku, no na moju postavu (2 metre) je to stále málo, rovnako ako v prípade priestoru nad hlavou, ktorú si trošku šúcham. To je môj problém, vy nižší a užší to riešiť nebudete :).

Cením aj optimálne delenie operadiel v pomere 40:20:40 a batožinový priestor s medzi podlahou na drobnosti (nabíjacie káble, lebo električka..) + rôznymi drobnými prvkami, ktoré vám spríjemnia každodenný život s autom. Batožinový priestor je v prípade plug-in hybridnej verzie trošku menší, no nie je to až tak strašné – vidieť to na jeho vyvýšení.

V základe má 450 litrov a so sklopenými operadlami až 1500 litrov. Elektricky ovládané veko je tiež prítomné a otvoríte ho aj nohou – posledné roky to konečne reálne funguje. Ešte dodám, že lítiovo-iónové batérie sa nachádzajú pod zadnými sedadlami, zatiaľ čo palivová nádrž sa posunula nad zadnú nápravu.

Poďme na cesty! Akú techniku ponúka a ako jazdí BMW X3 30e M-sport?

Stále je to BMW, takže bez ohľadu na systém pohonnej jednotky si môžete byť istí, že aj tento model vám ponúkne výborné jazdné vlastnosti, pohodlie a dostatočný výkon, ktorý má v tejto verzii (nie len) počas rozbiehania navrch. Balík M-Sport ponúka prepracovanú športovú automatickú prevodovku (8-stupňová), variabilné športové riadenie, M-Brzdy, performance control zadnej nápravy + túto účinnú zostavu dopĺňa príplatkový adaptívny podvozok.

Tento „5-boj“ vám poskytne skvelé jazdné vlastnosti za každých podmienok, pričom sa netreba obávať ani ostrejšej jazdy – práve naopak, môžete si ju v rámci možností vychutnať. Režim Sport vám ponúkne 292 koní, tuhý podvozok, ostrejšie riadenie a rýchlejšie reakcie akcelerátora/prevodovky. Vo výsledku vám aj táto verzia dokáže vyčariť nefalšovaný úsmev na tvári.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

V bežnom nastavení je X3 komfortná, podvozok krásne zvláda a filtruje všetky povrchy, no a v čisto elektrickom režime si vychutnáte príjemné ticho (aj vďaka dobrému odhlučneniu kabíny a akustickým sklám) a bezemisné jazdenie. Kombinovaný systémový výkon činí 215 kW (292 ps) a 420 Nm, čo je zárukou dynamiky a pružnosti. Okrem toho má tento model dobre rozdelenú hmotnosť medzi nápravami a nízke ťažisko. Všetky uvedené vlastnosti dopĺňa inteligentný pohon všetkých kolies xDrive, vďaka ktorému sa s X3 dostanete aj mimo bežných ciest bez väčších problémov.

A teraz pár slov k technike. Základom tohto modelu je 2-litrový benzínový 4-valec (TwinPower Turbo) s výkonom 135 kW (184 ps), ku ktorému sa pridáva elektromotor s výkonom 80 kW (109 ps), ktorý je umiestnený vo vnútri 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic. Systémový výkon je 215 kW (292 ps) s max. krútiacim momentom 420 Nm. V praktických číslach to znamená, že BMW X3 30e zrýchli z 0 na 100km/h za 6,1 sekundy a max. rýchlosť je obmedzená na 210 km/h. V čisto elektrickom režime dokáže ísť tento model max. rýchlosťou 135 km/h. Ešte jeden praktický údaj – X3 xDrive30e môže ťahať brzdený príves s maximálnou hmotnosťou až do 2 000 kilogramov.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Batéria pod zadnými sedadlami má kapacitu 12 kWh a v praxi ponúka čisto elektrický dojazd okolo 40 až 45 km (podľa výrobcu 51 až 55 kilometrov), pričom záleží od aktuálnych podmienok a na tom, ako predvídate/rekuperujete. Rekuperácia je relatívne účinná, no pokojne by mohla byť ešte aktívnejšia, čim by sa vrátilo viac prebytočnej energie späť do batérií. X3 30e ponúka viacero jazdných režimov, pričom viete jazdiť aj na čistú elektrinu, a to v nastavení MAX eDrive. Spaľovací motor sa pripojí iba vtedy, ak to systém uzná za vhodné, napr. počas prudkej akcelerácie alebo keď bude batéria takmer vybitá.

Je dobré vedieť, že tzv. kickdown je všetkému nadradený, takže ak v núdzi zošliapnete pedál na podlahu (je potrebné pretlačiť spínač), tak máte okamžite k dispozícii plný výkon sústavy, aby ste mohli vykonať potrebný úkon. Taktiež je dobré vedieť, že ak jazdíte v čisto elektrickom režime, tak auto nie je tak svižné a rýchle ako v hybridnom režime, s čím treba počítať a dostatočne predvídať. Na život s plug-in hybridom si treba zvyknúť, lebo dobrú spotrebu nerobí iba auto, podstata je stále v medzikuse za volantom 🙂.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Samozrejme, jazdiť viete aj v plne hybridnom režime – Auto eDrive, kedy systém určuje, akú pohonnú jednotku a kedy zapojí, no a chýbať nesmie ani vyššie spomenutý režim Sport. Posledným režimom je BATTERY CONTROL, ktorý udržiava batériu nabitú na takej úrovni, akú si v systéme nastavíte. Toto môžete využiť napr. vtedy, ak sa presúvate na väčšiu vzdialenosť, pričom viete, že v cieli chcete ísť do bez emisnej zóny – nemusíte ihneď nabíjať, lebo viete, že máte uloženú potrebnú energiu.

A to nabíjanie? No, rýchlo to určite nebude, čo je jedna z najväčších nevýhod tohto modelu v danej verzii (rovnako tým trpí aj BMW X5 45e – recenzia TU alebo BMW 225xe – recenzia TU) . Rýchle nabíjanie tento model nepozná (ma. 3,7 kW/h), takže aj na verejnej nabíjačke trvá celý proces takmer 4 hodiny, čo je strašne veľa. Ak však javíte o tento model záujem, tak je zrejmé, že môžete nabíjať doma, ideálne počas noci, čo je najlepšie + výhodné riešenie. Z bežnej 230V siete trvá nabíjanie 12 KWh batérie okolo 6,5 hodiny, čo je v rámci nočného nabíjania v poriadku. Ráno máte k dispozícii elektrický dojazd cca 40 km a ak môžete nabíjať aj v práci, tak máte v rámci dňa možnosť prejsť okolo 80 až 85 km bez emisií a takmer zadarmo.

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Spotreba je v prípade plug-in hybridov veľmi premenlivá a takmer nikdy sa neustáli na jednej hodnote. V čisto elektrickom režime si takmer 2-tonová X3 pýta v priemere okolo 19 až 21 kWh/100km. V hybridom režime môžete počítať so spotrebou paliva okolo 3,5 až 4 l/100km (nádrž má 50 litrov). Ak sa presúvate na dlhšie vzdialenosti bez nabíjania, tak môžete pokojne počítať s dlhodobou priemernou spotrebou okolo 8 až 9,5 l/100 km.

Záverečné hodnotenie: BMW X3 30e xDrive M-Sport

Tento model je zlatou strednou cestou (v rámci značky a „X“ modelov), pričom ponúka výborné jazdné vlastnosti, priestor a pohodlie za každých okolností. Vo verzii 30e sú tieto vlastnosti doplnené o „eko faktor“, nakoľko viete jazdiť s relatívne veľkým SUV na čisto elektrický pohon. Musíte však počítať s tým, že zmyslel to bude dávať iba vtedy, ak budete auto reálne a pravidelne nabíjať. Ak to robiť nechcete, tak pokojne siahnite po čisto spaľovacej verzii, rovnako ako v prípade, ak často hltáte veľa kilometrov. V takomto prípade odporúčam verziu 30d – poctivý naftový 6-valec!

BMW X3 30e M-Sport

BMW X3 30e M-Sport

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena testovaného modelu: 80 585 eur

Fotogaléria: BMW X3 30e xDrive M-Sport

Prečítajte si aj:

BMW 225xe Active Tourer: Kompaktné MPV pre „zelené“ rodinky

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu