Kanaďania by mohli v roku 2019 na produkty z marihuany minúť až 7,17 miliardy USD. Legalizáciou marihuany sa celková spotreba môže zvýšiť až o 35 percent. Informuje o tom štúdia spoločnosti Deloiite Meniaca sa spoločnosť, odvetvie pripravené na rozkvet (A society in transition, an industry ready to bloom), ktorá skúma príležitosti kanadskej ekonomiky po legalizácii marihuany.
Podľa štúdie by súčasní spotrebitelia marihuany mali takmer dve tretiny (63 percent) svojich nákupov realizovať legálnou cestou, a to aj napriek očakávaniam, že za jeden gram marihuany po legalizácii zaplatia približne o 10 percent viac. Tržby z legálneho predaja marihuany by mohli dosiahnuť až 4,34 miliardy USD., čo je viac než polovica celkového predaja marihuany, hodnota ilegálneho trhu by však mohla stále dosahovať viac než 1 miliardu USD ročne. Prieskum spoločnosti Deloitte však naznačuje, že správnym pomerom kvality, ceny a bezpečnosti sa spotrebitelia dajú presvedčiť, aby sa prestali obracať na svojich nelegálnych dodávateľov.
„Kanada ako prvá z krajín G7, ktorá zlegalizovala marihuanu na rekreačné účely, má jedinečnú pozíciu. Legalizácii spustila vlnu inovácií a priekopníctva, podobne ako v kanadskom technologickom sektore, čo vytvorí pracovné pozície, nové príležitosti pre podnikanie a prinesie príjmy do rozpočtov štátnej správy,“ povedal Mark Whitmore, viceprezident a globálny líder spoločnosti Deloitte Private.
Legalizácia marihuany na rekreačné účely pritiahne aj nový typ spotrebiteľa, ktorý je starší než dnešný typický spotrebiteľ marihuany (vek 35 – 54 rokov oproti 18 – 34 rokov), vzdelanejší (vysokoškolské vzdelanie v porovnaní so strednou školou), menej riskuje a pravdepodobne bude marihuanu konzumovať menej často (menej než raz za mesiac v porovnaní s konzumáciou viackrát za týždeň). Očakáva sa, že existujúci a potenciálni spotrebitelia marihuany budú väčšinu svojich produktov kupovať v kamenných maloobchodných predajniach, kým asi tretina z nich bude produkty nakupovať aj online cez webstránky autorizovaných maloobchodných predajcov.
„Spoločnosti, ktoré pestujú marihuanu, budú potrebovať bezpečné dodávateľské reťazce, aby ochránili kvalitu a konzistentnosť svojich produktov a maloobchodníci budú musieť splniť očakávania spotrebiteľov vrátane pozitívnej skúsenosti s malopredajom a ochrany ich súkromia, najmä v online prostredí,” vysvetlila Jennifer Lee, partnerka a líderka pre marihuanový priemysel, poradenstvo pre spotrebiteľov a analytiku.
Štúdia odporúča štátnej správe vytvoriť stratégiu na podporu rozvoja priemyslu zdravým, bezpečným, dobre regulovaným a odborným spôsobom, aby ľudia prestali kupovať marihuanu na nelegálnom trhu, a tým ochrániť spotrebiteľa aj verejnosť.
Kanadský senát schválil návrh zákona na legalizáciu používania marihuany na rekreačné účely v júni tohto roka.